Flygebyrer spiser opp barnerabatten

  • Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Forbruker / Reise / Publisert: 09.jul 2005 kl.18:40
Flygebyrer spiser opp barnerabatt
SAS Braathens opererer med 33 prosent rabatt for barn på sine flyruter. Denne rabatten slukes av gebyrer på billigere flyreiser, fordi bestilling av billetter via Internett ikke er mulig.

Foreldre som sender barna alene på fly, får lite igjen av barnerabatten.

Barn reiser alene med SAS Braathens, må kundene bestille billetten via telefon. Dette sammen med et servicegebyr, gjør at barnebilletten kan bli dyrere enn en voksenbillett, til tross for at flyselskapet reklamerer med 33 prosent rabatt for barn.
Et regneeksempel med utgangspunkt i en reise mellom Oslo og Bergen der billettprisen for en voksen hos SAS Braathens er 755 kroner, tilsier at en barnebillett skal koste 500 kroner med 33 prosent rabatt. Dersom barnet reiser alene, må kunden betale et servicegebyr på 150 kroner til SAS Braathens. I tillegg kommer et gebyr på 175 kroner for telefonbestilling fordi det ikke er mulig å bestille via Internett. Da er rabatten spist opp, og barnebilletten koster 825 kroner.

- Hvorfor er det ikke mulig å bestille billetter via Internett når barn reiser alene med SAS Braathens?

- Vi har arbeidet med å få innført en funksjonalitet som gjør det mulig å bestille via nett. Men vi får en forsinkelse på innføringen på grunn av andre mer presiderende oppgaver, sier seniorrådgiver Knut Løvstuhagen hos SAS Braathens.

- Hvorfor tar dere et gebyr på 175 kroner for telefonbestilling, når Internettbestilling ikke er mulig?

Mer info her, og også om Norwegian sin policy:
http://forbruker.no/reise/article1077442.ece
 
Skulle nesten tro det var en fraskilt journalist i Aftenposten som har kommet på denne saken...
 
Originally posted by EB
Skulle nesten tro det var en fraskilt journalist i Aftenposten som har kommet på denne saken...
Eller en tidligere VG-journalist.

Men bla Farmer har tidligere kommentert nettopp dette. Virket som Widerøe fint klarte å få til dette på data, men ikke SAS, så det kommer nok en gang skal du se.
 
Men Norwegian klarer jo heller ikke dette...eller vil ikke! Førstesiden i dagens Aftenposten "lovte" liksom litt mer sladder og grums enn selve artikkelen lenger bak i avisen... Det var vel egentlig ikke så mye å skrive om...
 
Originally posted by EB
Men Norwegian klarer jo heller ikke dette...eller vil ikke! Førstesiden i dagens Aftenposten "lovte" liksom litt mer sladder og grums enn selve artikkelen lenger bak i avisen... Det var vel egentlig ikke så mye å skrive om...
Men Norwegian har IKKE barnerabatt slik SAS har når barn reiser alene...poenget var vel at barnerabatten til SAS "forsvinner" i gebyrer og ender opp like dyre som en vanlig voksenbillett....slik Norwegian tar. Med andre ord "ingen hemmeligheter" slik Norwegian reklamerer med. SAS reklamerer med rabatter....men tar det jo igjen i avgifter. Tror heller poenget til journalisten var der, enn at Norwegian ikke "klarer" dette.
 
Helt enig med DY!!! Men jeg er også litt usikker på hvorfor dette fikk et førstesideoppslag...
 
Originally posted by EB
Helt enig med DY!!! Men jeg er også litt usikker på hvorfor dette fikk et førstesideoppslag...
Har ikke lest papir-Aftenposten så vet ikke om dette er førstesidesoppslag, men vil anta at det skyldes at det er sommertid/agurktid...og i tillegg søndag. Samt en tid hvor sikkert mange barn reiser alene.
 
Mitt poeng også...bare at jeg trodde at journalisten var pappa`n...;)
 
Han er sikkert en pappa, men usikker på om han sender barn alene med fly :D

Men egentlig greit å informere det norske folk med at rabatten som SAS reklamerer for egentlig ikke blir noe av om en reiser alene. Men enig at noen stor nyhet er det neppe.
 
