Fly styrtet utenfor Moskva (AN148) 11FEB18

Det blir jo fort litt spekulasjoner. Det russiske nettaviser skriver nå i kveld er at havariet kan skyldes menneskelig feil, eller noe med motorene. De mener og å vite at flyet ikke ble aviset før avgang. I Russland er det opp til kapteinen å avgjøre. Et argument for å velge bort avisning er å spare penger. Slikt koster 20 000 rubler, rundt 2700 kroner.
 
«I Russland er det opp til kapteinen å avgjøre de-ice?» Som jo det er ellers i verden også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er vel bare i Russland kapteiner regelmessig avslår de-ising. Men virker som om flyet gikk i biter i lufta, så om det ikke var en kollisjon må det ha vært noe kraftige saker. Mistet høyderor?
 
og din begrundelse ??
Synes jo nok at du skal underbygge din begrundelse, når du skriver sådan...
Hilsen Ole

Vet ikke helt hva som provoserte med det jeg sa, men som A380 og dc-8-63 skriver det er hvordan
flyet kom ned;
- Først ned, så opp pitch (FR24 data)
- Ekstrem rate of descent (FR24 data)
- Flyet i oppløsning i luften (Video og rapporter fra stedet)

Hva som har skjedd der oppe skal jeg ikke spekulere i, men noe voldsomt er det ihvertfall. Ising er vel lite trolig da et fly neppe går i 1000 småbiter pga stall og neppe heller med den RoD (Ref AF447)

EDIT: Da har det kommet en video som vel gir ett litt annet bilde av det som skjedde. Flyet har tydligvis kommet ned i et større stykke

https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=fQktxb4eEG8
 
Last edited:
300 000 m2 er ikke et så stort areal. 600m x 500m (tilsvarer litt over 40 fotballbaner).

Får du en skikkelig eksplosjon så kan deler fort fly et par hundre meter.
 
On Feb 12th 2018 the Investigative Committee of the Russian Federation (Sledcom) reported that the aircraft was intact until impact with the ground, an explosion occurred upon impact with the ground (editorial note: compare the video of the moment of impact below which immediately suggested this conclusion). Both black boxes have been found

Så flyet var intakt til det traff bakken. Kilde AvHerald
 
Nrk melder i nyhetsstrømmen at russiske myndigheter utelukker terror og sier at "flyet styrtet som følge av menneskelig feil, teknisk svikt eller dårlig vær"
 
Last edited:
Re: Fly styrtet utenfor Moskva (An-148)

Russiske klassikeren no de-ice before takeoff?

Aftenposten skriver nå at mangel på nettopp de-ice før avgang er grunnen. Så da var vel kommentaren fra Kanon på sin plass da.
 
Ifølge TASS ble det målt en forskjell i hastigheter på flyets farts-sensorer kort tid etter avgang.
A special situation began to develop about 2 minutes and 30 seconds after the takeoff at an altitude of around 1,300 meters and the indicator speed of 465-470 km/h," the Interstate Aviation Committee said.

At that moment, the passenger plane’s flight recorders recorded divergences between the readings of the speed sensors,

Artikkelen gir flere detaljer så det er vel verdt å lese den.

http://tass.com/world/989833
 
Er vel bare i Russland kapteiner regelmessig avslår de-ising. Men virker som om flyet gikk i biter i lufta, så om det ikke var en kollisjon må det ha vært noe kraftige saker. Mistet høyderor?

Norwegian gjorde det mandag i Manchester. Flyene på begge sider de-icet, ikke disse forferdelig uansvarlige nordmenne :headbang:headbang
 
Snødde det i Manchester? :stir

Det må ikke nødvendigvis være snøvær for at man må de-ice, min mest spesielle de-icing opplevelse var i Tucson Arizona, 25 grader med strålende sol og en helt nødvendig de-icing på en American Airlines DC-9-80 ;)
 
Det må ikke nødvendigvis være snøvær for at man må de-ice, min mest spesielle de-icing opplevelse var i Tucson Arizona, 25 grader med strålende sol og en helt nødvendig de-icing på en American Airlines DC-9-80 ;)

Amen. Ref SK751. Når det er sagt fløy jo russerne seg selv i bakken, og avising eller ikke var vel ikke medvirkende årsak.
 
Re: Fly styrtet utenfor Moskva (An-148)

Aftenposten skriver nå at mangel på nettopp de-ice før avgang er grunnen. Så da var vel kommentaren fra Kanon på sin plass da.

Aftenposten skrev forøvrig aldri at mangel på de-ice var grunnen til at flyet gikk ned, kun at det ikke ble utført. Syns slike detaljer er ganske viktig å få med.
 
Back
Top