• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyansatte presses til skattefusk

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Mer av det samme
Fra København til Rom for 69 kroner. Lavprisselskaber som Ryanair, Norwegian og danske Primera Air lokker danskerne med slagtilbud, men de ekstremt lave priser har en bagside.

Discountflyselskaberne bruger i stigende grad en række kneb til at sænke omkostningerne, der har alvorlige konsekvenser for de ansatte og i nogle tilfælde presser dem ud i lovbrud. En nylig dom i en lignende sag med det danske rederi Clipper i hovedrollen viser, at de ansatte risikerer fængselsstraffe og store bøder.

»Det er stærkt problematisk. Folk hyres ind uden rettigheder, og vi ser konstruktioner og selskaber i branchen, der bruger skattely og efter alt at dømme er involveret i skatteunddragelse«, siger formand i Flybranchens Personaleunion Thilde Waast.

http://politiken.dk/erhverv/ECE1504206/flyansatte-presses-til-skattefusk/

Primera Air er hovedsaklig et charter-selskap. Men problemet vil jo være det samme likevel.
Ja, hvis det er et problem: Indtil videre har vi jo kun en enkelt fagforeningskone der pipper lidt om at der "måske" er noget galt.

Så længe det ikke er bevist (med dom i retten - ikke i pressen) at der er sket noget ulovligt, går jeg ud fra at der er ok det der foregår. (uskyldig til dømt! - rings a bell?)

Jeg vil si det er et problem. Det er flere selskaper som ansetter via selskaper i utlandet, som igjen tilbyr å opprette og innbetale til konto i "skatteparadis" som ikke har innberettelsesplikt til skattemyndighetene.

Det er et faktum.

Endelig kommer der fokus på emnet. Det er jo i bund og grund unfair konkurrence og med til at undergrave det norske, svenske og danske arbejdsmarked, løn- og arbejdsforhold. I øvrigt er det godt at høre, at man især i Norge har fokus på især Ryanair. Men tror desværre også, at Norwegian efterhånden kunne trænge til et eftersyn! Men man tør måske ikke stille spørgsmål til Kjos' forretningsmetoder? På hvor mange aviser og medier findes der mon folk med aktier i Norwegian!?

Endelig kommer der fokus på emnet. Det er jo i bund og grund unfair konkurrence og med til at undergrave det norske, svenske og danske arbejdsmarked, løn- og arbejdsforhold. I øvrigt er det godt at høre, at man især i Norge har fokus på især Ryanair. Men tror desværre også, at Norwegian efterhånden kunne trænge til et eftersyn! Men man tør måske ikke stille spørgsmål til Kjos' forretningsmetoder? På hvor mange aviser og medier findes der mon folk med aktier i Norwegian!?

Nå går jo ledelsen i Norwegian ut i media med Spania basen og at den mest sannsynlig vil bli med spansk crew. Så er enig SAS CC at nå burde media fokusere mere på Norwegian.
Men antagelig så tør ikke norsk presse å røre mr Kjos, de vil vel heller fortsette å henge ut Ryanair.

Norwegian sa når det ble stilt spm ved HEL basen at det var i hovedsak Estlendere på Estiske arbeidsvilkår. I realiteten var det mange svensker og dansker. Norwegian tilbyr i disse dager 6mnd kontrakter til Nordmenn med forventning om base i Malaga.

Norwegian benektet at vilkårene i kontrakten på HEL basen var ulovlig og postet den på sine hjemmesider. Det var ikke samme kontrakt som først ble gitt til pilotene. I media nevnte alltid Norwegian lønnen til kapteinene på HEL basen, aldri styrmenene.

På miljø konferansen sier Kjos at de har valgt 737-800 for det er det mest miljøvennlige flyet. Så det hadde aldri noe med besparelse i form av lavere fuelkostnader herr Kjos??
Hvorfor flyr ikke Norwegian på biofuel hvis miljøet er det viktigste? jo, fordi det koster mer.

Kjos er ufattelig god på å snakke til media, og Norge faller pladask for hans joviale sjarm og brede smil...

Når det er så lite fokus i media som det har vært til nå på disse probleme tror jeg ikke søkelyset er stort nok til at slike tilfeller blir avduket.

Vi hørte aldri noe mer om den påståtte ulovlige kontrakten til Norwegian på HEL-basen. De endret kontrakten og postet den på sin nettsiden.

Her er noen utdrag fra den opprinnelige kontrakten som etter norsk lovgivning er ulovlige. Om de er ulovlige i Estland vet jeg ikke, men kontrakten er dog gitt av norsk eide Arpi aviation.

