Flybytte på Newark

VoiceCom

ScanFlyer Silver
Flybytte på Newark

Jeg skal i November gjennom et flybytte på Newark. Kommer inn med KLM på Terminal B og skal videre med CO innenriks fra Terminal A 01:15 senere.

Er det gangavstand mellom terminalene eller må jeg ta shuttle av noe slag? Burde 01:15 holde både for meg og min bagasje? :question:

Re: Flybytte på Newark

Det går gratis Airtrain og det er ei mulig å gå.

1t 15min burde holde, sett at ting går på rute :)

Jeg har av prinsipp valgt min 3timer når jeg bytter fly ved større hubs, uansett. (Jeg HATER stress)

1:15 er snaut - tror de fleste selskaper har 1:30 som minimum connection time (MCT) international til domestic paa EW R.... ikke ha store forhaapninger om at bagasjen klarer det ..

MCT ER 1t 30min og om du nå ikke når flyet ditt, vil hele ansvaret ligge hos deg selv.. slik at du vil ikke kunne kreve gratis ombooking etc til neste avgang .. dette betinger da selvsagt at du har gjennomgående billetter

MCT ER 1t 30min og om du nå ikke når flyet ditt, vil hele ansvaret ligge hos deg selv.. slik at du vil ikke kunne kreve gratis ombooking etc til neste avgang .. dette betinger da selvsagt at du har gjennomgående billetter

Jeg har gjennomgående billett, ja - utstedt av reisebyrå. CO-avgangen er på KL-nummer også.

Men jeg får ta en prat med reisebyrået igjen og høre hva de mener med dette :angry:

3 faktorer: Passkontroll, Baggasje og sikkerhetskontrollen... EWR er omtrent den verste flyplassen i USA å connecte på IMO. Jeg har misset mange connections på den flyplassen....

Jeg vil ikke ta for gitt å rekke dette. Har du innsjekket baggasje skal det holde veldig hardt, særlig dersom du lander noen minutter sent. Vet ikke hvor kjapp KLs handling agent er på EWR, men SK tar evigheter

Passkontrollen tar ofte veldig land tid på EWR. Brukte over halvtimen sist gang jeg landet på EWR.

Sikkerhetskontrollen på COs terminal bruker sjelden å være veldig lang. På SK vingen er det ofte brutalt lang kø i sikkerhetskontrollen.

Har du kun carry on og er heldig med passkontrollen, tar det kort tid å komme seg opp til togstasjonen og videre til neste terminal, da holder 1:15 i massevis.

Sist jeg connected på EWR var fra CO's OSL-EWR til CO's EWR-JIA, begge på terminal B. Jeg hadde 2 timer og kun håndbagasje. Lite kø i passkontrollen, og begge flightene var i rute. Jeg ventet ca 15 mins ved gaten før boarding startet. Mitt tips ville dermed vært å be om en senere flight fra EWR. I alle fall om det viser seg at du selv må stå ansvarlig for booking om du ikke rekker det. (Var en gang ute for at CO's 757 fra OSL måtte innom JFK for refuel før vi fikk lande på EWR - Landet 3 timer etter rute den gang.. :angry: )

Originally posted by Erlend

Sist jeg connected på EWR var fra CO's OSL-EWR til CO's EWR-JIA, begge på terminal B. Jeg hadde 2 timer og kun håndbagasje. Lite kø i passkontrollen, og begge flightene var i rute. Jeg ventet ca 15 mins ved gaten før boarding startet. Mitt tips ville dermed vært å be om en senere flight fra EWR. I alle fall om det viser seg at du selv må stå ansvarlig for booking om du ikke rekker det. (Var en gang ute for at CO's 757 fra OSL måtte innom JFK for refuel før vi fikk lande på EWR - Landet 3 timer etter rute den gang.. :angry: )

Da må du ha gått på potta minst 3 ganger ^_^

Jeg vil estimere at om jeg hadde landet med en 757 på EWR, hatt kun håndbaggasje, sittet i monkeyclass, med lite kø i passkontrollen og sikkerhetskontrollen, hadde jeg brukt 20-30 minutter fra fly til gate i samme terminalen, 30-40 maks til alle de andre terminaler

Mine erfaringer fra diverse flygplatser er at tiden det tar å bytte fly varierer veldig (også innenfor samme flygplats) Har opplevd i Atlanta å stått 1,5t i kø, og andre ganger ingen kø i det hele tatt....... mitt forslag er å bergne ca 2t, og skulle ikke det holde får du ta neste fly. IKKJE FÅ PANIKK!!!

