• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flygvapnet: Koder og kjennetegn

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Jeg er ingen kjenner av Flygvapnets koder og kjennetegn, men jeg ser at det er en for for logikk der. Samtidig er det er en ting eller tre som forvirrer.

La oss begynne med denne Beech 100. Den har registreringsnummer 101003 som er Tp 101 og løpenummer 003. 013 på halen er vel en sammentrekning av 101003 - tror jeg. Flygflotilj-tallet (17 for F17 Blekinge) foran tre kronor er skjult bak vingen.

Beech.jpg


Så har vi Draken fra F10 Ängelholm tatt på Gardermoen i 1994. 10 er flygflotiljen og 53 er de to siste tallene i regnummeret 35453. Eller er det dét? Kan det være andre og siste tall?

F10.jpg


Også fra Gardermoen. Denne Viggen fra F16 Uppsala følger logikken med at det er de to siste tallene i 37332 som er på halen.

F16-1.jpg


Så spoler vi fram til 1998 og Sola. Der deltok fem Viggen fra F4 Frösön og F16 Uppsala. Her ryker teorien min - delvis. Den første er 37429/29. Den andre, derimot, er 37390/60.

F16.jpg


F4.jpg


Dette ser vi også på museumsmaskiner rundt omkring som denne i Hermeskeil.

AJSF37.jpg


Så kommer det neste interessante som er farger. Fra 1994 til lo-viz går tallene fra veldig hi-viz som jeg går ut fra har sammenheng med at de skal synes i lufta. Flyene hadde også store dayglo merker på vingene. Det synes på bildet av Draken. Mens de fløy med spraglete kamuflasje, hadde de også gule tall før de gikk over til røde og senere dayglo. Hadde det også sammenheng med at de skulle være veldig synlige?
 
Jeg løfter denne da ingen svensker eller andre kyndige har svart på mine frågor
 
Det ble kanskje ikke tatt seriøst siden du benevner flytypen på det første bildet som Beech 100 :-)

Litt spøk på en fredag håper jeg tolereres :-)

Espen
 
Back
Top