Bak på halen har du logo-lights, som lyser opp eventuell logo på halen.
Blir ofte skrudd av i luften.
*Graver langt tilbake til skillmech-timene*
På NGen så slår vel logolysene seg av når en passerer 10000fot. Classicen husker jeg ikke.
Men disse blir like gjerne slått av bevisst også
Nav. lys er på fly som på skibe. Rødt er synlig fra 270 til 360 gr. grønt fra 0 til 90 gr. og hvidt (som på nyere fly sidder i ving tippen) fra 90 til 270 gr.
Dersom det er samme regler for navlys på fly som på båt, som jeg tror det er, så skal babord(rød) og styrbord(grønn) lanterne vises mer enn 90 grader. De skal nemlig vises 112,5 grader dvs 22,5 grader aktenfor tvers.
:up:
Dersom det er samme regler for navlys på fly som på båt, som jeg tror det er, så skal babord(rød) og styrbord(grønn) lanterne vises mer enn 90 grader. De skal nemlig vises 112,5 grader dvs 22,5 grader aktenfor tvers.
:up:
Har to lys-kuriositeter jeg har lurt litt på;
1) Nordavia (tidl. Aeroflot Nord) sin AN-26 ser ut som den "bare har røde lys" (meget mulig den høyre vingetuppen er grønn, men den ser jeg ikke ved avgang mot sør). Er det lovlig å ikke ha noen hvit-fargede lys på fly som flyr i Norge?
2) Et eller annet fly i Tromsø har helt særegne "strobe-lys" i hver vingetupp. De er helt sikkert i tillegg til de rød/grønne, men rett etter avgang er alt jeg kan se disse kraftige blinkene som går i intervaller (blinkblinkBLINK....pause....blinkblinkBLINK etc). Kan ikke si noe om flytype da jeg ikke vet hva slags fly det er, men det er lite og privateid iallefall. Hva slags flytype kan det være, og hva slags mening har disse strobelysene på vingetuppene? Hvorfor har dette flyet det, og ikke andre?
*Graver langt tilbake til skillmech-timene*
På NGen så slår vel logolysene seg av når en passerer 10000fot. Classicen husker jeg ikke.
Men disse blir like gjerne slått av bevisst også
Hmm, javel ? Har aldri hørt om det, og kan ikke i farta finne noe om det i manualene heller. Har du noe dokumentasjon på det ?
Vi slår dem ihvertfall på i mørket, og av på 10k fot.
På CLen vet jeg ihvertfall at dem ikke slåes av automatisk, men på NG er det litt værre å være sikker siden dem ikke kan sees ifra FD.
Sjekket en AMM jeg har liggende, men fant det ikke der...Aldri hørt om noen automatikk her, men derimot at de slåes av og på i forbindelse med sjekk listene ved climb og decend.
Men jeg kan ha feil, hatt det mange ganger før.
En posisjon som holder lysene på til vi slår dem av manuelt hvis det skulle bli nødvendig...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.