Helt klart tid for Agurknytt!
Men, på wideroe.no er ikke dette noe problem.. Her kan det bestilles billett for Uledsaget barn(UM) på SK og WF. Da slipper kunden telefongebyret, mens UM-gebyret blir lagt til også her.
Det som kansjke er uheldig er at SK går ut og sier at det er 33% rabatt for barn. Sett fra kundens ståsted er dette villedende, all den tid det bare er reiseandelen av billetten som rabatteres, og ikke skatter/avgifter. Dette er det vanskelig å kommunisere, slik at det hadde nok vært bedre å si at det ytes barnerabatt, og så henvise til webbookingen for detaljer om hvor mye denne er på.
 
Originally posted by Farmer
Helt klart tid for Agurknytt!
Men, på wideroe.no er ikke dette noe problem.. Her kan det bestilles billett for Uledsaget barn(UM) på SK og WF. Da slipper kunden telefongebyret, mens UM-gebyret blir lagt til også her.
Det som kansjke er uheldig er at SK går ut og sier at det er 33% rabatt for barn. Sett fra kundens ståsted er dette villedende, all den tid det bare er reiseandelen av billetten som rabatteres, og ikke skatter/avgifter. Dette er det vanskelig å kommunisere, slik at det hadde nok vært bedre å si at det ytes barnerabatt, og så henvise til webbookingen for detaljer om hvor mye denne er på.
Med andre ord: "Norwegian - ingen hemmeligheter"
 
Originally posted by DY
Originally posted by Farmer
Med andre ord: "Norwegian - ingen hemmeligheter"

Ikke helt .. Norwegian sier også at de har barnerabatt som SAS når barn reiser sammen med voksne..,men deres rabatt er også en prosent av billettprisen eksl. skatter og avgifter. Vil si at det er akkurat samme måten DY gjør det på når de sier at de har x prosent rabatt. På DY er det heller ikke mulig å bestille for uledsaget barn online..
 
Originally posted by Farmer
Originally posted by DY
Originally posted by Farmer
Med andre ord: "Norwegian - ingen hemmeligheter"

Ikke helt .. Norwegian sier også at de har barnerabatt som SAS når barn reiser sammen med voksne..,men deres rabatt er også en prosent av billettprisen eksl. skatter og avgifter. Vil si at det er akkurat samme måten DY gjør det på når de sier at de har x prosent rabatt. På DY er det heller ikke mulig å bestille for uledsaget barn online..
Ja helt enig....men det var vel ikke heller det vi diskuterte. Barnerabbatten hos begge selskaper er på flyPRISEN og ikke på avgiftene...noe begge også opplyser om.

Vi snakker om at Norwegian faktisk IKKE har barnerabatt når barn reiser alene, mens SAS sier de HAR barnerabatt, men legger på mer i ekstragebyr siden en ikke kan bestille slike billetter på nettet, og billetten bli i flere tilfeller dyrere enn en vanlig barnebillett hvor en er med en voksen. :)

Så Norwegian har jo sine ord i behold siden de IKKE tilbyr barnerabatt på billetter hvor barn reiser alene, mens SAS gjør dette...men kommer med alle ekstravgiftene (som jeg forstår at dem må ta siden dem ikke har datanett som takler dette) i etterkant, som gjør billettene langt dyrere.


"Norwegian - ingen hemmeligheter!"
 
Originally posted by EB
Men hos SAS jobbes det med saken...:up:
Kjempebra....merkelig at SAS ikke klarer å få dette til før nå, men flott om dem gjør det.
 
Det kan ikke være vanskelig å legge inn et script som legger inn SSRene og legger til en side på nettet der man fyller ut kontaktinfo til den som henter/bringer, og som så legges inn som OSI i PNRen. WF har klart det, men når det gjelder internett får det jo till det meste.

Det som er faren, er at det mangler noe når man gjør det selv. De som jobber med booking vet hva som skal inn, og risikoen er tilstede at man vil mangle noen info når paxens foreldre skal gjøre det selv.

Når det gjelder barnerabatt og UMer, så finnes det vel tre måter å gjøre det på:

*Gi UMer barnerabatt, og ikke ta gebyr for dem. Er det noen som fortsatt gjør det? AY gjorde det sånn når jeg begynte der, men ikke lenger.