6. 6.1
Termination and Service Period
A notice of 30 days is required for voluntary termination by both parties.
The Employee recognizes and acknowledges that his services to the Present Lessee are required throughout the entire term of the individual service period and the Employee may not terminate the Contract during the service period unless mutually agreed between the Employee and the Employer. The Employee acknowledges that should he be in breach of the Contract due to his failure to complete the service period it is recognized that the Present Lessee is likely to suffer substantial losses by virtue of the need to engage a replacement pilot to enable the Present Lessee to meet its contractual obligations and in relation to consequential losses if it is unable to do so. The Present Lessee’s losses may be directed at Employer. Accordingly it is agreed that the Employee will be liable to reimburse the Employer for all such costs.

7.1 If, during the terms of this agreement, the Employee shall be incapacitated through accident, ill- health or otherwise prevented from efficiently performing his duties thereunder, then should any period of such incapacity extend for 3 consecutive days or more (being days the Employee would otherwise have been roistered for duty) or for a total of 5 such days in any period of two months, then
7.1.1the Employer shall not be liable to make payment of salary to the Employee in respect to the total duration of any such periods of incapacity and
7.1.2the Employer shall be entitled to terminate this Contract by notice in writing to the Employee
7.3 The Employee shall, at any time during the period of this Contract submit at the request of the Employer to a Medical Examination by any registered Medical Practitioner nominated by the Employer and shall, as part of such examination, submit to any x-ray or other diagnostic tests and procedures proposed.

Det er vel de punktene du kopierer her som ble drøftet i stort monn i en av trådene jeg viser til. Svært betenkelig praksis i forhold til sykdom, men kanskje ikke nødvendigvis slik at det er ulovlig? Som nevnt er dette diskutert i en annen tråd. Kanskje greit å ikke måtte repetere akkurat det samme også her.

Last edited:
Må de som inngår kontrakt med Norwegian opprette eget firma? Kan DY (og andre) på den måten omgå en del regler fordi det da blir en kontrakt mellom firma-firma og ikke firma-person?

Danske skattemyndigheter er langt mer aggressive enn sine norske kolleger, og det er ikke merkelig at det er danske myndigheter som først tar "action" på dette.
Spørsmålet er bare om danske skattemyndigheter har hjemmel for å få stoppet denne sosiale dumpingen. Det er snakk om folk som er ansatte gjennom egne konsulentselskaper, f.eks på Guernsey, der de kun har en postboks.
De skatter da ikke til noe land.
Ryanair oppgir at ca 70 % av deres piloter omfattes av slike avtaler. Andre selskaper som oppgis å holde på med slike avtaler er Primera, Jet Time og nå også Norwegian. Sistnevnte gjennom et estlandsk byrå og gjennom PARC.
De ansatte på disse betingelsene har absolutt ingen sosial sikring (tilnytning til NAV, social sikringsstyrelse e.l.), og kan i prinsippet sparkes på dagen. Og forholdet er sef. ganske så konkurransevridende mot flyselskaper som fortsatt følger normale ansettelsesforhold.

Tally-Ho

Danske skattemyndigheter er langt mer aggressive enn sine norske kolleger, og det er ikke merkelig at det er danske myndigheter som først tar "action" på dette.
Spørsmålet er bare om danske skattemyndigheter har hjemmel for å få stoppet denne sosiale dumpingen. Det er snakk om folk som er ansatte gjennom egne konsulentselskaper, f.eks på Guernsey, der de kun har en postboks.
De skatter da ikke til noe land.
Ryanair oppgir at ca 70 % av deres piloter omfattes av slike avtaler. Andre selskaper som oppgis å holde på med slike avtaler er Primera, Jet Time og nå også Norwegian. Sistnevnte gjennom et estlandsk byrå og gjennom PARC.
De ansatte på disse betingelsene har absolutt ingen sosial sikring (tilnytning til NAV, social sikringsstyrelse e.l.), og kan i prinsippet sparkes på dagen. Og forholdet er sef. ganske så konkurransevridende mot flyselskaper som fortsatt følger normale ansettelsesforhold.

Tally-Ho

Dette estlandske byrået er eid av Arpi Aviation med kontorer i Sandvika. Daglig leder og hovedeier Hans Petter Håtun har ikke bare vært i hardt vær når det gjelder sosial dumping på HEL-base kontrakten. Han har også vært i søkelyset i byggebransjen.

http://www.frifagbevegelse.no/loaktuelt/reportasjer/article3188400.ece

Her lukter det svidd lang vei.

Ryanair oppgir at ca 70 % av deres piloter omfattes av slike avtaler.

Slik jeg har forstått det så skatter Ryanairpilotene til Irland (ikke ulikt det man etter sigende har hatt som krav til bl.a. SAS-piloter som var bosatt i Frankrike, men jobbet ut fra CPH - de ble, etter sigende, avkrevd skatt i Danmark siden selskapet hadde base der). Det jeg har hørt er at det er relativt ordnede forhold med regnskapsfører gjennom Brookfield (de som har blitt ansatt på de nye Brookfield-kontraktene), som sørger for å innbetale skatt. Hvor mye skatt de betaler kommer vel an på hva de har av rettmessige fradrag (LOL-forsikringer, sertifikater, uniformer, osv. er vel alle utgifter som er fradragsberettiget) - alt dette er diskutert i en annen tråd.

