Flygdramatik på ARN - motor exploderade

Re: Flygdramatik på ARN - motor exploderade

Det var 284 + 16 besättning = bara några säten tomma om jag inte är helt fel ute, men ingen överraskning, beläggningen är och har varit 80-90% i snitt över året.

Originally posted by ATC

Det var 284 + 16 besättning = bara några säten tomma om jag inte är helt fel ute, men ingen överraskning, beläggningen är och har varit 80-90% i snitt över året.

Nä, det är ju som sagt ingen överraskning att kabinfaktorn är hög på segmentet ARN-KUL. Skulle förstås ha skrivit att det fanns 300 personer ombord och inget annat.

Noterar att nyheten har fått rätt stor uppmärksamhet i svenska medier.

Individen som var inblandad: 9M-MRI.

Og det ble til og med tatt bilde under avgang!

0713255e.jpg

Forstår jeg det rett av biledteksten, at det er SPOTTERE som varslet om løse deler fra motor og hindret piloten fra å fortsette flighten?

I så fall så må det vel være kjempe PR for spotters !:clap

Heisann! Jeg skal kun legge inn to poeng her;

1. Motoren "eksploderte" er vel en litt overdrivelse...? I de fleste tilfellene så snakker man om enten en "contained failure", der de interne delene av motoren som ryker ikke penetrerer motoren, men kommer ut bak, eller en "uncontained failure", der interne deler av motoren penetrerer kompressor eller turbin kassen. En uncontained failure deles også ofte inn i kategorier, avhengig av energien av delene og hvilken grad delene fra motoren forårsaker skade på flyet... som tar meg til det andre poenget;

2. Det ser faktisk ut som, og dette er ren spekulasjon, at delene kommer fra bypass området og ikke kjernen av motoren, som kan være en struktur feil med thrust reverser halvdelen og ikke nødvendigvis en feil med selve motoren. Dette har vært et problem med RR powered B777 i det siste...:question:

Da er det opp til dere lokale spottere å finne ut detaljene...;)

Dag

Svaret ligger selvsagt på et annet forum...
Delene man ser er av type kompositt/honeycomb, så selve motoren er nesten god som gull...

KennethGS Hvilket forum er det du ser på?

Dag

OK, da var jeg inne på airliners.net og leste tråden. B777 har, som de nevner der, hatt en del problemer med C, eller D ducten som noen kaller det, og som er thrust reverser halvdelen, og det ser ut til å være et større problem på RR modellene.

Den kommentaren at
The Trent continued to run without problem except for the surge when the exhaust nozzle blocked the the turbine exhaust
har jeg litt vanskelig for å forstå. Jeg kan ikke se av bildene om det er noen skade på exhaust nozzle... som er turbin exhaust. Blir det en foranding i exhaust nozzle exit area fra skader kan motoren surge.

Det eneste som skjer under en slik skade er at du mister noe thrust fra motoren da bypass flow blir forstyrret. De er ingen indikasjon på flight deck at det er en skade da ingen systemer som for eksemple fire loop feilet.

Da får jeg til slutt bare beklage KennethGS at jeg ligger litt etter de andre forumene...:rolleyes:

Dag

Hei Dag :hi2

Originally posted by Dag Johnsen

KennethGS Hvilket forum er det du ser på?
Vil tippe Kenneth så på en viss tråd på a.net :) Der ga en mech på Arlanda sin beskrivelse av det han så.

EDIT: ser du fant svaret nå :) Skal prøve å finne fram til bildet som viser skaden på exhaust nozzlet.

EDIT2:
Her ser du skaden som de snakket om:
MALAYSIA_AIRLINES___473410s.jpg

Originally posted by Dag Johnsen

Da får jeg til slutt bare beklage KennethGS at jeg ligger litt etter de andre forumene...:rolleyes:

Dag

Å det er ingenting å beklage for.... Det er da så mange forum å følge med på for tiden at halvparten kunne vært nok... :p

uansett - det ble dramatiske bilder (tipper det ble litt ekstra i utstyrsbudsjettet til Hr. Granberg. Og, spottere gjorde dagens gode gjerning uansett - maskinen burdv el ikke ha fløyet til KUL, selv om motoren ikke direkte ble skadet?

Han fikk vel 7000 ,- SEK, mente jeg han skrev.

Back