• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fly krasjlandet blant Börjes kuer

S61N

ScanFlyer Blue

I tolvtida i formiddag krasjet et lite motorseilfly med en person om bord i byen Backa i svenske Dalarna, melder Expressen.

Den 64 år gamle piloten skal ha sluppet fra krasjlandingen med bare mindre skader.

Börje (58) fylte bensin på motorsagen sin på gårdsplassen da han plutselig hørte et kraftig smell.

- Jeg tittet opp og så at det lå et fly i hagen min. Da jeg gikk dit for å undersøke hva som hadde skjedd, kom flere personer springende til, sier mannen til Expressen.

- Det gikk kuer ute på åkeren, men de klarte seg også bra, sier nabo Stefan Kuus til Aftonbladet.

Politiet slo alarm om det havarerte flyet klokka 12.16 i dag.

En vinge hadde falt av i krasjet og flykroppen var kraftig ødelagt.

- Ambulanse og redningstjeneste kom hit og fikk mannen ut. Flaks i uflaks at han overlevde, sier Börje til den svenske avisa.

Motorseileren, av typen Scheibe, drives av en vanlig firesylinders bensinmotor som kan stenges av. Ved motortrøbbel kan den segle langt, men kommer flyet for langt unna egnet landingsplass, klarer det seg ikke uten motor.

Vitner har observert at flyet virket å ha problemer da det var i ferd med å snu.

Back