Flygcrash i Honduras

Jeg flydde med TACA for noen år siden. Veldig bra flyselskap med ganske nye Airbusser. Tror de har den nyeste flåten i området.
 
Vel först og fremst skal man si at TACA er definitiv en av de beste i Sentral-Amerika.

Det hva vi vet fra na er dette:

* meget kort 5.400 ft, wet & very slippery runway
* landing downhill
* very heavy aircraft configuration (full plane + ~13.500gallon fuel onboard)
* bad weather
* no ILS, but visual flight rules

Det finnes seg noen paralleler til begge WN1248 og TAM3054 her.
Det blir sikkert interessant om flyet hadde Reversers operating. Airbus har en 3sec wheel spool up rule. Ble de sliding ned flystripa eller hadde Aqua-planing, sa ble de trolig ikke aktivert. Jeg vet, vi regner LDR uten Reversers, mens eksakt dette er noe som ble alrede diskutert i etterkant av TAM3054.
Og pa sann en korte flystripe blir ogsa touch-down point meget interessant.

Allikevel ma man jo spöre hvorfor de ikke har diverted under slike forhold, spesielt med sa en höy landing vekt. Spesielt, nar man har sa mange fuel omboard. Get-there-Ritis kallte det NTSB etter AA sin ullykke ved Little Rock.

Det er en wonder at sa mange har overlevd dette.
 
Heisann!

Skal kun legge til at jeg floey med en kamerat av meg paa jump seat (B737-700) til Tegucigalpa for en stund siden og det er en veldig interessant approach. Du maa fly en 180 grader circling decsending approach i en trang dal og rullebanen starter rett etter at du er ferdig med svingen. Relativt kort rullebane, nedoverbakke som BU662 nevner og ingen overrun.

Dag
 
Og rett etter slutten på rullebanen er det en rundt 20 meter høy skrent før man havner ned på veien den stoppet (rundt 100 fra baneenden).

EI-TAF_crash.jpg

Her er en liten illustrasjon jeg har laget
 
Ville ikke hatt noe som helst problem med å sette med på et TACO fly, dette kunne skjedd med hvilket som helst flyselskap.
 
Heisann!

Skal kun legge til at jeg floey med en kamerat av meg paa jump seat (B737-700) til Tegucigalpa for en stund siden og det er en veldig interessant approach. Du maa fly en 180 grader circling decsending approach i en trang dal og rullebanen starter rett etter at du er ferdig med svingen. Relativt kort rullebane, nedoverbakke som BU662 nevner og ingen overrun.

Dag

Og her er en slik approach filmet ..

http://youtube.com/watch?v=v_z5HtME9n8

Ikke store marginer å leke med
 
Ville ikke hatt noe som helst problem med å sette med på et TACO fly, dette kunne skjedd med hvilket som helst flyselskap.

Egentlig ikke jeg heller. Skal fly GYE-LIM-MVD med 320 og 319.
Gleder meg; TACA blir nytt selaskap og MVD en ny by det skal bli spennende å besøke.
 
Og nå har presidenten i Honduras, Manuel Zelaya, bestemt at Toncontin-flyplassen bare kan beflys med kategori A og B fly (fly med landehastighet på 120 knop eller mindre - Avro RJ100 vil i så fall være største flytype).

Ny internasjonal flyplass for Tegucigalpa med umiddelbar virkning vil være den militære flyplassen Palmerola (Coronel Enrique Soto Cano Air Base) som ligger 55 km nordvest for byen. Etter en rask sjekk på Google Earth kan de konstateres at rullebanen er 2500 m lang og har tilstrekkelig med overrun zones. Det som er sparsomlig er terminalkapasiten.

Kilde: http://avherald.com/h?article=4077cedf/0013
 
Enig med BU662 her , Taca er et seriøst selskap.
Selskapet hadde jo som mange kanskje husker en maskin utleid til Braathens SAFE på slutten på åttitallet . De har et godt lederteam og jeg har selv vært i flere forhandlinger med Mr Frederico Bloch og Mr Borgo angående utleie av 737-300 , LN-NOR , da vi i Norway Airlines ikke var klar til å ta levering av maskinen på egen driftstillatelse i det flyet ble levert fra Boeing i 1987.
De har bygget opp et selskap som følger FAA regulativer til punkt og prikke og har de fleste maskiner innregistrert på US register ulikt mange andre selskaper i Latin-Amerika.
Vi hadde ingen problemer med å vurdere utleie av vår maskin til Taca , men det var Monarch som betalte bedre månedsleie og dermed fikk flyet på wetlease et år.
 
Og nå har presidenten i Honduras, Manuel Zelaya, bestemt at Toncontin-flyplassen bare kan beflys med kategori A og B fly (fly med landehastighet på 120 knop eller mindre - Avro RJ100 vil i så fall være største flytype).

Ny internasjonal flyplass for Tegucigalpa med umiddelbar virkning vil være den militære flyplassen Palmerola (Coronel Enrique Soto Cano Air Base) som ligger 55 km nordvest for byen. Etter en rask sjekk på Google Earth kan de konstateres at rullebanen er 2500 m lang og har tilstrekkelig med overrun zones. Det som er sparsomlig er terminalkapasiten.

Kilde: http://avherald.com/h?article=4077cedf/0013

I kjent bananland stil... :rolleyes:

De gjoer bubcus til det skjer en ulykke, akkurat som i Brazil for ikke lenge siden. To ulykker som helt klart kunne vaert unngaatt

Foroeverig en interessant uttalelse i artikkelen:

The deputy director of Aeron�utica Civil de Honduras, Boris Ferrera, said: "We believe, it could have been a mechanical failure. It is currently presumed, that it was a brakes failure."
 
Back
Top