Om jeg forstod det rett så kom spørsmålet om f.eks. dagpenger opp i en annen tråd om samme tema, og da fikk jeg et klart inntrykk av at man ikke var avskåret fra slike goder selv om man var selvstendig næringsdrivende og arbeidet på kontrakt (det er jo kontraktsarbeidere i mange bransjer, og jeg vil tro at man hadde hørt mye om dette om alle disse skulle være helt uten rettigheter).

Av kontrakten for HEL-basen (Arpi/Norwegian) så ser det ikke ut til at man kan terminere en kontrakt uten videre på dagen. Det står 30 dagers gjensidig oppsigelsestid ved frivillig opphør av kontrakten (som vel er en helt standard oppsigelsestid). Nå har jeg ikke resten av kontrakten her så jeg kan huske feil, men også dette ble diskutert i den opprinnelige tråden. Alle, også fast ansatte, kan vel i prinsippet sies opp på dagen om man opptrer ille nok...? ;)

Det er sikkert noe nytt med selvstendig næringsdrivendestatus i luftfarten, men dette håndteres i stort monn i mange bransjer og disse klarer å sørge for relevante forsikringer, sparing til pensjon, osv. Man må helt klart ta noe mer ansvar selv for egen situasjon, men akkurat det aspektet kan neppe utgjøre en form for sosial dumping.

Last edited:
Jeg vil si at utstrakt bruk av kontrakter kan være et middel for å omgå forpliktelser. I Sverige forsøkte man i et selskap å si opp alle pilotene for deretter å ta dem inn igjen på kontrakt. Dette lyktes heldigvis ikke.

Uansett bransje, man kan vel ikke anse det som spesielt heldig eller hensiktsmessig at man bruker kontrakter/enkeltmansforetak istedet for vanlig ansettelseskontrakt? Det kan i teorien gjelde alle yrker. Piloter..butikkarbeidere.. you name it. Da rakner systemet ganske fort.
Det kan være hensiktsmessig i en viss utstrekning i visse bransjer, men ting tyder på at enkelte selskap ønsker å gå over til kun slike løsninger.

Om ikke annet er det et etisk problem med arbeidsgivere som sier "Her er kontrakten din. Skal vi hjelpe deg med å gjemme pengene?"

Jeg vil si at utstrakt bruk av kontrakter kan være et middel for å omgå forpliktelser. I Sverige forsøkte man i et selskap å si opp alle pilotene for deretter å ta dem inn igjen på kontrakt. Dette lyktes heldigvis ikke.

Uansett bransje, man kan vel ikke anse det som spesielt heldig eller hensiktsmessig at man bruker kontrakter/enkeltmansforetak istedet for vanlig ansettelseskontrakt? Det kan i teorien gjelde alle yrker.

Jeg er helt enig i dette. Som et hovedprinsipp bør de som utfører kjerneproduksjonen være ansatt i selskapet som står ansvarlig for dette. Så finnes det gode argumenter for at man kanskje burde kunne benytte seg av kontraktsansatte i spesielle tilfeller, som ved spesielt stor, uventet/uplanlagt oppdragsbyrde, ved nysatsninger som man ikke helt kjenner overlevelsespotensialt til o.l.

Om ikke annet er det et etisk problem med arbeidsgivere som sier "Her er kontrakten din. Skal vi hjelpe deg med å gjemme pengene?"

Nå vet jeg ikke i hvor stor utstrekning dette er tilfellet. Skatteunndragelse har jeg lite til overs for, men jeg har også forståelse for at legitime fradrag kan redusere skattebyrden til den enkelte kontraktsarbeider (om det er f.eks. snakk om utgifter som en arbeidsgiver i et "normalt" forhold ville dekket, så ville dette vært utgifter som hadde redusert arbeidsgiverens skattebyrde).

Jeg vil gerne kort opridse forholdene i Jet Time, da jeg ikke føler firmaet har fortjent at blive nævnt i denne tråd.
Mine kolleger og jeg (styrmand) er ansat i henhold til dansk lovgivning, betaler dansk skat og har ferie, sygdom og opsigelse i henhold til denne. Derudover har vi pension, LOL og en forening som pt. er ved at forhandle ny overenskomst.

Nå vet jeg ikke i hvor stor utstrekning dette er tilfellet. Skatteunndragelse har jeg lite til overs for, men jeg har også forståelse for at legitime fradrag kan redusere skattebyrden til den enkelte kontraktsarbeider (om det er f.eks. snakk om utgifter som en arbeidsgiver i et "normalt" forhold ville dekket, så ville dette vært utgifter som hadde redusert arbeidsgiverens skattebyrde).

Foreløpig er det vel brukt i relativt moderat utstrekning (her i landet), men når enkelte selskap sier at man utelukkende skal gå over til kontraktsengasjement er det rimelig å være bekymret for en gryende trend.

Back