• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flybytte SK-UA i Washington (IAD)?

SpotOn

ScanFlyer Silver
Har fått en flyrute som tilsier at jeg skal connecte mellom SK og UA (United Express/Shuttle America) på IAD. Tiden tilgjengelig er 1 time og 53 minutter fra SK til UA og 1 time og 25 minutter tilbake. Frykter spesielt at forbindelse ved ankomst til USA kan være i knappeste laget.

Er det noen som har erfaringer med IAD generelt (og immigrasjon spesielt) som tilsier at jeg burde finne en annen rute?

Standard MCT for IAD er:
>KEC*IAD ** EXCEPTIONS EXIST **
DD DI ID II
STANDARD: IAD 045 045 090 090
INTER-AIRPORT: DCA TO IAD 180 180 180 180
IAD TO DCA 180 180 180 180
**END OF DISPLAY**

Det vil si 90 minutter for conx International - Domestic og 45 minutter for Domestic - International.

Det finnes unntak, bland annet for en del SK-UA conx, men uten å vite flighnummer kan jeg ikke finne ut av det.

Uansett er dette ikke så veldig spennende for ingen (skal) selge deg en forbindelse som ikke er godkjent, så dette er jo egentlig ikke det du spør om, men jeg har aldri byttet fly på IAD så dette er det eneste jeg har å komme med... ;-)

Originally posted by SpotOn

Har fått en flyrute som tilsier at jeg skal connecte mellom SK og UA (United Express/Shuttle America) på IAD. Tiden tilgjengelig er 1 time og 53 minutter fra SK til UA og 1 time og 25 minutter tilbake. Frykter spesielt at forbindelse ved ankomst til USA kan være i knappeste laget.

Er det noen som har erfaringer med IAD generelt (og immigrasjon spesielt) som tilsier at jeg burde finne en annen rute?

Har ikke selv skiftet fly på IAD, men udfra minimum connection time er det absolut ikke for lang tid. MEN hvis du køber billetterne som en gennemgående billet (altså du IKKE køber indenrigsbilletterne i USA seperat) så er risikoen minimal da SK/UA så har ansvaret 110% for at ombooke dig gratis til næste ledige fly hvis du ikke når dit oprindelige flyet videre pga forsinkelse, kø ved paskontrol osv.

Jeg har stået over 2 timer i kø på immigration i IAD - et zoo uden lige. Men det er jo kun een oberservation, so your milage may vary. Har dog mest hørt dårligt om IAD.

Men som ovenstående post siger er det jo airlines problem hvis du har købt en gennemgående billet - med mindre du selvfølgelig har noget du skal nå!

Originally posted by The Ticketor
Det finnes unntak, bland annet for en del SK-UA conx, men uten å vite flighnummer kan jeg ikke finne ut av det.

SK925 -> UA7683 og retur UA7682 -> SK926

Uansett er dette ikke så veldig spennende for ingen (skal) selge deg en forbindelse som ikke er godkjent

Sant nok, men det er forskjell på "godkjent" og "lett gjennomførbar uten løping, svetting og banning".

SK 0925 105
UA 5200-8099

UA 5200-8099 060
SK

Altså 105 minutter på utreisen og 60 minutter på hjemreisen.

Takker & bukker.

Foreldrene mine hadde 1:50 på IAD i Februar mellom sin SK flight fra CPH og Ua videre til MIA. Det gikk IKKE!!! SK var en halvtime forsinket, og som noen alelrede har sagt her, immigration på IAD er TREEEEG, og det hjelper ikke at det ankommer maskiner fra både Wien og CDG samtidig med flyet fra CPH. Foreldrene mine kom seg ike avgårde før to dager senere, og da fordi en i reisefølget la ut for billetter på JetBlue. SAS og VIA var visstnok helt ubrukelige.

Jeg har skiftet fly på IAD relativt mange ganger. SAS kommer inn til terminal B, UX går fra enten A, C eller D. Det er en meget stor sjanse for at du må over til CD gatene. Du har plenty med tid dersom flyet fra CPH lander på rute. Du må ned i kjellern. SAS bruker å lande litt etter kl 14 lokal tid. Passkontrollen bruker aldri å være mer enn 15-20 minutter. Sist gang jeg reiste var med UA, var det INGEN personer i køen da vi landet fra BRU omtrent samtidig som SAS maskinen. Bagasje utleveringen skjer rett etter passkontrollen, deretter må du igjennom sikkerhetskontrollen. Denne er dedikert for transfer passasjerer, så vanligvis lite kø.

