• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

FlyBe åpner Newcastle-Bergen

Re: FlyBe åpner Newcastle-Bergen

Fra 27. mars ifølge hjemmesiden.

Med tidene:

BGO-NCL 13:40-14:25 x2x4x6x

NCL-BGO 10:30-13:15 x2x5x6x

Noen som vet hva de skal bruke på ruten?

Jeg vet ikke hva de skal fly med, men jeg gjorde en testbooking og da kom det opp en Ecolabel for your aircraft hvor det stod Q400. Om dette er representativt vet jeg ikke.

Flybe blir det tredje britiske selskapet som prøver seg på denne ruten. Jet2 og Eastern Airways har prøvd og feilet, med henholdsvis 737 og J41. Håper alle gode ting er tre og at denne ruten blir en suksess for Flybe, men jeg er litt skeptisk.
De er uansett velkommen til Flesland, og jeg ser fram til å spotte Q400 i Flybe farger.

Flybe blir det tredje britiske selskapet som prøver seg på denne ruten. Jet2 og Eastern Airways har prøvd og feilet, med henholdsvis 737 og J41. Håper alle gode ting er tre og at denne ruten blir en suksess for Flybe, men jeg er litt skeptisk.

Jet2 konkurrerte vel både med Widerøe og Fjordline, så akkurat den situasjonen er i alle fall litt enklere nå, og Eastern er vel ikke akkurat noe for de store massene.

De er uansett velkommen til Flesland, og jeg ser fram til å spotte Q400 i Flybe farger.

Tror Jet2 brukte BAE 146 mest på den ruten og 737-300 bare en sjelden gang. Vet de brukte 737 på åpningsdagen. Det var hvertfall BAE når jeg brukte den.

Blir spennende å se om de får den til, men har desverre mine tvil. Grei rute for fotball fans hvertfall :)

Tror Jet2 brukte BAE 146 mest på den ruten og 737-300 bare en sjelden gang. Vet de brukte 737 på åpningsdagen. Det var hvertfall BAE når jeg brukte den.

Det er feil. De brukte stort sett 737-300, men var innom med BAe 146 av og til. Jobbet på innsjekk på Flesland på den tiden og de hadde stort sett 50-70 passasjerer, i all hovedsak briter.

Dette er positivt feil! Dan-Air fløy på 1980-tallet både direkte og via Stavanger. Dette er det skrevet bok om...:old

Her er pressemeldingen fra Flybe. Har akkurat booket Manchester-Norwich med Flybe for en reise i mai, og det skal bli spennende å prøve dem (den aktuelle ruten er operert av Suckling Airwaus på vegne av Loganair som igjen flyr på vegne av Flyby:drunk:) - selv om de var på nivå med Norwegian og Ryanair når det kom til avgifter ved bestilling.

FLYBE ANNOUNCES SIX NEW ROUTES

Leading regional airline expands European network with new destinations for summer and choice of up to 34 additional flights a week on already extensive schedule

Flybe, Europe’s largest regional airline and the UK’s Number One Domestic carrier, will operate an additional six brand new routes from the start of the summer season that offer up to 34 flights a week from March 25th, further expanding the airline’s schedule to a total choice of 208 routes across its extensive network. There are two brand new routes from Newcastle to Newquay and Bergen (Norway); and new routes from Belfast City to Newquay; to Knock and Waterford (Republic of Ireland) from Leeds Bradford and Birmingham respectively and from Southampton to Tours in France. Tickets are on sale now at www.flybe.com from £26.99 one way including taxes and charges.

The six additional new routes have been chosen so that both leisure and business travellers have a wide variety of travel options available to them and, in the case of the Newcastle- Bergen route, re-instates a much-awaited link between the two twinned cities. They follow hot on the heels of the announcement of Flybe’s new route between Newquay and Norwich and its franchise partner Loganair’s four new flights out of Norwich (to Exeter, the Isle of Man, Manchester and Southampton).

