Fly-mobil farlig likevel

Replying to Topic 'Fly-mobil farlig likevel'

har det ikke alltid vært farlig??
 
Replying to Topic 'Fly-mobil farlig likevel'

Man merker jo at mobiltelefoner påvirker radiosignaler både i TV og Radio og i ATC har vi merket flere ganger at mobiltelefoner slår inn på UHF-nettet, men da bare lokalt. Altså at det ikke påvirker sendingene.
Widerøe har hatt flere hendelser med brannindikasjon i bagasjerommet på grunn av påslåtte mobiltelefoner. Altså påvirker det ikke instrumenteringen, men det påvirker selve flygingen.
Selvfølgelig må man ha forbud så lenge noe slikt kan skje og så lenge man ikke vet hvorfor det skjer.

K
 
Replying to Topic 'Fly-mobil farlig likevel'

Originally posted by CK
har det ikke alltid vært farlig??

Jeg mener det ikke var farlig for 14 dager siden, men mye skjer på to uker.. :lol
 
Replying to Topic 'Fly-mobil farlig likevel'

Det er nok ikke farlig med en og annen mobil påslått, men det blir problemer når 120-179 pax har mobilen på. Jeg går utifra at det er derfor forbudet eksisterer. Jeg har selv opplevd at pax prøver å ringe rett før landing. Utrolig at folk ikke respekterer forbud. Men det betyr jo at egoet hos noen er ganske stort.
 
Replying to Topic 'Fly-mobil farlig likevel'

At man må nødlande på grunn av varsel om brann, slik det har skjedd med bl.a. Widerøe mange ganger, er vel grunn nok til ikke å ha på mobilen.


IMM
 
Replying to Topic 'Fly-mobil farlig likevel'

Jeg vet også at det har vært problemer med brannindikasjoner på CRJ og andre småfly også. En mobiltelefon har en sendeeffekt på 2W som ikke er veldig mye, men likevel markant ettersom det er digitale signaler (firkantpulser). Og klart med f.eks 150 stykker inne i et metallrør så snakker vi. Det som som er, er signalkretser som blir påvirket før de skal gjennom en forsterker og kretser som tar imot i utgangspunktet svake radiosignaler.

Men ellers, hva er en fly-mobil? :biggrin kanskje noe som ligner en flymo-bil eller gressklipper?
 
Replying to Topic 'Fly-mobil farlig likevel'

Mobiler søker kontinuerlig etter basestasjon. Når de er på et sted der de kan ta inn mange stasjoner, må det nødvendigvis bli støy.

Erfaring: I et småfly i 2000' på et gitt sted med to mobiler ombord ga disse så mye støy på radioen at piloten måtte slå dem av.

Har forstått at det er SENDERE på elektroniske dippedutter som kan lage problemer for flyenes instrumenter. Men hvor er FAKTA?

Har vært nevnt at hvis 130 pax-mobiler samtidig strever med å få kontakt med basestasjon i 30.000', så KAN det forstyrre flyets systemer.

Men da bør vel ikke kabinpersonalet bry seg med de som ringer like før landing... For på innflyging er det vel ikke noe problem?

Savner god nok dokumentasjon på fenomenet. Altfor mye synsing ute og går.

En annen ting er at passasjerene legger "live" mobiler i innsjekket bagasje fordi noen har fått dem til å tro at ingenting er farlig bare det går i cargo. Dette utløser brannalarm i noen fly. Venter håpefullt på at noen skal fortelle dem det...

Jaaada, jeg skal gå og legge meg nå og ikke plage dere mer... :smokin
 
Back
Top