Flybussene i Oslo

Re: Endringer på Flybussen i Oslo

Du tenker på OSL-Ekspressen? Jeg har også denne rett utenfor døra (bor på Lambertseter) og har brukt den noen ganger. Mitt inntrykk er at de er spesielt gode på å kjøre tomme busser til og fra Gardermoen, så jeg er litt spent på hvor lenge dette kommer til å holde på.

OSL-Ekspressen (Unibuss ekspress) og Flybuss FB6 Mortensrud (Flybussen/Norgesbuss ekspress) dekker jo i stor grad de samme områdene (bortsett fra Lambertseter), så spørsmålet er hvem som gir seg først...

Det var jo "krig" om å komme først i gang.
Deretter er jo spørsmålet om det er noe marked for en flybuss på denne strekningen i det hele tatt.
 
Re: Endringer på Flybussen i Oslo

Flybussen er ikke bare en sak, det er flere flybusser med forskjellige priser.
Reisekort kan brukes på FB1 (Majorstuen), FB3 (Bekkestua), FB6 (Mortensrud) og FB11 (Fredrikstad).

Rabatten er 33%

https://www.nor-way.no/nb-NO/ruter/våre-ruter/flybussen?

Skjønner jeg har reist mest med tog i det siste. Sist jeg tok bussen var det 50%, men det var med Flybussekspressen før de tydeligvis slo seg sammen med Flybussen.no og forbedret produktet til 33%.
Da koster plutselig bussen nesten tre ganger tillegsbillet på NSB og de har priset seg ut for min del.
 
Re: Endringer på Flybussen i Oslo

OSL-Ekspressen (Unibuss ekspress) og Flybuss FB6 Mortensrud (Flybussen/Norgesbuss ekspress) dekker jo i stor grad de samme områdene (bortsett fra Lambertseter), så spørsmålet er hvem som gir seg først...

Det var jo "krig" om å komme først i gang.
Deretter er jo spørsmålet om det er noe marked for en flybuss på denne strekningen i det hele tatt.

OSL-Ekspressen priser seg vel en god del lavere enn FB6. Har inntrykk av at de jeg kjenner som bor langs traseen heller går et kvarter til FB2. 190 kr fra Groruddalen med FB6 er en voksen pris.
 
Flybuss på morgenen: Oslo - FB1/6

Hei, noen som bruker denne mye? Ikke brukt denne på mange år pga den var veldig forsinket ved avganger rundt kl 07 fra olavsgård.

Vurderer å prøve den igjen, med avgang 7:35 mandager olavsgård...men vet ikke om jeg tør :)
 
Re: Endringer på Flybussen i Oslo

OSL-Ekspressen priser seg vel en god del lavere enn FB6. Har inntrykk av at de jeg kjenner som bor langs traseen heller går et kvarter til FB2. 190 kr fra Groruddalen med FB6 er en voksen pris.

OSL-Ekspressen har nok økt prisene, ligger bare 10 kroner under FB6.

Antall avganger på OSL-ekspressen (spesielt på kveldstid) blir også redusert fra i dag.
Lørdager går siste avgang allerede 1403 fra Leirskallen og 1550 fra OSL.
 
Last edited:
Fulgt med litt på GPSéne nå, ser at man ikke kan stole på rutetidene rundt rushtiden(kl 7)...så blir nok å kjøre bil som vanlig :) Kjedelig å stresse livet av seg pga forsinket buss.
 
Re: Endringer på Flybussen i Oslo

OSL-Ekspressen har nok økt prisene, ligger bare 10 kroner under FB6.

Antall avganger på OSL-ekspressen (spesielt på kveldstid) blir også redusert fra i dag.
Lørdager går siste avgang allerede 1403 fra Leirskallen og 1550 fra OSL.
Hva er grunnen til dette? Ikke nok trafikkgrunnlag?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Omtrent som det er for busspassasjerene fordi alt for mange bruker bil...

ja, dessverre er det slik pga buss er avhengig av trafikken. Beste kollektive er systemer som går på baner. Se på berlin, lille oslo klarer ikke lage sitt eget system. Oslo Kommune var jo på studietur til berlin for å se på s/u-banen.
 
ja, dessverre er det slik pga buss er avhengig av trafikken. Beste kollektive er systemer som går på baner. Se på berlin, lille oslo klarer ikke lage sitt eget system. Oslo Kommune var jo på studietur til berlin for å se på s/u-banen.

Hæ? Oslo har jo da et fullgodt tbanesystem selv om det har noen hull...
Ok nå ble vi way offtopic
 
ja, dessverre er det slik pga buss er avhengig av trafikken. Beste kollektive er systemer som går på baner. Se på berlin, lille oslo klarer ikke lage sitt eget system. Oslo Kommune var jo på studietur til berlin for å se på s/u-banen.

