-Flygere avverget styrt på OSL

BU595

ScanFlyer Silver
-Flygere avverget styrt på OSL

Flygere avverget jumbostyrt

Akkurat i take-off-øyeblikket fra Gardermoen merket flygerne på den gigantiske Boeing 747-400 fraktmaskinen fra Korean Air at noe var galt.

Av JAN OVIND

Flyet var alvorlig feillastet.

Nesen på flyet løftet seg før den skulle og gikk usedvanlig raskt til værs, fordi tyngdepunktet var plassert altfor langt bak.

Hendelsen som fant sted på Oslo Lufthavn 21. september i fjor, er klassifisert som «alvorlig», og undersøkes nå av Havarikommisjonen.

Fordi flygerne øyeblikkelig korrigerte for den kritiske situasjonen som var i ferd med å utvikle seg, klarte de å gjennomføre avgangen med det feilbalanserte kjempeflyet.

Jumbojeten skulle til Seoul med blant annet norsk laks.

(VG 15.01.05 kl. 11:20)

1105784666.37947.jpg

Re: -Flygere avverget styrt på OSL

Returnerte den igjen eller ble hele flighten gjennomført med galt balansepunk som det står?

Ver gang VG kommer med en fly "katastrofe" så er den mellom 1-5 år gammel, dem overdriver det så sinnsykt, er ikke rart noen engster seg for å fly:(

Fordi flygerne øyeblikkelig korrigerte for den kritiske situasjonen som var i ferd med å utvikle seg, klarte de å gjennomføre avgangen med det feilbalanserte kjempeflyet

Åja...., så lenge man er kjapp i reaksjonen og klarer å korrigere fort nok, så er det greit å fly med tyngdepunktet langt bak?
Kan ikke en trafikkflyger komme på banen å forklare hva man gjør med en feillastet storfugl, eller rettere, har muligheten til å gjøre med en sådan i slike situasjoner?

Jeg aner ikke hvordan det er å ratte en B747, men det hadde vært morsomt å oppdatere sine steingamle kunnskaper om weight & balance.....:)

Har hørt at når det gjelder Dash-8-100 så si pilotan at: "jo meir ræv-lasta dashen e jo beire e deinn å fly" :P :zzz :D :hoho :( :p

Det er vel grenser for hvor mye nose-down trim man kan fly med i lengere perioder?
Eller bli 747'n mer framtung etter som man brenner fuel?

Nå får ATPL folka steppe inn her! :devot:

Generelt er 'talilheavy' mer oekonomisk, ettersom maskinen da 'surfer' bedre. Men man regner ut takeofflengde og -hastighet etter balansedetaljene man faar fra loadsheet, og er det store avvik, er det uheldig uansett om man er innen limits eller ikke. Det staar jo ikke her om maskinen ER innen limits, saa jeg vil tro at de bare justerte og fortsatte.

Artikkelen sier baade 'feilbalansert' og 'feillastet' ... jeg vil tro at det dreier seg om det foerste ... Hvem er det som gjoer w/b paa KE? Pilotene eller groundhandler?

Vanskelig å uttale seg uten mer info.
Kan være regnet feil trim også.
Ville nok dobbelsjekket loadsheet før vurdering av retur eller fortsette.

"Kilden" til VG er nok HSLB's logg for 1-3 kvartal 2004. www.aibn.no er nede akkurat nå, men det står følgende beskrivelse av hendelsen:
Flyet var feillastet med CG utenfor limit. SAS Ground Services brukte feil SOW index. Brukte % MAC 31.5 i stedet for SOW Index Unit 68.8. Flyets CG var bak bakre grense.

Au ..... ja da er det klart nesa kommer fort opp .....

747 er heldigvis veldig 'forgiving' .. handlet SR 743 og SA 744 i ATL og det var omtrent umulig aa faa dem ut av balanse uten virkelig aa gaa inn for det.

Originally posted by plane-spotter
Ver gang VG kommer med en fly "katastrofe" så er den mellom 1-5 år gammel, dem overdriver det så sinnsykt, er ikke rart noen engster seg for å fly:(

Hva er det du mener egentlig? Det er knapt fire måneder siden dette skjedde. Ikke presenteres det som noen katastrofe heller. Sannsynligvis har det kommet en rapport fra flyhavarikommisjonen og forteller om hva som skjedde.
Man MÅ ikke kritisere VG hver gang avisa skriver om saker fra luftfartsmiljøet - selv om det av og til kan virke sånn...;)

Flyet var alvorlig feillastet.

Nesen på flyet løftet seg før den skulle og gikk usedvanlig raskt til værs, fordi tyngdepunktet var plassert altfor langt bak.

Jan Ovind har brukbar peiling, men her bommet han nok littegrann ... flyet var riktig lastet ifoelge rapporten. Det var balanseberegningen som var feil. Men bortsett fra det, er dette en grei artikkel.

Hvordan kan man ha lastet riktig om "Flyet var feillastet med CG utenfor limit." (quote HSLB)???

(Jeg spør fordi jeg ikke kan spes mye om slikt)

Fordi:

SAS Ground Services brukte feil SOW index. Brukte % MAC 31.5 i stedet for SOW Index Unit 68.8. Flyets CG var bak bakre grense.

Flyet var lastet etter lasteordren - dvs. riktig fysisk lastet. Men feillastet i den betydning at man var utenfor limit. Jaja, kan vel leses paa begge maater ..

Det jeg tenker som er den vesentligste feilen som ble begått her, er at trimmen var satt feil. På grunnlag av W&B calc, blir trimmen satt slik at flyet er nøytralt i T/O. Dette gir pilotene like store korreksjonsmuligheter begge veiene. Av 100% utslag, så er det da 50% hver vei. (Opp og ned). Når kalkulasjonene er feil, og trimmen blir satt feil, så vil det resultere i at tilgjennegelig rorutslag den ene veien er limited. I ytterste konsekvens kan det bety at pilotene ikke har "nok ror" tilgjengelig rett etter T/O, og flyet vil fortsette en looplignende T/O. Dette vil da resultere i en stall i lav høyde - og med T/O PWR satt. Umulig situasjon.

Nå tror jeg nok akkurat denne gikk greit. Er litt usikker på 747'en, men jeg trir den kan trimme og pitch'e samtidig i samme retning. M.a.o. trimmen og stikka kan dyttes fremover samtidig.

Har hørt at en tekniker fra STS hadde reagert på at nesa var usedvanlig høy på rampen, men dette ble ignorert av de SGS-personell.....

AH

Back