Flyfrakt av vaksiner

Re: Utfasing av B747

Håpløst regnestykke egentlig, da transporten vil foregå over tid og også må sendes via ‘hubber’ til mindre fordelingssentraler over hele verden. Produksjonen vil være flaskehalsen og f.eks. USA alene vil heller ikke alene motta mer enn ca 30 mill doser i måneden.
 
Re: Utfasing av B747

Det blir spennende å se hvordan denne logistikkutfordringen skal løses. IATA har for en god stund siden addressert dette til både myndigheter, lufthavnoperatører (ACI) osv og varslet hvilket volum dette forventes å bli. Samt tydeliggjort hva de forventer at alle "stakeholders" må bidra med. Mye som skal til før denne operasjonen og distribusjonen kan gå sømløs og smertefritt.

Espen
 
Re: Utfasing av B747

Her er grunnlaget for artikkelen (IATA, september 2020).

The potential size of the delivery is enormous. Just providing a single dose to 7.8 billion people would fill 8,000 747 cargo aircraft. Land transport will help, especially in developed economies with local manufacturing capacity. But vaccines cannot be delivered globally without the significant use air cargo.

Nyhetene liker å lage litt "sensasjon" av en sånn uttalelse, men realiteten er vel som MOW sier. Det trengs ikke 8000 747er, selv om fraktfly blir en viktig del av distribusjonen. Et interessant poeng er dog at det virker som om fraktfly verden over allerede nå jobber på maks kapasitet og at vaksinedistribusjonen kommer i tillegg.
 
Re: Utfasing av B747

Et interessant poeng er dog at det virker som om fraktfly verden over allerede nå jobber på maks kapasitet og at vaksinedistribusjonen kommer i tillegg.

Ja, alle Amazon-pakkene må jo ut før jul ... ;)

Det er fortsatt mye kapasitet å hente. Tenk på alle widebody passasjerfly som er parkert. Interkontinental passasjertrafikk er jo omtrent lammet så ikke noe problem å vekke opp noen av disse og det bør være lønnsomt selv om man kun kan bruke lasterommene til slik spesialfrakt.
 
Re: Utfasing av B747

Ja, alle Amazon-pakkene må jo ut før jul ... ;)

Det er fortsatt mye kapasitet å hente. Tenk på alle widebody passasjerfly som er parkert. Interkontinental passasjertrafikk er jo omtrent lammet så ikke noe problem å vekke opp noen av disse og det bør være lønnsomt selv om man kun kan bruke lasterommene til slik spesialfrakt.

Ja, jeg regner med at vaksinene blir såpass lønnsomme for flyselskapene at de enkelt kan finne frem parkert kapasitet for last hvor kundene er villig til å betale svært gode rater for
 
Re: Utfasing av B747

Ja, jeg regner med at vaksinene blir såpass lønnsomme for flyselskapene at de enkelt kan finne frem parkert kapasitet for last hvor kundene er villig til å betale svært gode rater for

Litt interessant egentlig å se hva som er 'ledig'. Det er knapt noen 777-300 som ikke er i trafikk, selv blant de store operatørene. Andre flytyper er parkert i hopetall. Det gir jo en indikasjon på økonomien ..

United fraktet de første vaksinene forleden. De har også begynt å sette sine eldste 767-300 tilbake i trafikk. De er nok 'annenvalget'.
 
Re: Utfasing av B747

Ja, jeg er ikke uenig i det, men det styrker poenget deres om at det blir en logistikkmessig utfordring. "8000 jumbolaster" fordelt på belly cargo i passasjerfly? Det er en del flyginger det.

Men fraktmarkedet pleier å roe seg i slutten av desember, og flaskehalsene kan være andre steder også.

United fraktet de første vaksinene forleden.
Har du noe kjennskap til hva slags konteinere som blir brukt til dette?
Medisinsk utstyr har jo ofte egne konteinere med temperaturkontroll, er det samme type som brukes her, eller er det en spesiell type?
 
Last edited:
Re: Utfasing av B747

Det hjelper lite om antallet fly er tilpasset volumet hvis byråkratiske flaskehalser, eller begrensninger på bakken, herunder lufthavn, tolldeklarering, andre importformaliteter og securitybestemmelser ikke er tilpasset trykket og stikker kjepper i hjulene for en effektiv distribuering. Tenker ikke spesielt på Norge, men det er forhold som dette IATA setter søkelyset på.

Espen
 
Re: Utfasing av B747

Har du noe kjennskap til hva slags konteinere som blir brukt til dette?