Syns Oslo har et svært godt utbygd banesystem om en sammenligner med vesteuropeiske byer på omtrent samme størrelse. Verken Düsseldorf, Frankfurt eller Stuttgart har fått til full metrostandard på sin U-/Stadtbahn. Berlin er ca. 7 ganger så stor som Oslo. På de britiske øyer og i Øst-Europa er det mange byer i den størrelsesorden som ikke har noen form for metro i det hele tatt, f.eks. Dublin og Riga.
 
Re: Endringer på Flybussen i Oslo

Antall avganger på OSL-ekspressen (spesielt på kveldstid) blir også redusert fra i dag.
Lørdager går siste avgang allerede 1403 fra Leirskallen og 1550 fra OSL.

Og alle halvtimesavgangene forsvant samtidig. Det kan se ut som OSL-ekspressen ikke vinner denne kampen, og for meg som bor på en av de stedene der det ikke er overlapp (Lambertseter), så er jo det litt dumt.
 
Re: Endringer på Flybussen i Oslo

Og alle halvtimesavgangene forsvant samtidig. Det kan se ut som OSL-ekspressen ikke vinner denne kampen, og for meg som bor på en av de stedene der det ikke er overlapp (Lambertseter), så er jo det litt dumt.
Det er jo synd. Synes de bussene var behagelige

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
ja, dessverre er det slik pga buss er avhengig av trafikken. Beste kollektive er systemer som går på baner. Se på berlin, lille oslo klarer ikke lage sitt eget system. Oslo Kommune var jo på studietur til berlin for å se på s/u-banen.

Syns Oslo har et svært godt utbygd banesystem om en sammenligner med vesteuropeiske byer på omtrent samme størrelse. Verken Düsseldorf, Frankfurt eller Stuttgart har fått til full metrostandard på sin U-/Stadtbahn. Berlin er ca. 7 ganger så stor som Oslo. På de britiske øyer og i Øst-Europa er det mange byer i den størrelsesorden som ikke har noen form for metro i det hele tatt, f.eks. Dublin og Riga.
Oslo er faktisk verdens mindste by med både trikkesystem og T-bane system. I tillegg kommer toget, som jo de fleste byer har.
Det negative med T-Bane systemet i Oslo er att alle baner går på den samme linjen i tunnel under sentrum og at det er ett styringssystem for hele systemet. Se f.eks på Praha, så har de et godt system, men 3 separate linjer. Blir det krøll på den ene så fungerer de 2 andre.
 
Reduksjon av antall avganger på Flybussene til Østensjø/Mortensrud fortsetter.

OSL-ekspressen kuttet sin ene halvtimesavgang (0633 fra Leirskallen som tidligere omtalt) - antar dette skjedde 26.3.

Fra 2.4. reduserte også Flybussekspressen antall avganger betydelig på linje F6 til/fra Mortensrud. Det kjøres nå kun timesruter hele driftstiden, men det kjøres like stor del av døgnet som før.

Enn så lenge går OSL-ekspressen og FB6 såpass spredt at de danner tilnærmet halvtimesruter på fellesstrekningen.
 
Reduksjon av antall avganger på Flybussene til Østensjø/Mortensrud fortsetter.

OSL-ekspressen kuttet sin ene halvtimesavgang (0633 fra Leirskallen som tidligere omtalt) - antar dette skjedde 26.3.

Fra 2.4. reduserte også Flybussekspressen antall avganger betydelig på linje F6 til/fra Mortensrud. Det kjøres nå kun timesruter hele driftstiden, men det kjøres like stor del av døgnet som før.

Enn så lenge går OSL-ekspressen og FB6 såpass spredt at de danner tilnærmet halvtimesruter på fellesstrekningen.

De er faktisk lagt opp sånn at de danner halvtimesruter ja. En skulle jo tro det er et visst trafikkgrunnlag den veien, men det er vel ikke verre enn å ta banen/bussen ned til Helsfyr og bussen videre derifra. Men det er også mange langs ytre ringvei som bor et stykke fra en tbane, men frekvensen har jo blitt bedre på bussene der - spesielt 79 etter omlegging 2 april.
 
Reduksjon av antall avganger på Flybussene til Østensjø/Mortensrud fortsetter.

Men hvordan går det med passasjertallene? Jeg tok 0603-avgangen til OSL-ekspressen på tirsdag og da var vi faktisk oppe i 15 passasjerer før vi kom til Gardermoen. Litt tynt datagrunnlag med en avgang, vel å merke.
 
Back
Top