SCHEDULE HIGHLIGHTS starting March 25th, 2012

Birmingham to Waterford
Daily flights with one way fares from £26.99
Newcastle to Bergen
Flights operate three times a week Tues/ Thurs/Sat
One way fares from £40.99
Newcastle to Newquay
Flights operate Saturdays starting May 5th with one way fares from £37.99
Belfast City to Newquay
Flights operate Saturdays starting May 5th with one way fares from £37.99
Leeds Bradford to Knock
Flights operate three times a week on Tues/Thurs/Sun with one way fares from £32.99
Southampton - Tours
Flights operate Wed/Sat from May 16th with one way fares from £44.99

Flybe’s Managing Director, Andrew Strong, comments: “Flybe is committed to developing our route network throughout the regions and to keeping business and leisure travellers moving during these continued economically challenging times. The introduction of these six attractive destinations to our already extensive schedule for summer gives our passengers a large choice of affordable travel options and we look forward to operating our first flights to these new destinations.”

Last edited:

Her er pressemeldingen fra Flybe. Har akkurat booket Manchester-Norwich med Flybe for en reise i mai, og det skal bli spennende å prøve dem (den aktuelle ruten er operert av Suckling Airwaus på vegne av Loganair som igjen flyr på vegne av Flyby:drunk:) - selv om de var på nivå med Norwegian og Ryanair når det kom til avgifter ved bestilling.
Da blir det Dornier 328-110 med 32 seter over Nordsjøen.
Ingen har noen sinne gått konk av å fly for små fly og her oppererer de med materiell som er 1/4 av 733 så da er det kanskje håp om å klare å fylle det. Men de får ikke med seg "fotball turister" Avgang Manchester kl 10.30 på lørdag med neste avgang til Bergen på tirsdag. Skal man da på lørdagskamp blir det torsdag til tirsdag. Virker litt vel lenge å være i ikke verden mest spennede by.

Det blir ikke Dornier over Nordsjøen. Han skal jo fly mellom Manchester og Norwich, en rute som flys av Loganair, som flyr noen ruter malt opp i Flybe farger og med Flybe flightnummer. (Blant annet Orknøyene - Bergen om sommeren), og på den aktuelle flyturen er det innleaset materiale, derfor en Do328. Prøver du å bestille en tur mellom Bergen og Newcastle kommer det opp Q400 som materiale, siden det er Flybe selv står for flyvningen. :)

Prøver du å bestille en tur mellom Bergen og Newcastle kommer det opp Q400 som materiale, siden det er Flybe selv står for flyvningen. :)

Hvor står det at der er en Q400?
Til opplysning så er den miljøgreia om Q400 på siden av bestillgen en reklame. Den kommer opp på ALLE bestilingene, også på Flybe Nordic sine sider, der rutene blir fløyet av ATR.

Det opereres med en flytid på 1time 45 minutter. Skulle tro at en q400 skulle gå raskere enn dette. Lukter Saab spør du meg.

Det opereres med en flytid på 1time 45 minutter. Skulle tro at en q400 skulle gå raskere enn dette. Lukter Saab spør du meg.

Flybe har ingen SAAB'er igjen, så ettersom denne ikke skal opereres av Loganair, så blir det nok Q400

Flybe har ingen SAAB'er igjen, så ettersom denne ikke skal opereres av Loganair, så blir det nok Q400

Har Flybe noen gang hatt Saab? Loganair har mange Saab 340 som de flyr på vegne av Flybe.

Om det er Flybe som skal operere ruten, blir det uansett som du sier med en av selskapets 50 Dash 8-Q400. Alternativet er Embraer 175 eller 195, men disse brukes ikke på slike ruter.

Hva er "slike ruter", og hvor brukes E-jet'ene?

Hvor står det forresten at det er Flybe som flyr på eget metall?

Emraerne brukes på lengre ruter til f.eks. Spania, se rutekartet under denne siden: http://www.flybe.com/destinations/default.htm

Om det var et annet selskap som skulle fly ruten, ville dette med all sannsynligvis bli opplyst om i pressemeldingen og det ville dessuten fremkommet ved bestilling. På de rutene som Loganair flyr på vegne av Flybe, står det Operated by Loganair ved bestilling.

Hvor står det at der er en Q400?
Til opplysning så er den miljøgreia om Q400 på siden av bestillgen en reklame. Den kommer opp på ALLE bestilingene, også på Flybe Nordic sine sider, der rutene blir fløyet av ATR.

Nei, det er ikke reklame. På ruter der de flyr ERJ, kommer den opp. Har variert hver gang jeg har bestilt hos dem avhengig av flytype. Nå har jeg kun flydd flyBe og ikke Finnflyg

Back