En slik mengde spesialkontainere vil det ikke være mulig å få tak i i tide. Så da blir det å pakke det i tørris.
 
Re: Utfasing av B747

En slik mengde spesialkontainere vil det ikke være mulig å få tak i i tide. Så da blir det å pakke det i tørris.

Bør jo eventuelt være god butikk for Nordisk Aviation products som holder til i Holmestrand å finne en smart løsning på dette område. De er jo verdensledende på produksjon av ULD-konteinere og andre løsninger, så overasker ikke meg om vi ser noen smarte kjøleløsninger for vaksiner etter hvert.
 
Re: Utfasing av B747

Knapt noe av det jeg konsumerer er ikke fraktet på en lastebil og denne vaksinen skal vel ikke produseres på ett sted, men mange steder rundt i verden. En semitrailer kan kjøre tilnærmet non-stop i 21 timer med 2 sjåfører som deler på å kjøre. Byttes det så til ny trekkbil eller kommer nytt mannskap om bord, kan de kjøre i nesten 21 timer til. Det skulle rekke til noe sånt som Oslo-Madrid eller Rotterdam til Svartehavet, dermed kan alt som produseres i Europa, for konsum i Europa, transporteres på landeveien og være fremme på ca ett døgn dersom det ikke skal innom noen omlastings sentral.
Hadde alt skulle produseres i Kina ville det dog vært ett problem.
 
Re: Utfasing av B747

Ja, alle Amazon-pakkene må jo ut før jul ... ;)

Det er fortsatt mye kapasitet å hente. Tenk på alle widebody passasjerfly som er parkert. Interkontinental passasjertrafikk er jo omtrent lammet så ikke noe problem å vekke opp noen av disse og det bør være lønnsomt selv om man kun kan bruke lasterommene til slik spesialfrakt.

United flyr en del med 777 til Asia med frakt, særlig fra San F. Disse er passasjerfly med seter, frakt i belly.
 
Re: Utfasing av B747

United flyr en del med 777 til Asia med frakt, særlig fra San F. Disse er passasjerfly med seter, frakt i belly.



Understatement of the year. Jeg teller 15 ‘fraktere’ over Stillehavet akkurat nå. I tillegg en haug over Atlanteren. Slik har de holdt på lenge. Alt du finner i 2000-serien er fraktere.

18928a62d52450a7166379cbc0148b7b.jpg
 
Sett at Qatar har hatt et par rundturer Brussel-OSL-Brussel, så da kan man jo gjette hva som har vært ombord der .. ;)
 
Det finnes seg noen "små" feil i dette regnstykke med 8.000 747 fraktere.

Først kommer det stadig flere vaksiner og ikke alle må transporteres i ekstremt kulde. Husk Moderna, Sputnik V og alle de indiske vaksiner som er på market.

Den annen sak er at man vil over tid produsere ikke bare ett sted, ergo har man en langt mer desentral distribusjon.

Men rett, under begynnelsen vil det være få produksjons-steder og Pfizer med sin super-cooled vaksin vil være en av de fa alternativer.
 
Ellers fikk jo FedEx og UPS starte frakt av dette nesten simultant i går, da en maskin fra hver tok av fra henholdsvis Lansing og Grand Rapids. UPS Lansing-Louisville med 757 og FedEx Grand Rapids-Mamphis med A300. Også videre ut i deres nettverk

Pfizer har slik jeg forstår det en fabrikk mellom Grand Rapid og Lansing
 
Da har også Amrican Airlines fraktet første vaksinedoser, men en 777-200ER fra ORD til MIA, og lasten skulle videre til Karibia

https://www.aviation24.be/airlines/...id-19-vaccine-shipment-from-chicago-to-miami/

The American Airlines Cargo team carried its first shipment of coronavirus (COVID-19) vaccine last night. In close collaboration with pharmaceutical and cargo partners, the airline received the shipment by truck at Chicago O’Hare International Airport (ORD) and loaded the shipment onto a Boeing 777-200 aircraft flying to Miami International Airport (MIA).

Det virker jo som selskapene har greit kontroll på dette? Selv med -70 grader
 
Det virker jo som selskapene har greit kontroll på dette? Selv med -70 grader


Man har jo drevet med transport av organer, prøver og medisiner i mange år. Man har allerede gode prosedyrer. Den største ‘faren’ er nok å overskride maks tillatt tørris. Men det er slikt man har fraktere til .. ;)
 
Back
Top