Flyfrakt av vaksiner

UPS bygde over sommeren et fryselager som kan holde temperaturen de trenger med plass til ca 14 millioner doser. Det som kommer ut av Michigan nå er lagret i spesialbeholdere som kan holde tempen i 10 dager med tørr is. Så mye av dette er forholdsvis lett og transportere, problemet er lagring i lange perioder. I USA er det kun Walgreens og CVS som har kapasitet, men de er og de største farmasøyt kjedene.
 
Ser ut som Moderna vaksinen flys ut fra MHT (Manchester NH) flere fly fra Fedex og UPS til alle kanter av landet morgen og kveld.
Har vert på den flyplassen opptil flere ganger meget trivlig ‘små’ by.
Vaksinen blir vist produsert i nabobyen porthsmount.
 
Ser ut som Moderna vaksinen flys ut fra MHT (Manchester NH) flere fly fra Fedex og UPS til alle kanter av landet morgen og kveld.
Har vert på den flyplassen opptil flere ganger meget trivlig ‘små’ by.
Vaksinen blir vist produsert i nabobyen porthsmount.

Det er to fabrikker i Massachusets. Moderna's egen, i Norwood, og Lonza Group, som ligger i Portsmouith. Lonza's går nok fra Portsmouth, ja.
 
Ellers er det jo neppe flyfraktkapasiteten som er noe problem for vaksinene. United som f.eks har fått lov til å flerdoble mengden tørris de kan ha ombord, sier de kan få med seg en million doser på en 777

https://www.chicagotribune.com/busi...0201211-4lj4xmu7xfbqdhmbjxlq5ptiii-story.html

A single Boeing 777 can carry up to a million doses of the COVID-19 vaccine.

United and other airlines worked with the FAA to get permission to carry more dry ice than usual in the cargo hold. United, for instance, can pack up to 15,000 pounds on charter flights between Brussels and Chicago flown to support distribution of the Pfizer COVID-19 vaccine, according to an FAA letter obtained by the Tribune.

Those planes can typically carry 3,000 pounds of dry ice. Dry ice is regulated because it turns to carbon dioxide gas at temperatures above about minus 109 degrees Fahrenheit, so airlines need to have procedures in place to keep carbon dioxide from building up in the plane, Busch said.

Til Norge ser det uansett ut som de første dosene sendes med lastebil fra Belgia?
 
Last edited:
Varebil er vel mer betegnende...
Jepp, Polske sprinter racere. Under 3,5 tonn, dermed ikke noe krav om å følge kjøre og hviletid eller krav til Transportløyve, bare tut og kjør. I dette tilfellet var det knapt last ombord, ellers kjører disse ofte med betydelig overlast.
Dermed har du ofte en stuptrøtt sjåfør i høy hastighet og med betydelig overlast, i ett kjøretøy som har kjørt flere hundre tusen kilometer siden forrige EU kontroll.
 
Jepp, Polske sprinter racere. Under 3,5 tonn, dermed ikke noe krav om å følge kjøre og hviletid eller krav til Transportløyve, bare tut og kjør. I dette tilfellet var det knapt last ombord, ellers kjører disse ofte med betydelig overlast.
Dermed har du ofte en stuptrøtt sjåfør i høy hastighet og med betydelig overlast, i ett kjøretøy som har kjørt flere hundre tusen kilometer siden forrige EU kontroll.

Det er vel neppe den tilfeldige Pjotr fra Poznan som får transportoppdraget?

Vi snakker om biler som kan frakte gods i -70 grader.
 
Det er vel neppe den tilfeldige Pjotr fra Poznan som får transportoppdraget?

Vi snakker om biler som kan frakte gods i -70 grader.

Logoen på siden av bilen tilhører et firma som har spesialisert seg på frakt av legemidler, men video fra andre steder der lik bil har levert tyder på at det de frakter er de omtalte spesialeskene med tørris rundt vaksinene.
 
Nja, nå er det vel ikke -70 ombord der?

Det var det jeg leste at oppbevaring av vaksinen krevde. Det finnes sikkert ekspertise på dette forumet som vet bedre.

Koronavaksine må fraktes i superfrysere
Mandag kom nyheten om at det er utviklet en vaksine som skal være 90 prosent effektiv i beskyttelsen mot korona. Vaksinen må transporteres iskaldt for ikke å bli ødelagt.
https://www.nrk.no/norge/koronavaksine-ma-fraktes-i-superfrysere-1.15237218


--
 
Last edited:
Men var en semi som gikk ut fra fabrikken så har nok blitt omlastet på veien. Så stakars Piotr har vel ikke kjørt fra Belgia men fra Tyskland eller Danmark
 
Jepp, Polske sprinter racere. Under 3,5 tonn, dermed ikke noe krav om å følge kjøre og hviletid eller krav til Transportløyve, bare tut og kjør. I dette tilfellet var det knapt last ombord, ellers kjører disse ofte med betydelig overlast.
Dermed har du ofte en stuptrøtt sjåfør i høy hastighet og med betydelig overlast, i ett kjøretøy som har kjørt flere hundre tusen kilometer siden forrige EU kontroll.

Det var da voldsomt? :D Med tanke på at det kun var en symbolsk last, som antagelig kunne fått plass i bagasjerommet på en stasjonsvogn, så var det ingen grunn til å bruke semitrailer. Det er ingen grunn til å betvile at denne transporten holder den høyeste standard med tanke på all oppmerksomheten den får. Jeg tviler på at Pzifer ønsker det rabalderet og enorme omdømmetapet som vil oppstå dersom transportøren blir stanset med slitte sommerdekk og overlast på Svinesund.
 
Last edited:
Det var da voldsomt? :D Med tanke på at det kun var en symbolsk last, som antagelig kunne fått plass i bagasjerommet på en stasjonsvogn, så var det ingen grunn til å bruke semitrailer. Det er ingen grunn til å betvile at denne transporten holder den høyeste standard med tanke på all oppmerksomheten den får. Jeg tviler på at Pzifer ønsker det rabalderet og enorme omdømmetapet som vil oppstå dersom transportøren blir stanset med slitte sommerdekk og overlast på Svinesund.



Det ble lastet om til varebil underveis. Godt mulig at traileren var full ved avreise.
 
Back
Top