Flyarbeidsspotting

Fly high

ScanFlyer Gold
Siden jeg hadde et hav av tid da jeg ventet på flyet til Oslo fra Barajas, ble det mye flyspotting og flyarbeids-spotting. Og da spør jeg dere, siden det er så mange lufthavntilknyttede her - hva slags slange er det som går fra bakken ved terminalbygningen, opp og ut langs gangbrua og inn i bakenden på flyet, slik man er i ferd med å gjøre her?

Attachments

• slange.jpg
    slange.jpg
    56.3 KB · Views: 294
Jeg tenkte også på heaterslange (har vært borti dem i forbindelse med bakkeutstyrsjobbing), men heater i 25 varmegrader? Da ville kanskje air conditioning være mer aktuelt, men det har jo flyet selv? Kanskje kabinen trengte en skikkelig utlufting? Takk for kommentarer i alle fall! :)

Jeg har på andre flytyper sett de bruker luft fra eksterne ting og tang for å starte motoren når APU ikke kunne levere lufta man hadde behov for. Dette krevde nøye samarbeid mellom crewchief og cockpit. Husker ikke helt, men het det "huffer" ("Høffer") eller noe?

Det er en heater/aircon slange som blåser varm/frisk luft inn i flyet når APU ikke går. Det som blir beskrevet over her kalles en ASU (air start unit) som brukes til å starte motorer når APU ikke fungerer skikkelig evt. andre problemer. Det er noe helt annet og annet utstyr.

Og gratulerer med første post, sgsramp :) Har du en anelse om man har et annet navn på ASU? Mener å huske de kalte det i retning av "Huffer".

takktakk, blir nok endel fler etter at det våknet en flyrakker i meg.
Mulig, aldri hørt det, men har lite erfaring med det annet enn det jeg har brukt det selv.

Last edited:
Det er ikke alltid man kan bruke APU for air conditioning. Noen ganger er det restriksjoner fra flyplassen sin side, andre ganger virker den ikke. Vi har også to Dash som ikke har APU installert i det hele tatt. Ved +35 grader er det da kjekt om man kan få litt kjøling. Er ikke overalt man kan få det heller. I Berlin stod vi to timer i godt over 30 grader uten APU som virket. Forespørsel om kjøleapparat hos handling ble besvart med: "Nei, det har vi ikke, men det er mange som spør om det".

Back