• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flygkonjunkturen lyfter

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
De senaste årens ekonomiska stålbad och en allt bättre flygkonjunktur innebär nu att allt fler flygbolag redovisar ökad lönsamhet. Finnairs kvartalsvinst var oväntat hög och SAS väntas på onsdag redovisa vinst

En av SAS värsta konkurrenter, Finnair, förbättrade under andra kvartalet vinsten rejält till drygt 300 miljoner kronor. En stor del av vinstlyftet beror på Finnairs stora Asientrafik, som står för 25 procent av bolagets omsättning.

Tidigare har flygbolag som Lufthansa och British Airways redovisat kraftiga resultatlyft och bolagens helårsprognoser pekar på fortsatta resultatförbättringar.

- Flyget växer så det knakar och den största expansionen sker österut. Det handlar om Asien och de nya EU-länderna i Östeuropa, säger branschorganisationen Svenskt Flygs generalsekreterare Harald Rosén till TT.

- De stora flygbolagen som flyger på de stora interkontinentala linjerna där konkurrensen inte är så hård tjänar bra med pengar på de linjerna.

I Europa väntas flygtrafiken öka med 6 procent i år. En stor del av tillväxten tar lågprisflyg som exempelvis Ryanair och Easyjet hand om.

Men tillväxten spiller också över på de gamla etablerade flygbolagen i Europa.

De senaste året har flygbolagens bränslenotor stigit dramatiskt. Men flygbolagen har delvis lyckats kompensera sig genom att lägga på allt högre bränsletillägg på biljettpriset.

När SAS kommer med sin delårsrapport för det andra kvartalet i år ligger förväntningarna på en vinst på runt 300 miljoner kronor. Första kvartalet blev en brakförlust på 1,3 miljarder kronor.

- Andra kvartalet och tredje kvartalet brukar vara bolagets bästa kvartal så det är under de kvartalen SAS ska tjäna in pengarna, säger Harald Rosén.

Företaget har hittills i år stått fast vid att bolaget kanske ska kunna redovisa vinst för 2005. I så fall är det främst Europatrafiken och den interkontinentala trafiken som ska lyfta resultatet.

SAS ska enligt det pågående besparingsprogrammet Turnaround 2005 ha sparat 14 miljarder kronor fram till årets slut. Men SAS-ledningen har flaggat för nya besparingar.

- Jag tror att det mycket väl kan bli ett Turnaround 2, säger Harald Rosén

dn.se
 
Back
Top