Så må du opp trappen og er da i AB terminalen. På midten går månebussene til CD hele tiden.

På returen slipper du jo passkontrollen slik at en time bør holde (dersom UA er på rute...)

God tur!

Originally posted by LCH

Foreldrene mine hadde 1:50 på IAD i Februar mellom sin SK flight fra CPH og Ua videre til MIA. Det gikk IKKE!!! SK var en halvtime forsinket, og som noen alelrede har sagt her, immigration på IAD er TREEEEG, og det hjelper ikke at det ankommer maskiner fra både Wien og CDG samtidig med flyet fra CPH. Foreldrene mine kom seg ike avgårde før to dager senere, og da fordi en i reisefølget la ut for billetter på JetBlue. SAS og VIA var visstnok helt ubrukelige.

Det er UAs ansvar å få passasjerer videre, ikke SAS.. Men Ua er noen sleipe åler når det gjelder folk som misser connection. Man må virkelig bruke albuene for å få viljen sin... Dessverre.

Originally posted by Tommy777

Jeg har skiftet fly på IAD relativt mange ganger. SAS kommer inn til terminal B, UX går fra enten A, C eller D. Det er en meget stor sjanse for at du må over til CD gatene. Du har plenty med tid dersom flyet fra CPH lander på rute. Du må ned i kjellern. SAS bruker å lande litt etter kl 14 lokal tid. Passkontrollen bruker aldri å være mer enn 15-20 minutter. Sist gang jeg reiste var med UA, var det INGEN personer i køen da vi landet fra BRU omtrent samtidig som SAS maskinen. Bagasje utleveringen skjer rett etter passkontrollen, deretter må du igjennom sikkerhetskontrollen. Denne er dedikert for transfer passasjerer, så vanligvis lite kø.

Så må du opp trappen og er da i AB terminalen. På midten går månebussene til CD hele tiden.

På returen slipper du jo passkontrollen slik at en time bør holde (dersom UA er på rute...)

God tur!

Tja, da jeg kom til IAD i januar ble samtlige passasjerer kjørt i samme peoplemover til samme Immigration, enten vi var transferpax eller ikke, stikk istrid med beskjed vi fikk ombord. Mulig det var et unntakstilfelle, men hadde jeg hatt en connection hadde jeg garantert misset den. (Skulle først videre med NW neste morgen)

Her er det i allefall svar å få - i motsetning til på SAS forumet på Flyertalk..

Spørsmålet om flybytte i IAD skyldes at jeg her har mulighet til å ta en litt alternativ routing fra SVG til IAH (skal reise på betalt C-klasse). Men det er såpass blandet tilbakemelding om IAD her, at jeg tror jeg faller tilbake til trauste Lufthansa med flybytte i FRA. Så får jeg ta immigrasjon og slikt på sluttdestinasjonen....

Originally posted by SpotOn

Her er det i allefall svar å få - i motsetning til på SAS forumet på Flyertalk..

Spørsmålet om flybytte i IAD skyldes at jeg her har mulighet til å ta en litt alternativ routing fra SVG til IAH (skal reise på betalt C-klasse). Men det er såpass blandet tilbakemelding om IAD her, at jeg tror jeg faller tilbake til trauste Lufthansa med flybytte i FRA. Så får jeg ta immigrasjon og slikt på sluttdestinasjonen....

Hey! Jeg er moderator på FT og svar får du også der ;)

Tidsmessig holder din ruteplan i massevis. Du trenger ikke bekymre deg. Jeg ville ikke tatt valget på bakgrunn av at en familie misset connection...

Jeg har connected 20 + ganger på IAD de siste 2 årene og har aldri misset min connection.

Dersom du flyr via FRA, vil du ikke rekke direkteflyet FRA-IAH. Det går kl 0945. Andre veien er det greiere.

Originally posted by Tommy777
Dersom du flyr via FRA, vil du ikke rekke direkteflyet FRA-IAH. Det går kl 0945. Andre veien er det greiere.

Faktisk ble det omvendt. Forbindelsen gikk helt greit på utreise, men ikke på hjemtur - grunnet forsinkelse fra IAH.

Back