Fly fløy lavt over Oslo sentrum

Re: Fly fløy lavt over Oslo sentrum

Originally posted by LN-SEK

Hei Jan

Prøvde bare å være litt morsom, vet at du slår mange her med entusiasme....^_^

Vet hvordan det er å leve med flystøy, bodde under innflygningen til 06 på FBU i flere år....

Dagen etter at FBU la ned, så var det øredøvende stillhet, og vi kunne til og med høre fuglekvitter....

Naboene jubla, jeg var vel den eneste som savnet bl.a. lyden av dc8 frakteren om morgenen!:cry:

Hehehe
Jeg nyter lyden av fly, men for alle andre grupperinger som er opptatt av støy i Groruddalen, så kan slike opplevelser påvirke trangen for å klage !!

Hva er best 1. sitte på osl sine sanddyner å lytte til 737-300 - MD 81 eller en PIA variant :rolleyes:

2. eller sitte i vannkanten å høre bølgene slå mot hverandre !

Ingen tvil - det er å sitte på sanddynen å lytte til flyene :D

Jan

Kan nevne at det kom mange telefoner til Røyken om denne maskinen i dag. Femmer'n er gjort oppmerksom at 11 september kanskje ikke er den smarteste dagen å fly lavt over Oslo sentrum.........;)

Akkurat det kan jeg jo godt skjønne!

Ellers vil jeg gjerne understrek at jeg er svært langt over leksealder!!! :old

Originally posted by Atco

Kan nevne at det kom mange telefoner til Røyken om denne maskinen i dag. Femmer'n er gjort oppmerksom at 11 september kanskje ikke er den smarteste dagen å fly lavt over Oslo sentrum.........;)

Hehe... Det tror jeg på ^_^ .. Tenkte det samme da jeg leste denne posten.

Når det gjelder sutring fra Grorud dalen, må jeg ærlig talt si at det er behov for noen nye vinduer. Jeg bor under siste delen av innflygningen til RWY 27L på verden nest største flyplass. Når jeg er ute i hagen, håper jeg at de bruker den rullebanen slik at jeg kan ta meg en Goose Island og kikke på flyene. Når jeg er innendørs, hører jeg ikke en puck...

Sjekk her

Originally posted by Tommy777

Når det gjelder sutring fra Grorud dalen, må jeg ærlig talt si at det er behov for noen nye vinduer. Jeg bor under siste delen av innflygningen til RWY 27L på verden nest største flyplass. Når jeg er ute i hagen, håper jeg at de bruker den rullebanen slik at jeg kan ta meg en Goose Island og kikke på flyene. Når jeg er innendørs, hører jeg ikke en puck...

Sjekk her

Mr. Tommy777, det er ikke alle som har vår interresse og jeg synes at man ikke bare skal fjåse med slike meninger.

Når de lander på 01R og når lufta er full av MD 80 av ymse slag og det lukter parafin der ungene leker og folk bor, så fjåser man ikke med slike ting, selv ikke her på forumet.

Så at du har valgt å bo slik du gjør, for såvel være din egen sak - at du har byttet ut vinduene og holder deg inne hele tiden sier litt !!!;)

Jeg bor også i Groruddalen, og jeg har tidligere i mitt liv bodd i mer enn 20 år i ca 1km avstand direkte i luflinje fra hovedrullebanen på det som har vært hoveflyplass på Fornebu. Jeg vet hva flystøy er, selv om jeg også vet at de som bor ved Bodø og f.eks Rygge, vet det enda bedre.

Jeg bodde her jeg nå bor de siste 10 årene FBU var operativ, og jeg kan fremdeles underskrive på at flystøyen som nå måtte være å finne over Groruddalen ikke kan sammenlignes med hvordan det var når de kom inn på finale til bane 24 inntil 7.oktober 1998.

Å se at lokale politikere i Groruddalen står opp å gjør flystøyen på Økern til en kampsak, gjør meg bare enda sikrere på at de ikke vet hva de snakker om. På Økern må en skru ned volumet på ganske mye annet, før en hører et fly.
Og lufta selv på Stovner, er da ikke stinn av MD-80. Dette er tøvete, vi bor i en by og å komme helt utenom støy av noen art, er ikke mulig.