*Gi UMer barnerabatt, men så ta UM-gebyr. SKs metode.

*La UMer betale voksenpris, uten å legge til UM-gebyr. AYs nåværende metode.
 
* Tror ikke at WF.no klarer SSR og OSI direkte via INET. Dette tror jeg blir manuelt behandlet av WF.no support team? Det er jo ikke alltid du får svar på SR søk umiddelbart. Hva skjer om svaret er UN på SR søket via WF.no? Da regner jeg med at WF support team må ta kontakt med pax enten via e-post eller telefon?

Så lenge en tjeneste trenger ekstra ressurser som manuell behandling av en bestilling behøver, så kan ikke et SF på 5o kr forsvare dette. Det er ikke alt som lar seg bestille via inet.

Skjønner at folk synes det er kjedelig at de må betale.
 
Joda, det går å få UMNR HK umiddelbart ved EOT, om du booker segmentene med riktig action code og legger inn SSRen før du tar EOT. Nå har jeg ikke gjort det på mange måneder grunnet jobbskifte, så jeg husker ikke nøyaktig hva koden var, men jeg mener det var bare å legge på en "/UM" på slutten av entrien når du legger inn flysegmentet.

Dette funket i AY ihvertfall. Da sjekket systemet direkte opp mot "Service Counter'n" (som vet hvor mange UMNR, PETC, BLND, WCHC osv det er på hver flight), og var det ledig kapasitet, så kom det KK med én gang etter EOT.

Mulig dette ikke funker hos andre selskap, det vet jeg ikke. Du får prøve da!
 
Originally posted by JEP
* Tror ikke at WF.no klarer SSR og OSI direkte via INET. Dette tror jeg blir manuelt behandlet av WF.no support team? Det er jo ikke alltid du får svar på SR søk umiddelbart. Hva skjer om svaret er UN på SR søket via WF.no? Da regner jeg med at WF support team må ta kontakt med pax enten via e-post eller telefon?

Så lenge en tjeneste trenger ekstra ressurser som manuell behandling av en bestilling behøver, så kan ikke et SF på 5o kr forsvare dette. Det er ikke alt som lar seg bestille via inet.

Skjønner at folk synes det er kjedelig at de må betale.
på wideroe.no er det en selvutviklet robot som analyserer PNR og legger inn de nødvendige elementer for UM , ny oppdtatert pris med UM gebyr og sender bekreftelse til bestiller.
I de meget få tilfeller der UM ikke blir bekreftet sendes det mail og sms til bestiller slik at vi først da må behandle dette manuelt.
Om vi skulle ha tatt alle UM bestillinger via 810 nummer på telefon, ville dette krevd betydelige ressurser, og det tilbakeskrittet ønskes ikke.

Kundene er våkne, og en stor del av de UM bestillinger som kommer inn er faktisk på SK


:p
 
Originally posted by Farmer
Originally posted by JEP
* Tror ikke at WF.no klarer SSR og OSI direkte via INET. Dette tror jeg blir manuelt behandlet av WF.no support team? Det er jo ikke alltid du får svar på SR søk umiddelbart. Hva skjer om svaret er UN på SR søket via WF.no? Da regner jeg med at WF support team må ta kontakt med pax enten via e-post eller telefon?

Så lenge en tjeneste trenger ekstra ressurser som manuell behandling av en bestilling behøver, så kan ikke et SF på 5o kr forsvare dette. Det er ikke alt som lar seg bestille via inet.

Skjønner at folk synes det er kjedelig at de må betale.

Om vi skulle ha tatt alle UM bestillinger via 810 nummer på telefon, ville dette krevd betydelige ressurser, og det tilbakeskrittet ønskes ikke.

Kundene er våkne, og en stor del av de UM bestillinger som kommer inn er faktisk på SK


:p
Kanskje en ikke skal undervurdere passasjerene/kundene....men så er det sikkert slik at når en kunde har lært hvordan dette gjøres så går det helt fint. Første gangen er kanskje verst. Widerøe har jo også online chat support som funker veldig bra.
:)
 
Back
Top