Flyget till asien efter katastrofen?

Alf

ScanFlyer Blue
Hur kommer flygbolagen att göra nu efter katastrofen. Tänkte på att färre kanske flyger till Thailand nu tex. Kommer flygbolagen att dra ner? tänkte mest på Malaysian och Thai här på ARN..?

mvh alf

Replying to Topic 'Flyget till asien efter katastrofen?'

Like bra å spørre om hvilket LCC som går under først.....

Dette boer ikke faa langsiktige virkninger .. om en maaned er nok de vaerste skadene reparert og business back as usual. Omraadet er jo trygt, saa derfor tror jeg dette gaar fort over.
Kanskje litt kynisk, men aa faa igang reiseindustrien er jo den beste hjelpen til oekonomien der nede i gang igjen.

Originally posted by LN-MOW

Dette boer ikke faa langsiktige virkninger .. om en maaned er nok de vaerste skadene reparert og business back as usual. Omraadet er jo trygt, saa derfor tror jeg dette gaar fort over.
Kanskje litt kynisk, men aa faa igang reiseindustrien er jo den beste hjelpen til oekonomien der nede i gang igjen.

Enig der MOW! Og så er det jo så utrolig mange andre flotte steder man kan reise til som ikke er berørt. Den beste hjelp som kan ytes er å fortsette å reise dit og legge igjen masse turistpenger. Tror ikke det tar en måned en gang før mange av hjulene snurrer igjen i Phuket.

Lh og BA melder om at de ikke ser langsiktige effekter av katastrofen på sine flygninger, mens Swiss melder om kun 5% kanselleringer på Thailand. Som det sies er det meste av Thailand jo ikke berørt

Her tror jeg ikke vi har så stor oversikt ennå... Dette kan bli langt mer alvorlig...

Foreløpig få kanselleringer hos oss. Mange pax som skulle til HKT velger istedet å reise til BKK. Men still "early days." Dog tror jeg også at man relativt fort vil komme tilbake til normalt antall besøkende.

en stund vil nok alle som skal til området - om det enkelte sted er utsatt eller ikke - være redde, og styre unna, men etter en stund vil nok trafikken til andre steder i regionen ta seg opp

Man snakker om (Herald Tribune) at det vil ta flere år før steder som Phuket er bygget opp igjen. Klart dette vil få innvirkninger på turismen mot øst...

Er vel mulig den eksotiske ferietrafikken i større grad flytter seg til Mexico og Brasil for en periode,men at Thailand kommer sterkt tilbake er jeg ikke i tvil om,nordmenn og skandinavier elsker jo smilets land!

Som CK og Ticketor er inne på, og som reiseselskapene fortvilet prøver å poengtere ved enhver anledning; det er kun en liten del av Thailand som er rammet. Populære destinasjoner som Bangkok, Pattaya, Hua Hin, Ko Phangan og Ko Samui er ikke rammet i det hele tatt. Jeg vet ikke hvordan det er med Øst-kysten av Phuket, men man skulle jo tro at den ikke var like utsatt som sør-vest kysten ihvertfall. Ellers er vel thailenderne kjent som driftige folk med entrepenørånd ;), så jeg tror de er raskt på bena igjen, selv om en måned høres litt optimistisk ut. Tipper at myndighetene er veldig interessert i å bygge opp området rimelig kjapt, det er jo tross alt et av de, om ikke DET mest populære turistområdet, og dermed en viktig inntektskilde for myndighetene. Da er jeg mer bekymret for Sri Lanka og Kerala.

Et lite utdrag fra http://www.phuketgazette.com/news/index.asp?id=3894:

Several news agencies abroad have grossly exaggerated the extent of the damage on Phuket, some even reporting that Phuket had been “destroyed”.

In contrast to such reports, the Gazette notes that nearly all of the damage has been limited to within a few hundred meters of the coastline. Most of the island’s land mass was unaffected by the sea surge.

Jeg reiser om en liten uke. hadde tenkt meg en uke i krabi/phuket men velger og finne et par andre plasser nå istede. Bare SAS ikke instiller noen flygninger

Tror inte heller det här får så stora effekter för flygbolagen. Thailand har ju tidigare utstått Asienkrisen '97, SARS, fågelinfluensa med mera och återhämtat sig. Thailand har resurser och turister glömmer snabbt bort vad som hänt och återvänder.

Fattiga Sri Lanka och dess turistindustri lär däremot drabbas i betydligt högre grad ekonomiskt av katastrofen. Maldiverna, där 2 av 3 är sysselsatta inom turistindustrin, lär få det tufft framöver.

Lad os alle huske på at den nok bedste "nødhjælp" man kan give lokalbefolkningen i de ramte områder er at fortsætte med at rejse dertil. Langt hovedparten af lokalbefolkningen i de fleste områder lever af turisme og det kan få katastrofale følger hvis de mister disse vigtige indtægter. Vi har ihvertfald ingen planer om at ændre på vores tur til Thailand i slutningen af februar, som skulle bringe os via Bangkok til bl.a. Phuket.
Jeg kan kun opfordre alle til at fortsætte med at rejse dertil når det værste chok fra katastrofen har lagt sig og jeg håber da også at charterselskaberne starter rejser op igen hurtigst muligt.

Men enn så lenge advarer UD om å reise til Thailand!

Tror dette kan ta litt tid ja...I flg flere medier kan det ta opp til 1 år før noen av de berørte steder er på listen over reisemål.
MyTravel og TUI har også nå kansellert turer til ut januar 05.

De fryktelige TV bildene gjør meg helt matt.

EB: UD advarer ikke mot å reise til Thailand, men til SØRVESTLIGE DELER av Thailand. Det er noe helt annet!

http://odin.dep.no/ud/norsk/aktuelt/pressesenter/pressem/032081-990014/dok-bn.html

Pressemelding
Nr.:
Dato: 29.12.04

Revidert reiseråd for Thailand og Sri Lanka
På grunn av katastrofens omfang, de omfattende ødeleggelser og fare for epidemiutbrudd etter flodbølgen i Det indiske hav fraråder Utenriksdepartementet norske borgere å reise til eller oppholde seg i Sri Lanka og sørvestlige deler av Thailand.

Det er ikke redselen for å oppleve en ny flodbølge som skremmer, men faren for sykdommer som kommer i etterkant av en slik humanitær katastrofe. Thailand vil vel også komme seg relativt raskt som turistdestinasjon i forhold til Sri Lanka og Maldivene som har invistert fryktelig mye penger på det samme.

Back