Originally posted by ATC-flyradar
Når de lander på 01R og når lufta er full av MD 80 av ymse slag og det lukter parafin der ungene leker og folk bor, så fjåser man ikke med slike ting, selv ikke her på forumet.

Nå synes jeg kanskje du blir vel gravalvorlig og dramatisk. Bor man i en "storby", må man regne med støy. Min erfaring når jeg er i tigerstaden (og da er jeg ofte på besøk hos folk som bor under innflygingen), er at det er sjelden jeg merker mye til flyene. Dem jeg besøker, klager heller ikke selv om de ikke er flyinteressert overhodet. Det er faktisk mer støy fra flyene til Torp som passerer over huset mitt på left traffic til rw 18 (selv om de selvsagt ikke kommer så hyppig!).

Det lukter parafin her i nabolaget også, men ikke fra flyene. Nå må folk slutte å bruke disse parafinovnene ...

Hmm, denne tråden tok litt av om flystøy, ser jeg. :huh:

For min del må jeg bare preisere at jeg absolutt liker både syn og lyd av fly, og det var bare fint å se flyet over Oslo den dagen, men det var som det har fremkommet akkurat tidspunktet som var litt, kall det gjerne, tvilsomt. 11. september, temmelig nøyaktig på tidspunktet det skjedde for seks år siden.

At flystøy kan være problematisk, selv om jeg ikke ser det slik. Men jeg er helt enig at hvis det er snakk om flystøy på Økern, så er det grunn til å stille spørsmål om ikke det er andre støykilder som er mer sentrale.

Originally posted by ATC-flyradar

Originally posted by Tommy777

Sjekk her

Mr. Tommy777, det er ikke alle som har vår interresse og jeg synes at man ikke bare skal fjåse med slike meninger.

Så at du har valgt å bo slik du gjør, for såvel være din egen sak - at du har byttet ut vinduene og holder deg inne hele tiden sier litt !!!;)

Hjelpe meg.... Leser du faktisk det som blir skrevet?? :rolleyes: .

Poenget mitt var ganske klart: Jeg bor naermere ORD. Grorud dalen er mye lengre unna OSL. Naar flyene er paa 7-10k fot er det bare tull at det lukter parafin.. Naar man sier at lufta er full av MD 80 er det mildest talt en overdrivelse. Hvor mange MD er innom OSL hver dag??

Jeg har ikke skiftet vinduer, jeg bor i en bygning som er 80 aar gammel, men som ble total oppusset for 4 aar siden. Dersom man har moderne vinduer og normal isolasjon (som jeg har) vil man aldri hoere flyene naar de er paa 7-10K fot. Jeg hoerer ihvertfall ikke en puck. Jeg holder meg slettes ikke innendoers, hvor har du det fra?? Jeg er ute saa ofte som overhodet mulig.

Om sommeren har jeg vinduene aapne og hoerer flyene, men det forstyrrer ikke mer enn unger som leker, fugler som kvitrer eller biler som kjoerer forbi. Og her har vi et par flere bevegelser i doegnet :rolleyes:. Kan ha forstaaelse for at det kan bli litt plagsomt paa natten, men det er jo langt fra noe problem i Grorud dalen

Saa kall det hva du vil og ta det gravalvorlig. Jeg kaller det sutring paa hoyt niva, flyentusiast eller ikke...

Edit: Skrive leif

Originally posted by Stian

Grorud dalen? Hva er det?
Groruddalen er navnet.

Sorry, miljoskadet av aa bo her borte. Her deles ALLE ord^_^

Originally posted by Fellowship

Jeg bor også i Groruddalen, og jeg har tidligere i mitt liv bodd i mer enn 20 år i ca 1km avstand direkte i luflinje fra hovedrullebanen på det som har vært hoveflyplass på Fornebu. Jeg vet hva flystøy er, selv om jeg også vet at de som bor ved Bodø og f.eks Rygge, vet det enda bedre.

Jeg bodde her jeg nå bor de siste 10 årene FBU var operativ, og jeg kan fremdeles underskrive på at flystøyen som nå måtte være å finne over Groruddalen ikke kan sammenlignes med hvordan det var når de kom inn på finale til bane 24 inntil 7.oktober 1998.

