Fly og forurensing?

Re: Fly og forurensing ?

Kanskje rimelig å anta at hvis den unødvendige helgeturen går med buss eller bil, så blir den kortere enn til London.

Sikkert riktig, men hvem er det som avgjør om en reise er nødvendig eller unødvendig...? Jeg har sett dette fremsatt mange ganger før, men forstår like lite av det hver gang.
 
Re: Fly og forurensing ?

100 liter bensin gir rundt 225 kg CO2, mens 100 liter jetfuel gir rundt 260 kg CO2.

(...)

Oslo og London en vei:

Bil = 361 kg CO2
Buss = 161 kg CO2
Fly = 135 kg CO2

Tallet for flytransport er veldig konservativt beregnet - en full Kjos spesial hadde vært kanskje under 100 kg CO2.

Lekte litt i Excel med gcmap.com og SK sine tall på seter og drivstofforbruk, med passasjertall fra 50 til "full Kjos spesial". Sammenligningen mellom SK og DY på rutene deres mellom henholdvis LHR og LGW til/fra OSL beløper seg til:

DY B738 - 186 seter, 2458 km: 185,3 kg - 689,4 kg per sete
SK B737 - 141 seter, 2414 km: 200,8 kg - 566,4 kg per sete

Nå skal det trekkes frem at utregningene er basert på gjennomsnittstallene, så se på dem som veiledende.

En ny V40 med 1 til 5 passasjerer som kjører 5500 km med gjennomsnittlig forbruk på 0,058 l/km vil gi et utslipp på: 143,6 - 717,8 kg.
 
Last edited:
Re: Fly og forurensing ?

Lekte litt i Excel med gcmap.com og SK sine tall på seter og drivstofforbruk, med passasjertall fra 50 til "full Kjos spesial". Sammenligningen mellom SK og DY på rutene deres mellom henholdvis LHR og LGW til/fra OSL beløper seg til:

DY B738 - 186 seter, 2458 km: 185,3 kg - 689,4 kg per sete
SK B737 - 141 seter, 2414 km: 200,8 kg - 566,4 kg per sete

Nå skal det trekkes frem at utregningene er basert på gjennomsnittstallene, så se på dem som veiledende.

En ny V40 med 1 til 5 passasjerer som kjører 5500 km med gjennomsnittlig forbruk på 0,058 l/km vil gi et utslipp på: 143,6 - 717,8 kg.
---
Det er imponerende hva folk kan. En stakkars flykaptein kan ikke holde følge med kjemigutta her, men om jeg forholder meg til disse tall:

Selv jobber jeg i et flyselskap med 97 % kabinfaktor.
Om jeg tar utgangspunkt i et konkret tilfelle der man flyr en A321 fra OSL til PMI. 211 pax er redusert til 205 pax med hensyn til gjennomsnittlig kabinfaktor. Flytid er 3 timer, og flyet bruker 3000 kg/h som et gjennomsnitt. Jeg øker det totale tall til 10000 kg for hele turen for å være konservativ, i og med at vi har med ekstra fuel for altn og final res ++. (Det koster for øvrig 4 % å ta med seg ekstra fuel).

10000 kg : 205 = 49 kg.
Hver pax har med seg litt baggasje, så tallet kryper vel over 50 kg for hver pax for turen ned. Det utgjør ca 17 kg fuel pr time - altså billigere enn å kjøre en scooter nedover.
Fuelkostnadene pr pax-mil ligger dermed rundt 0,33 - 0,37. (Liter pr km = 0,033 - 0,037)
Hva dette utgjør i CO2 får ekspertene her regne ut.

Tally-Ho
 
Re: Fly og forurensing ?

---

Selv jobber jeg i et flyselskap med 97 % kabinfaktor.
Om jeg tar utgangspunkt i et konkret tilfelle der man flyr en A321 fra OSL til PMI. 211 pax er redusert til 205 pax med hensyn til gjennomsnittlig kabinfaktor. Flytid er 3 timer, og flyet bruker 3000 kg/h som et gjennomsnitt. Jeg øker det totale tall til 10000 kg for hele turen for å være konservativ, i og med at vi har med ekstra fuel for altn og final res ++. (Det koster for øvrig 4 % å ta med seg ekstra fuel).

10000 kg : 205 = 49 kg.

Tally-Ho

Da ender du på ca 162 kg CO2 per sete. Har da tatt forutsetning om en tetthet på 0,8 kg/l og at 100 l Jet A1 gir 260 kg utslipp.
 
Back
Top