Flybe Nordic om dansk satsning

Flybe Nordic vil ikke købe resterne af Cimber Sterling, og vil åbne egne ruter indenfor uger.

http://epn.dk/brancher/transport/luft/article2778643.ece


Sammen med ovenstående og DAT's åbning på Sønderborg og Bornholm
er indennrigs vist dækket.

Status: CPH udenrigs:
DY og SK lukker hullet. sammen med evt. nyt DK-konsortium der skal
drive de 4 CRJ fly.

Et dansk konsortium ser ud til at tage første skridt i dag ved at overtage de fire CRJ fly, som flyver for SAS og ellers ville være stoppet på jorden fra i aften. – Både Skyways og Flybe er formentlig ude.

http://www.takeoff.dk/news/23047

Status BLL:
Sunair overtager ruter til ARN,OSL, der mangler dog kapasitet.
Skyways åbner fra den 21. maj en direkte rute mellem Billund og Stockholm Arlanda
Fly be på BLL-CPH (jf. artiklen fra EPN.dk)

Sydover dækker FR vel resten (hvis de får lov at flyve)


Status AAL:
QI's sydenruter erstattes af kapasitet fra Bravo Tours der placerer
1xB738 fra Primera Air på AAL

Charterflyselskabet Primera Air stationerer et Boeing 737-800 fly i Aalborg Lufthavn, hvor rejsearrangøren Bravo Tours i sommeren 2013 vil tilbyde charterrejser til Kreta, Mallorca og Tyrkiet som erstatning for Cimber Sterlings ruteflyvninger.
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=62398

Sunair starter rute til OSL.

Charter:
QI's charteraktiveter dækkes primært af Jettime, som overtager 45 Ex. QI ansatte samt 2 B737-700.
Det danske flyselskab Jet Time har hyret mellem 40 og 45 tidligere ansatte fra det krakkede Cimber Sterling.
http://epn.dk/brancher/transport/luft/article2775132.ece
 
Last edited:
Kan Skyways blive næste Manswell selskab i problemer ??
Læste igår om et større underskud( kan bare ikke huske hvor det var, men det kan andre sikkert hjælpe med)
Hilsen Ole
 
Flybe Nordic vil ikke købe resterne af Cimber Sterling, og vil åbne egne ruter indenfor uger.

http://epn.dk/brancher/transport/luft/article2778643.ece
Synes denne passus i artiklen er lidt rystende..
En kilde tæt på forhandlingerne oplyser, at sammenbruddet især skyldes, at en række af Cimber Sterlings fly var behæftet med gæld eller var i en forfatning, hvor det ville være dyrt og kompliceret at få dem på vingerne.
Hilsen Ole
 
Status BLL:
Sunair overtager ruter til ARN,OSL, der mangler dog kapasitet.
Skyways åbner fra den 21. maj en direkte rute mellem Billund og Stockholm Arlanda
Fly be på BLL-CPH (jf. artiklen fra EPN.dk)

Sun-Air flyver vel til Bromma?
 
Flybe har en god mulighed på Billund. Hvis Flybe vælger at gå ind på Karup, så ser jeg Norwegian trække sig hurtigst muligt, da Flybes maskiner passer bedre. Rønne-Bornholm og Sønderborg virker for mig helt blasfemi at starte en rute, da DAT allerede er godt inde på ruten. Aalborg og Aarhus har for megen kapacitet p.t - så der bliver nok heller ikke noget der.

Når der skrives at de vil gå ind på andre nordiske ruter, ser jeg helst Flybe på Helsinki-ruten. Det ville også være en god feederrute til Finnair.
 
Fra at Cimber's konkurs lammede det danske indenrigsmarked på samtlige ruter på nær AAR og AAL, så lader det til at vi kan få en ny og måske endnu mere intens konkurrence.

Med alle disse nye spillere, kunne man forestille sig at nye ruter blev åbnet? Først for er vel Esbjerg, som har været omtalt i en anden tråd for nylig. Men kunne en rute som AAL-RNN eller BLL-RNN komme på tale. Det kunne vel være en oplagt lørdagsrute for "de nye" indenrigsudbydere, der måske primært vil fokusere på businesstrafikken, der ligger på andre dage, og dermed udnytte flåden?
 
Når der skrives at de vil gå ind på andre nordiske ruter, ser jeg helst Flybe på Helsinki-ruten. Det ville også være en god feederrute til Finnair.

Virker umiddelbart oplagt, men Sun-Air har jo i samarbejde med Finnair prøvet at flyve fra både Aarhus og Billund uden den store succes. Finnair har også en charterrute til Billund i sommermånederne, som de heller ikke har lavet om til en regulær rute. Så noget siger mig at ruter fra Jylland til Helsinki ikke er helt så rentable som man kunne tro og håbe. Vil dog gerne overbevises om det modsatte.
 
Sun Air had privet før på BLL-HEL og AAR-HEL - uden held, men jeg Sun Air fører vel også et helt andet segment?

Flybe er billigere, langt mere rentabel af flyve med. Dermed kunne ruten både beflyve forretningsrejsende til Helsinki, fritidsrejsende til Helsinki, forretningsrejsende videre ud i verden, samt fritidsrejsende videre ud i verden. Det var umuligt som fritidsrejsende at opkræve en billet fra BLL via HEL videre ud - primært pga. Sun Air. Flybe kan gøre til en langt mere attraktiv pris.

Mht. sommer-ruten, så skal du jo tænke på at Finncomm og Air Finland tidligere fløj charter på denne rute. Vi - som danskere - kan ikke booke billetter med Finnairs flyvning sommeren over. Den rute er forbeholdt finnere, som skal i Legoland eller noget. Så det er og bliver en charterflyvning.
 
Sun Air had privet før på BLL-HEL og AAR-HEL - uden held, men jeg Sun Air fører vel også et helt andet segment?

Flybe er billigere, langt mere rentabel af flyve med. Dermed kunne ruten både beflyve forretningsrejsende til Helsinki, fritidsrejsende til Helsinki, forretningsrejsende videre ud i verden, samt fritidsrejsende videre ud i verden. Det var umuligt som fritidsrejsende at opkræve en billet fra BLL via HEL videre ud - primært pga. Sun Air. Flybe kan gøre til en langt mere attraktiv pris.
.

Ser ikke den store forskjellen annet enn at FlyBe's kostnadsbase muligens er noe lavere. Både Sun Air og FlyBe er affiliert med OneWorld-selskaper og har dermed den samme distribusjonen. FlyBe vil derfor prøve seg med det samme som Sun Air ikke fikk til å lykkes.
 
Å si at flybe er et affiliert er å ta litt sterkt i. flybe flyr nå for seg selv, for Brussels Airlines, for Air France, for British Airways, for Finnair, ikke nå lenger for Olympic og for flybe flyr både Loganair og deres underselskap Suckling Airways. Her er alle allianser representert, flyfille ville jeg kallt det.
 
Kurts beskrivelse gjelder vel kanskje mest for 'vanlige' flybe.
FlyBe Nordic er jo tidligere Finncomm og delvis AY-eid.
 
Back
Top