• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

FLYDRAMA!!! "trodde vi skulle dø!!!"

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
FLYDRAMA!!! "trodde vi skulle dø!!!"

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/05/505474.html

Re: FLYDRAMA!!!

Uh.... fått deg jobb i Dagbladet eller VG nå? "FLYDRAMA!!!" liksom. ^_^
Augurktid også på Scanair.no

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by laurenz

Uh.... fått deg jobb i Dagbladet eller VG nå? "FLYDRAMA!!!" liksom. ^_^
Augurktid også på Scanair.no

Hilsen,
Laurenz

Vi er i det minste rlig nok til å plassere en agurk på nyheten... ;)

-A

Hehe, ja. Men denne agurken var ikke fullt så råtten som enkelte andre.....

Mener jeg leste et sted, at den aktuelle maskinen var en av DY sine "egne" B737-300.

For at passasjerer blir livredde og tror det går til h....., - DET gir tøffingene på scanair.no bengen i ....

Si meg: Er dere virkelig ikke i stand til å se at dette er en hendelse som har skaket opp folk? Er behovet for å "avsløre" sommerens første agurk så stort at man griper det første og det beste?

Beklager, men her synes jeg dere bagatelliserer vel mye. Jeg lurer bare på hvorfor ...

Når en sitter trygt foran PC'n i stua er det vel lett å "harselere" over folk som blir redde når de hører ordet emergency over høytaleranlegget i et fly høyt der oppe ....

Sant det Fly High. Selv om hendelsen i seg selv er særlig alvorlig så oppleves det for veldig mange passasjerer helt sikkert som ganske dramatisk. Jeg ville nok det jeg også.
Men det er og blir en augurknyhet. Folk blir skremt daglig i bilen, på bussen osv.

Hilsen,
Laurenz

Ja, jeg kan for all del skjønne hvordan denne opplevelsen kunne ha vært dramatisk for pax'en, men alikevel når Dagbladet prøver å blåse det opp til en eller annen kjempe hendelse, så blir det lett å bagatellisere det igjen..

Her hadde jeg skrevet et lengre innlegg, men engasjementet forsvant. Vi har i lengre både hørt og sett at Scanair.no begynner å rakne.

Originally posted by LN-KOG

Her hadde jeg skrevet et lengre innlegg, men engasjementet forsvant. Vi har i lengre både hørt og sett at Scanair.no begynner å rakne.

Er fremdeles våken, hva mener du med dette ???? Ser ikke at du har skrevet noe innlegg og da kan du ikke være innblandet :o

Blir forvirret - er dette FAKE - bare for å få oppmersksomhet :p

Jan

Det er flere ting jeg lurer litt på:

- Hvor alvorlig må en hendelse med et fly være før det ikke er en agurk? Jeg ville trodd denne kvalifiserte.

- Hvorfor fortsatte flyet på 20.000 fot? Dersom det var et trykkfall virker det mer naturlig å fly enda lavere, eventuelt lande, men jeg kjenner ikke prosedyrene.
- Jeg har kun vært med på en sikkerhetslanding, som sammenlignet med dette var en relativt lite dramatisk opplevelse på en WF-flight. Da fikk vi en debrief av kapteinen etter landing. Er ikke dette normal prosedyre i alle selskap? Situasjonen måtte da ihvertfall oppleves såpass dramatisk at noen flere enn kabinsjefen burde fått informasjon.

Og til slutt: Hva var det egentlig som skjedde?

Jeg synes artikkelen var helt grei jeg. Det oppleves nok som dramatisk for de fleste passasjerer å måtte stupe nedover med et fly. Og artikkelen ga en beskrivelse av hva som hadde skjedd, hvordan det hadde blitt opplevd, og fortalte videre at dette var en rutine ved slike hendelser.
Selv har jeg en kollega som var med på en sånn hendelse, den gang med et annet flyselskap (av skandinavisk opprinnelse), og da var også folk redde ombord. Og en av flyvertinnene brast i gråt. Selv er jeg ikke glad i å fly, og det første jeg ser på når noe unormalt skjer, det er på uttrykket til de kabinansatte. Gråter de, ja da er det grunn til å være redd, ville jeg tro.

