Fly med 3 ombord savnet utenfor kysten av Sverige

Se også Dagens Nyheter

Planet, av typen DA 40, var på väg från Berlin till Borås. Det var registrerat i Österrike, där det hämtats av de tre ombord. På grund av att det var dåligt väder i Boråsområdet valde piloten att i stället att flyga mot Sturup.

Ser ut som det var splitter nytt og akkurat hentet på fabrikken!
 
Ifølge den svenske Flygtrafikledningen mistet flyet høyde fra 6000 meter til det krasjet i havet på bare få sekunder.

Kanskje har piloten fått vertigo og mistet kontrollen på flyet?
Han meldte jo om dårlig vær underveis og endret destinasjon.
Uten instrumenterfaring og rettighet kan det fort bli farlig.

Hvis det var noe teknisk på flyet, så ville det jo trolig ikke ha mistet høyde så fort.
 
Originally posted by F35Landing

Ifølge den svenske Flygtrafikledningen mistet flyet høyde fra 6000 meter til det krasjet i havet på bare få sekunder.

Kanskje har piloten fått vertigo og mistet kontrollen på flyet?
Han meldte jo om dårlig vær underveis og endret destinasjon.
Uten instrumenterfaring og rettighet kan det fort bli farlig.

Hvis det var noe teknisk på flyet, så ville det jo trolig ikke ha mistet høyde så fort.

godt poeng, tenkte først at motoren kanskje hadde stoppet, har jo skjedd på flere av disse i Norge og Sverige før.
 
Originally posted by ENGM RAMP

Vertigo -

A feeling of dizziness together with a sensation of movement and a feeling of rotating in space.

Ja dessverre. Har selv noen hundre timer med PPLA. Mitt intrykk er at noen privatflygere blir noe for "profesjonelle" enkelte ganger og flyr inn i dårlig vær. Dette er farlig.

:angry:
 
Og vertigo betyr....?

Typisk situasjon er at man opplever stadig forverrede vær- og lysforhold i løpet av en flytur, men velger likevel å "pushe" på videre. Plutselig er man kanskje litt inn og ut av skyer, noe som kan gi falske horisonter og feil oppfattelse av hva som er riktig retning her i verden.
Da begynner spennende ting å skje... Balanseorganene i det indre øret er ikke helt enig med det hjernen og øynene oppfatter av situasjonen lenger. Er f.eks. veldig vanlig å fornemme å sitte med skikkelig krenging og gjennomsynk på flyet, mens man i realiteten faktisk flyr straight&level. Har opplevd dette selv flere ganger og det er skikkelig guffent. Man er nesten helt 100% sikker på at den brå manøveren man opplever er den som også faktisk skjer.
Som regel tilspisser situasjonen seg i tillegg med stadig dårligere vær, det må tas avgjørelser med tanke på divertion eller ikke, ny rute, snakke mye på radioen. Da er det lett å flytte for mye oppmerksomhet bort fra selve den basic´e flygingen og over på alt det "administrative". Så går det i verste fall riktig galt...

Kun én ting som gjelder: Trust your instruments!
 
Kun én ting som gjelder: Trust your instruments!

Kan vel ikke sies bedre nei....

Vet ikke om jeg har fortalt det før, eller om det for den del er en vandrehistorie, men det påstås iallefall at det skjedde med en gløgg elev over Rindal på 80-tallet. Kom inn i "vær", stolte hverken på indre ører, hjerne eller instrumenter. Han bøyde seg rolig ned, hentet skolissa, festet ene enden til spritkompasset og i andre enden festet han nøkkelknippet..... Dette skal han visstnok ha fløyet på til han kom ut i klar luft igjen.
Takke f*** for at han ikke hadde sko med borrelås den dagen da...:colgate:
 
He he, kommer langt med å "keep it simple";)
Har hørt den der jeg også, i en eller annen variant. Sånne historier fra flyging høres ofte for merkelige/bra ut til å være sant. Men så viser det seg likevel at det faktisk finnes en raring som har gjort det. Snodig bransje dette her...
 
Sånne historier fra flyging høres ofte for merkelige/bra ut til å være sant.

Joda, det finnes et utall av historier..., men akkurat denne ville faktisk ha funka, med mindre han fløy inverted. (Når jeg tenker meg om ville faktisk nøkkelknippet ha fortalt det også, men da hadde det vel rimelig hektisk oppi der....^_^ ).
 
Flyr du koordinert henger nøklene tilnærmet rett ned hele tiden så lenge du ikke er over 90° bank, så dette er nok en skikkelig skrønehistorie. (og flyr du ikke koordinert henger heller ikke nøklene i en posisjon som kan si seg så mye om attitude).

Har ikke tall på hvor mange som har forsøkt å lage seg sin "egen horisont" av en flaske med vann satt på bordet foran seg. Alle jeg har sett blir skuffa når flyet svinger :)

Forøvrig har man treningen, og har lov til å fly i skyer (instrument bevis) så blir man som oftest ikke lurt av vertigo (slik en her over synes å påstå). Det ville jo vært ganske risky om dette var noe man bare måtte leve med og ikke lærte å mestre.
 
Forøvrig har man treningen, og har lov til å fly i skyer (instrument bevis) så blir man som oftest ikke lurt av vertigo (slik en her over synes å påstå). Det ville jo vært ganske risky om dette var noe man bare måtte leve med og ikke lærte å mestre.

Er nok sjelden å oppleve det når man har erfaringen som skal til, men det kan likevel skje. Forskjellen da er jo at man ikke blir lurt på samme måte som en uten instrumenterfaring. Det føles bare litt ubehagelig.
 
Sjelden at man opplever det er det jo ikke. Men man har lært seg å takle problemet og stole på instrumentene.
 
Back
Top