Flygvapnet: Koder og kjennetegn

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Jeg er ingen kjenner av Flygvapnets koder og kjennetegn, men jeg ser at det er en for for logikk der. Samtidig er det er en ting eller tre som forvirrer.

La oss begynne med denne Beech 100. Den har registreringsnummer 101003 som er Tp 101 og løpenummer 003. 013 på halen er vel en sammentrekning av 101003 - tror jeg. Flygflotilj-tallet (17 for F17 Blekinge) foran tre kronor er skjult bak vingen.

Beech.jpg

Så har vi Draken fra F10 Ängelholm tatt på Gardermoen i 1994. 10 er flygflotiljen og 53 er de to siste tallene i regnummeret 35453. Eller er det dét? Kan det være andre og siste tall?

F10.jpg

Også fra Gardermoen. Denne Viggen fra F16 Uppsala følger logikken med at det er de to siste tallene i 37332 som er på halen.

F16-1.jpg

Så spoler vi fram til 1998 og Sola. Der deltok fem Viggen fra F4 Frösön og F16 Uppsala. Her ryker teorien min - delvis. Den første er 37429/29. Den andre, derimot, er 37390/60.

F16.jpg

F4.jpg

Dette ser vi også på museumsmaskiner rundt omkring som denne i Hermeskeil.

AJSF37.jpg

Så kommer det neste interessante som er farger. Fra 1994 til lo-viz går tallene fra veldig hi-viz som jeg går ut fra har sammenheng med at de skal synes i lufta. Flyene hadde også store dayglo merker på vingene. Det synes på bildet av Draken. Mens de fløy med spraglete kamuflasje, hadde de også gule tall før de gikk over til røde og senere dayglo. Hadde det også sammenheng med at de skulle være veldig synlige?

Jeg løfter denne da ingen svensker eller andre kyndige har svart på mine frågor

Det ble kanskje ikke tatt seriøst siden du benevner flytypen på det første bildet som Beech 100 :-)

Litt spøk på en fredag håper jeg tolereres :-)

Espen

Back