IMM

Trykkfall i et fly betyr ikke nødvendigvis at det er et totalt trykkfall og at hele trykket forsvinner. Derfor er det godt mulig at man f.eks. kan fortsette på 20.000 fot dersom trykkabinene klarer å holde et godt nok trykk på den høyden. Det er nok det som har skjedd i dette tilfellet, og slik jeg også leser det som står i artikkelen. Det er også helt udramatisk å fortsette turen.

Originally posted by gustavf
- Hvor alvorlig må en hendelse med et fly være før det ikke er en agurk? Jeg ville trodd denne kvalifiserte.

Det er stor forskjell mellom hva de som sitter i flyet opplever og hva følelse de har, og hvordan dette fremstilles i media for flere millioner å lese. Bjørn Hansen (som pleidde å være programleder i Urix på NRK) sa det ganske greitt hva som er nyhetsverdig. Pent oppsummert var finger-regelen slik: et drap er en notis, med mindre det har noen annen samfunnsmessig interesse av å bli belyst som noe større. Det samme med slike nyheter.

Fly er noe av det tryggeste transportmiddelet vi har og at det fra tid til annen skjer unormale ting, hvor mannskapet har taklet situasjonen ut i fra rein rutine, er det da verdt noe mer enn en notis? Hva med neste gang gang du opplever at virus eller noe annet tar over PC'en som sletter sommerens ferie-bilder. For fagfolk er det rein rutine å rydde i slikt, men gjør det folk sin vanlige fobi for datamaskiner noe mer nyhetsverdig?

-A

det er klrt noen passasjerer ble redde (selv om det tydeligvis er usikkerhet om hva som egentlig ble sagt over PA...), og det skal man ha respekt for. Mange er redde for å fly, noe som ikke er rart når man tenker på det fullstendig "unaturlige" ved å sette seg i et metalltube og la seg løfte i flere hundre km/t ti kilometer opp iluften...

Det jeg - og sikkert flere med meg - reagerer på er dagbladet.nos krisemaksimering og fordummende ordbruk. Hva skal de skrive når det virkelig ER krise? Det er vanligvis store forskjeller mellom det som faktisk hendte og det som kommer i avisen. Jeg var selv med på en hendelse - bird-strike på take-off - som var helt udramatisk (bråstopp på runway og taxi tilbake til terminal), men som i tabloidene neste dag ble et FLYDRAMA

Denne typen oppslag (hadde det blitt det samme oppslaget på høsten?) hjelper ikke desom er flyredde fra før. De får bekreftet sin oppfatning av at det å fly er noe farlig og dramatisk. Det er det jo ikke, men for en flyredd som endelig har att mot til seg for at fmilien skal kunne unnslippe regnet her på Østlandet (ja, jeg VET det er knallvær i Nord :cool: ) kan slike oppslag bety enødelagt ferie.

Dagens hjertesukk...

Det er jo forståelig at folk blir litt skremt. Men her tror jeg det er en liten agurk ja. Dette er jo rutine om det skjer, og det har ikke vært skrevet om de andre gangene det har skjedd i år...

Igjen så ser vi eksempler på at avisene skal selge. Særlig Dagbladet som er i dårlig forfatning.
At noen passasjerer kan føle ubehag i en slik situasjon er forståelig. Men journalisten bør kunne vurdere om en slik episode skal få en liten notis eller større oppslag.
Idag synes det som alt er et eneste mediajippo come hell or high water.
Ser man i Flight Internasional hvert halvår når de publiserer ulykkes statistikkene i forskjellige kategorier så vil man kunne se hva som er verd å skrive hjem om eller ikke.
Episoder som skjedde for DY her har skjedd før og vil skje igjen både for DY og andre.
Kanskje hadde det vært en forretningside å lage egen avis kun for slike flyrelaterte småepisoder her til lands?

Originally posted by LN-KOG

Jepp, dessverre........

Back