Flykjenningsquiz

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Spottere kan og vet selvsagt alt om alt når det gjelder fly. Nå har dere sjansen til å bevise det!

Svarene kommer i fet, blå skrift

Oppgaven deles i to:
  1. Hvilken flytype er dette?
  2. Hvem er operatøren?

På spørsmål fire bør flyplassen være lett gjenkjennelig.

Lykke til!

1)Det er duo airways (de skrev det må små bokstaver) og en Canadair CRJ-700 på BHX
Q01.jpg


2) Shorts 330 fra Muk Air på Gardermoen
Q02.jpg


3) IAI Arava er riktig, men alle kilder jeg finner på denne maskinen sier 201. Det er Umbutfo Swaziland Defence Force.
Q03.jpg


4) Det er en Dash 7 fra Widerøe, men hvis dere ikke tar flyplassen blir dere flaue...
Q04.jpg


5) Det er en treningsversjon av de Havilland Vampire. Rhodesian Air Force er ikke dumt gjettet, men det er det ikke selv om flyene ble overtatt av RhAF i 1965. Det er litt mer enn bare flisespikking.
Q05.jpg


6) Sikorsky S-62A, Court Helicopters
Q06.jpg


7) Dornier 328 fra Scot Airways, Suckling, Flybe, Cityjet eller hva de måtte hete i disse dager - foreslår Turtle. Det er et godt forslag og innertier. Da bildet ble tatt sto det Cityjet på flyet. Jeg har bilder av det i alle andre fargeskjemaer også :)
Q07.jpg


8) Denel Rooivalk, South African Air Force (SAAF), 16 squadron. Stone sier Denel Rooivalk Mk.1 er vel den offisielle betegnelsen. Tidligere har også AH-2 og CSH-2 blitt brukt. Jeg er enig.
Q08.jpg


9) Scooter1 er inne på noe, men... Det er en Brewster Buffalo. Flyvåpnet må du nok pusse litt på...
Q09.jpg


10) Slik forstår dere, har fellesskapet landet på Boeing 747, men ikke SP. Da gjenstår hvilken serie og operatør.
Q10.jpg
 
Last edited:
Også rett før ribba skal i ovnen da, KOG! Blir jo ikke tid til å sjekke på nett nå, så jeg får ta det lille jeg kan.

1)Tipper en -700. Duo var et snedig selskap, de hadde "business service for economy price" som slagord. Pussig nok funka ikke konseptet og de gikk ganske raskt konk. Forøvrig en av mange selskap som har prøvd seg på OSL-BHX uten suksess.

2) Short SH-330. (SH-360 har 6-bladet prop) Manx?

4) Som allerede nevnt, DHC-7 Widerøe, tar ikke flyplassen sånn i farta.

5) Vampire, aner ikke undertypen/versjon. Ser ut til å være et "imperie" flyvåpen med RAF-inspirert roundel med noe inni?

7) DHC-8-400 FlyBe

10) B747 (SP?) Korean Air(?) Tatt rett før landing på RWY 27L på LHR?
 
Også rett før ribba skal i ovnen da, KOG! Blir jo ikke tid til å sjekke på nett nå, så jeg får ta det lille jeg kan.

10) B747 (SP?) Korean Air(?) Tatt rett før landing på RWY 27L på LHR?

Etter en runde på Google virker dette mer riktig enn mitt forslag, selv om jeg syns det så ut som det ene hjulsettet A340 har i midten på kroppen, så passer ikke resten
 
Hei og God Jul alle sammen!

Tenkte jeg bare skulle hjelpe til litt med noen av de ubesvarte spørsmålene så godt jeg kan.

#2 viser en 2 seters Vampire, altså en trenings versjon, så designasjonen er T- et eller annet.



#9 viser en Buffalo Brewster fra det Nederlandske (Øst-India) flyvåpenet.

Scooter01
 
Etter en nærmere ettertanke, så vil jeg tilføye at

#3 er en IAI Arava

Scooter01

(Stone -du slo meg med begge helikopterene....)
 
Last edited:
Kort innpå igjen mellom henting av slekt og steking av ribbe.
Syntes jeg skimtet noe turkis/lyseblått under den jumboen i 10), men tenkte i så fall opp ned. Korean er jo lys grå under og blå oppå! Skjermen min er heller ikke av de beste, så jeg tror jeg må melde pass på flyselskapet her. Men 747 er det definitivt. Jeg synes den innerste flapdrageren ser litt liten ut, så 747 SP står ved lag som som forslag. Og siden det er KOGs quiz er kanskje SAA eller Alliance kandidater til selskap?

Forøvrig nok en meget bra og lærerik quiz, KOG!
 
Jeg synes den innerste flapdrageren ser litt liten ut, så 747 SP står ved lag som som forslag. Og siden det er KOGs quiz er kanskje SAA eller Alliance kandidater til selskap?

Forøvrig nok en meget bra og lærerik quiz, KOG!

Jeg er ikke enig i at det er en 747SP. Jeg er rimelig sikker på at SP'n ikke har tripple-slotted flap som den på bildet, men derimot en enkel single-slotted fowlerflap.

Men meget bra og lærerikt, definitivt!
 
Jeg er ikke enig i at det er en 747SP. Jeg er rimelig sikker på at SP'n ikke har tripple-slotted flap som den på bildet, men derimot en enkel single-slotted fowlerflap.

Men meget bra og lærerikt, definitivt!

Det har du helt rett i! Som sagt, lite tid for bakgrunnssjekk i dag, og dermed ble det gærent! Som du sier, grunnen til at 747SP hadde mindre flapdragere var nettopp at den ikke hadde triple-slot flapsene til storebroren.
Jeg erklærer herved mine tidligere utsagn og hentydninger om 747 SP i denne quiz for døde og maktesløse, ber om unnskyldning og trekker meg stille og rolig ut til ribba...
 
Last edited:
Jeg er ikke enig i at det er en 747SP. Jeg er rimelig sikker på at SP'n ikke har tripple-slotted flap som den på bildet, men derimot en enkel single-slotted fowlerflap.

Men meget bra og lærerikt, definitivt!

Må si meg enig med Stone her. SPen har flaps som låvedører, mens en mer vanlig 747 har slotted flaps.
(SP til venstre og vanlig 747 til høyre) Jeg må lære mer om å laste opp bilder....

Forøvrig så er Aravaen på #3 en 202

Scooter01
 
Last edited:
Et skudd i forbifarten mellom kirke og pinnekjøtt:
2. MUK Air sin 330 har jo figurert her før, og denne ser likedan grå og trist ut. Og da er det gjerne på FBU? ;)
 
7) Prøver med Dornier 328 fra Scot Airways, Suckling, Flybe, Cityjet eller hva de måtte hete i disse dager.
 
3. Prøver med Umbutfo Swaziland Defence Force, fargene på flyet stemmer såvidt jeg kan se overens med Swazilands flagg. - Uten at jeg har klart å finne noen andre bilder av deres Aravaer i dette fargeskjemaet...

8. Denel Rooivalk Mk.1 er vel den offisielle betegnelsen. Tidligere har også AH-2 og CSH-2 blitt brukt.
 
Back
Top