Fly styrtet i Indiahavet

Ifølge wikipedia:

On June 30, 2009, an Airbus A310[1], flight number IY627, which was supposed to flight from Prince Said Ibrahim International Airport in Moroni, Comoros to Sana'a International Airport in Sana'a, Yemen appears to have crashed with 150+ aboard shortly after takeoff.

Officials say that a Yemeni airliner with 150 people on board has crashed in the Comoros archipelago in the Indian Ocean. The plane belonged to Yemeni state carrier Yemenia and was a Airbus A310-300 aircraft. There is no information about any possible survivors

http://en.wikipedia.org/wiki/Yemenia_flight_627
 
Skal vi forsøke å unngå å kommentere det journalistiske arbeidet i denne forbindelse (jeg vet jeg hadde veldig lyst selv å si noe om setningen som inneholdt referanse til 330'n), og heller holde oss on-topic?

Her er litt fra CNN:
http://edition.cnn.com/2009/WORLD/meast/06/29/yemen.plane.crash/index.html
(CNN) -- A Yemeni jetliner with more than 150 people aboard has crashed in the Indian Ocean off the island nation of Comoros, aviation officials in Yemen said Tuesday.

An Airbus 310 like the one pictured has crashed while on the way to the capital of Comoros.

The jet was en route to Moroni, the capital of Comoros, from Yemen's capital Sanaa when it crashed about an hour before reaching its destination, officials from the national airline Yemenia said. There was no immediate news of the fate of those on board.

Yemenia hadde 4 A310:
F-OHPR
F-OHPS
7O-ADJ
70-ADR
 
Siste melding fra Aftenposten.no er at flyet hadde ca. 15 minutter igjen til landing da det styrtet. Det snakkes også om dårlig vær i området.
 
F-OGYO.jpg


Og her er den som nå er registrert 7O-ADR - ingen registrering er kommet ut om hvilket av dem har krasjet
 
F-GHEJ Airbus A310-304 Air Liberte 30-05-1990 lsf ILFC
F-GHEJ Airbus A310-304 ILFC 23-09-1996 ret
VR-BQU Airbus A310-304 Aerocancun 08-02-1997
VR-BQU Airbus A310-304 Adorna Airways 03-1997 lsd
VP-BQU Airbus A310-304 Aerocancun 03-11-1997 ret
N535KR Airbus A310-304 ILFC 05-1998 ret
PP-PSE Airbus A310-304 Passaredo Transportes Aereos 26-06-1998 lsf ILFC
7O-ADJ Airbus A310-304 Yemenia - Yemen Airways 09-1999 lsf ILFC, crashed on approach to off-coast Mitsamiouli (Comoros) 30Jun09, 153 people on board. Flight IY626 SAH-HAH.

Kilde http://www.planespotters.net/Production_List/Airbus/A310/535,7O-ADJ-Yemenia---Yemen-Airways.php
 
....nei, nei nei! Dette skal ikke skje! :( Synd for Airbus også.

Og jeg som skal fly i morgen. Nå fikk jeg litt uggen feeling.
 
Ulykkesflyet hadde flere feil 2007

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6676640


Feilene ble påpekt under en inspeksjon i Frankrike i 2007, og myndighetene har etter dette holdt flyselskapet under oppsikt, opplyser den franske transportministeren Dominique Bussereau.


Flyet har ikke vært i Frankrike siden inspeksjonen, sier Bussereau til tv-kanalen I-tele.




Flyselskapet Yemenia har ikke vært svartelistet i Frankrike, men transportministeren sier at de ble utsatt for strenge inspeksjoner og skulle etter planen svare for seg i EUs sikkerhetskomité i nær framtid.



Kan dette tolkes som at flyet ikke hade god nok standard??
 
...skulle etter planen svare for seg i EUs sikkerhetskomité i nær framtid.

Man kan i hvert fall tolke det slik at selskapet har (hatt) tvilsom standard i og med at de har blitt kalt inn på teppet. At det har vært "feil på flyet" er jo en veldig generel uttalelse. De aller fleste fly har vel hatt feil i løpet av året liksom. Vi får vel vite mer i løpet av dagen.
 
Klart at dette kunne vaere hvilken som helst flytype, men jeg maa virkelig innroemme at Airbus har vaert rimelig uheldig siste aaret med noen heftige nestenulykker og skremmende ulykker med moderne wide bodies og jeg er ikke overrasket over at fokuset til pressen ligger der. Til og med CNN setter fokus paa Airbus.

Klart at det er uflaks og selv om vi her paa forumet setter oss paa bussen igjen (undertegnede om halvannen time) er det garantert mange som er skeptisk om dagen.

Haaper man faar fakta paa bordet for begge ulykkene i juni slik at ting roer seg
 
Hvis noen har problemer med medias dekning av flyrelaterte saker, så anbefaler jeg at dette tas direkte med den journalist eller det mediehuset som står bak artikkelen/saken.

Vi har altfor mange eksempler på at tråder som omhandler en flyrelatert sak (som også blir omtalt i media), går fra å handle om saken til å handle om journalistens flyfaglige dyktighet og flytekniske nøyaktighet.

Jeg foreslår at de som har noe å bidra med her, kan kontakte (feil)kilden direkte, så kan vi heller diskutere selve saken her på forumet. På den måten slipper vi x antall diskusjoner om journalisters udugelighet og journalistene som skriver flysaker blir kanskje mer nøyaktig neste gang de skal publisere en flyrelatert artikkel.

Blir det flere avsporinger så blir denne tråden stengt.

Hvis man likevel ønsker å diskutere medias håndtering av flystyrten i Indiahavet her på forumet, så bruk denne tråden: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=47905
 
Last edited:
Dette er en trist sak, uavhengiag av årsak eller flytype.

Mine tanker går først til de pårørende, selv om de kommer langt herfra kanskje.

At det igjen skjer med en Airbus, speiler i mine øyne ikke noe annet enn at også Airbus har bygget og solgt mange fly.

La oss vente på fakta, uten å dra spekulative konklusjoner
 
Noen som har METAR (og evt. TAF) for ulykkestidspunktet?
Det sies at det var uvær og sterk vind i området. Leste en uttalelse tidligere i dag om vindhastighet på 61 km/t. Omregnet blir ikke det mer enn litt i overkant av 30 knop, noe jeg ikke helt ser skal være et problem.
 
2200Z til 0300Z;

FMCH 292200Z 18022G33KT 9999 FEW020 24/17 Q1018 NOSIG=
FMCH 292300Z 21025G35KT 9999 FEW020 25/16 Q1017 TEMPO 18015G30KT=
FMCH 300000Z 21025G35KT 9999 FEW020 25/17 Q1016 TEMPO 19014KT=
FMCH 300100Z 16010KT 9999 FEW020 25/13 Q1016 NOSIG=
FMCH 300200Z 18015KT 9999 FEW020 24/15 Q1016 NOSIG=
FMCH 300300Z 24007KT 9999 FEW020 23/14 Q1017 TEMPO
20017KT=

Charts:

http://www.ais-asecna.org/en/atlas/comores/moroni.htm
 
Back
Top