Ville også anbefalt opp mot 3 timer på Newark...

Sier du at reisebyrået ditt prøver å selge deg gjennomgåede billetter med underkutting av MCT? Bytt reisebyrå. Havner du i problemer grunnet det, så blir det ditt problem, ikke flyselskapets.

Originally posted by The Ticketor

Sier du at reisebyrået ditt prøver å selge deg gjennomgåede billetter med underkutting av MCT? Bytt reisebyrå. Havner du i problemer grunnet det, så blir det ditt problem, ikke flyselskapets.

Hmmm - ikke bra. Jeg har tatt det opp med reisebyrået men ikke fått noe svar ennå.

Er det noe sted oss vanlige folk kan finne MCT for en flyplass? Jeg har f.eks. en reise med en times overgang på AMS. Kjekt å vite hva som er MCT der - erfaringen er at det burde gå bra, men som du sier så er det jeg som kan bli sittende med svarte-per.

Hmm, ikke sikker på hvor pax kan finne dette. Kanskje på flyplassens hjemmeside eller ev. på flyselskapets hjemmeside. Jeg taster bare DM og noen tastetrykk til, så har jeg det på skjermen... Kanskje du kan google det?

Har du en online connection så KAN (noter k-a-n) du være heldig å få hjelp til ombooking til senere flight, har du en interline connection så kan det være verre. Kompensasjon for ev. forsinket bagasje ville jeg heller ikke regnet med.

Reisebyrået påstår at 1t15min er minimum for denne overgangen og at det er litt forskjellig med hensyn på hvilke flyselskap man kommer inn og ut med osv... :huh:

Jeg har i alle tilfelle byttet til en avgang et par timer senere :-p

Med samme selskap inn og ut og sjekket bagasje ville jeg hatt minst 1.45.
Med bytte av terminal ville jeg gått opp til 2.00
Liten tid er det mest slitsomme som finnes.

Er man uheldig så kommer man like etter et par andre flighter = fort 30 min i immigrasjonskø, så hente koffert, så i innsjekkskø for koffert, så opp til terminalen og gjennom sikkerhetskontroll på nytt. Om alt dette skal gjøres mens man ser på klokka hvert tredje minutt blir man rimelig svett^_^

Staar man med en billett i haanden, blir man i praksis alltid hjulpet. Det hender at reisebyraa gjoer feil, og man lar ikke kunden faa svi for noe slikt. Det kan ogsaa godt vaere at forbindelsen er lovlig - det finnes mange unntak fra MCT, spesielt i konkurranseutsatte markeder.

Uansett - det er bedre aa spare seg for frustrasjoner og stress og legge inn en ekstra time eller to. Reiser man saa langt er man sjelden paa tight schedule likevel.

DMKL/EWRB-A/CO/29AUG06
EWR KL TO CO
EWR-EWR FROM - TO D/D D/I I/D I/I
CC FLTN-FLTR ORGN EQPTM-CC FLTN-FLTR DEST EQPTM HMM HMM HMM HMM
-CO 130 130 230 230
KL -CO --- --- 115 115
CK ALSO STANDARD CONNECTING TIMES
PRECLEARANCE MAY APPLY

Håper formateringen blir OK. 1:15 ser ut til å stemme det, men det er kun med gjennomgående billetter.

LN-MOW, godkjente unntak skal komme opp på dette displayet om alt er filet riktig. Og visst får man som regel hjelp, men det bør man jo ikke regne med. Det er også forskjell på hva slags hjelp man får.

Originally posted by The Ticketor

KL -CO --- --- 115 115
1:15 ser ut til å stemme det, men det er kun med gjennomgående billetter.

Ja, og det har'n jo .. saa byraaet har ikke gjort noe feil heller.

Yepp, alles in ordnung!

Så får man velge selv om man vil ha litt bedre tid eller ikke. Jeg har slått ihjel ganske så mange tider på EWR. Beste tipset for det er å kjøre AirTrain mellom terminalene og se på fly!

Edit: Skriveleif.

Back