Kanskje rimelig å anta at hvis den unødvendige helgeturen går med buss eller bil, så blir den kortere enn til London.
100 liter bensin gir rundt 225 kg CO2, mens 100 liter jetfuel gir rundt 260 kg CO2.
(...)
Oslo og London en vei:
Bil = 361 kg CO2
Buss = 161 kg CO2
Fly = 135 kg CO2
Tallet for flytransport er veldig konservativt beregnet - en full Kjos spesial hadde vært kanskje under 100 kg CO2.
---Lekte litt i Excel med gcmap.com og SK sine tall på seter og drivstofforbruk, med passasjertall fra 50 til "full Kjos spesial". Sammenligningen mellom SK og DY på rutene deres mellom henholdvis LHR og LGW til/fra OSL beløper seg til:
DY B738 - 186 seter, 2458 km: 185,3 kg - 689,4 kg per sete
SK B737 - 141 seter, 2414 km: 200,8 kg - 566,4 kg per sete
Nå skal det trekkes frem at utregningene er basert på gjennomsnittstallene, så se på dem som veiledende.
En ny V40 med 1 til 5 passasjerer som kjører 5500 km med gjennomsnittlig forbruk på 0,058 l/km vil gi et utslipp på: 143,6 - 717,8 kg.
---
Selv jobber jeg i et flyselskap med 97 % kabinfaktor.
Om jeg tar utgangspunkt i et konkret tilfelle der man flyr en A321 fra OSL til PMI. 211 pax er redusert til 205 pax med hensyn til gjennomsnittlig kabinfaktor. Flytid er 3 timer, og flyet bruker 3000 kg/h som et gjennomsnitt. Jeg øker det totale tall til 10000 kg for hele turen for å være konservativ, i og med at vi har med ekstra fuel for altn og final res ++. (Det koster for øvrig 4 % å ta med seg ekstra fuel).
10000 kg : 205 = 49 kg.
Tally-Ho
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.