• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fly høyt oppe 1000 fot nærmere hverandre enn før

Arrow

ScanFlyer Blue
Fly høyt oppe 1000 fot nærmere hverandre enn før

Det begynte altså igår.

At 4:01 a.m. ET next Thursday, the required vertical separation between planes flying in a range from 29,000 to 41,000 feet will decrease to 1,000 feet from the current 2,000. The required horizontal separation will remain unchanged at 5¾ miles.


John Foor, an engineer from Houston who flew about 125 times last year, says it increases the risk of a midair collision. "It cuts into the safety margin, regardless of the history of no incidents."

Kilde:
USA Today
 
Re: Fly høyt oppe 1000 fot nærmere hverandre enn før

Som det står i artikkelen, dette har jo vært tilfelle her i Europa i lang tid. Faktisk er det slik at hvert enkelt flyindivid, i tillegg til den enkelte flytype, blir s.k. RVSM-godkjent. Dette på bakgrunn av spesielle sjekker gjort med jevne mellomrom. I tillegg ble SRM (Structural Repair Manual) for typene revidert med spesielle krav til angitte områder rundt pitot/static sensorer for at systemenes nøyaktighet blir oppretthold. En del flytyper har store problemer med disse kravene, og vil dermed bli utestengt fra de såkalte RVSM-områder.

Det er altså ikke slik at USA "alltid" er først ute med strengere krav.... :spin:

mvh,
Stone
 
Re: Fly høyt oppe 1000 fot nærmere hverandre enn før

Reduced Vertical Separation Minima plasserer flyene nærmere hverandre og sånn sett kan man jo si at det øker risiko fordi det er mer fly i luften. Men med dagens teknologi er det ikke lenger noe poeng i at man skal operere med 2000 fot separasjon over 29.000 fot. Gamle altimetere ble unøyaktige i høye høyder, derfor måtte man ha videre buffere.
Du vil fremdeles finne en god del fly som er "RVSM-exempted". Det er da typisk gamle militærmaskiner...

K
 
Re: Fly høyt oppe 1000 fot nærmere hverandre enn før

Og samme dag det ble innført fløy jeg for første gang i 38.000 fot med Southwest :cheers:
 
Re: Fly høyt oppe 1000 fot nærmere hverandre enn før

At dette vil spare flyselskapene store penger er vel å tro på julenissen, for det er ikke enroute som er begrensende faktor i USA, men terminal trafikken. Dvs problemene er i TMA (ja, jeg vet de ikke kaller det det i USA) pga mangel på rullebaner. Den største orsaken til flow i USA er TRACON sektorer, ikke High sektorer over midtvesten.

Men klart, på lang sikt....... (10 år etter dagens flyflåte er blitt byttet ut 3 ganger, samme flåten det er påkostet milliarder i RVSM oppgraderinger)
 
Re: Fly høyt oppe 1000 fot nærmere hverandre enn før

At "dette skal spare flyselskapene billioner i dollar" er i alle fall en overdrivelse.

Én billion dollar (på norsk) er over 6 tusen milliarder kroner.
 
Re: Fly høyt oppe 1000 fot nærmere hverandre enn før

Originally posted by Pooh
At "dette skal spare flyselskapene billioner i dollar" er i alle fall en overdrivelse.

Én billion dollar (på norsk) er over 6 tusen milliarder kroner.

Nå er vel de vi kaller en miliard det samme som amerikanerne kaller one billion. Så utsagnet stemmer nok ikke så verst egentlig.
 
Back
Top