Å se at lokale politikere i Groruddalen står opp å gjør flystøyen på Økern til en kampsak, gjør meg bare enda sikrere på at de ikke vet hva de snakker om. På Økern må en skru ned volumet på ganske mye annet, før en hører et fly.
Og lufta selv på Stovner, er da ikke stinn av MD-80. Dette er tøvete, vi bor i en by og å komme helt utenom støy av noen art, er ikke mulig.

Du bor i høyden i Groruddalen så vidt jeg vet og du bor også i innflyvning område når de lander fra syd. Vi snakker ikke om FBU, men OSL.

De som snakker så høyt og har fulgt med i lokalavisen ( du siterer Økern) - så kan jeg dokumentere at det er parafinlukt etter MD 80 serien når været er på det værste -

Men drit i det - jeg personlig er ikke plaget, jeg ser flyene fra min terrasse komme fra Oslo sentrum, flyr over Furuset, Fetsund, Romsås (kjent sted for noen) og ikke minst over meg på Stovner. Jeg bor rimelig bra til for å se på flytrafikken via kikkert, radio, radar osv.

Jeg ser flyene selv i luften, på radarbildene, lytter på kommunikasjonen, tar bilder osv.

Meg personlig:

Jeg nyter lyden av fly, lukten av parafin fra MD 80 serien - men det var ikke for meg jeg skrev om støyen, lukten osv, men for de som plages av dette :colgate:

Men skjønner ikke de som snakker om å bo i nærheten av FBU eller andre flyplasser i denne sammenhengen.

Da må vi sammenligne de som bor langs NSB sine linjer, langs veier, langs kaier, langs .....................

Nå begynner det å bli for dumt:lol:

Jan

Jeg skjønner for det ikke hvordan du kan være plaget av flystøy eller lukte parafin (eller dine naboer for den saksskyld). Frem til til 1998 hadde jeg store deler av trafikken til FBU gå over huset mitt og jeg bor nærmere Fornebu enn Groruddalen er Gardermoen og med tanke på huset mitt også er 160 m.o.h er det ikke så veldig høyt flyene passerte over oss og selv om det gikk til og med i DC-9ere den gangen og gikk lavere over hustaket vårt enn det gjør på Stovner idag så merket aldri noen av oss lukten av parafin.....men det kan jo være enkelte har glemt å stenge gassgrillen;)

jeg maa ogsaa si at jeg har problemer med at en skal vaere plaget av stoey og ikke minst lukten av A-1 i Groruddalen (legg merke til jeg ikke delte ordet:p ) selv har jeg kontor med tak terrasse rett under innflygningen til SEATAC, og det tar 11 minutter med bil ut til SEATAC (noe jeg mener at er kortere enn fra Groruddalen til OSL. En annen indikasjon paa avstanden er at hjulene er ute (vel delvis paa Q400ene til QX) naar de passerer over tak taerrassen vaar.....noe jeg ikke tror er tilfellet naar de passerer Groruddalen ?? Og det er mye MD-80 baade Alaska, Delta og American.....og jeg har aldri kjent lukten av A-1 fra disse.....

Originally posted by dc-8-63
, og det tar 11 minutter med bil ut til SEATAC (noe jeg mener at er kortere enn fra Groruddalen til OSL.

Riktig, selv om man ligger i 140-150kmt så er man ikke i nærheten av av å bruke 11min fra Groruddalen til OSL og jeg kjenner "noen" som kan bekrefte det:rolleyes:

Oppsal ligger ikke så langt fra Groruddalen (10min på E6) og jeg kjenner fortsatt ikke "noen" som har greid Oppsal-OSL på mindre enn 28 min:laola

En annen indikasjon paa avstanden er at hjulene er ute (vel delvis paa Q400ene til QX)

Når trengte Q400 å ha ute hjulene for å lande :sarc

Det er vel noen i Groruddalen som bruker en god gammeldags kullgrill. Når man fyrer opp en sånn så lukter det nokså likt jeteksos. Jeg har en slik, og når jeg (eller noen i nabolaget) fyrer opp grillen så er det nesten som å stå mellom MD-80 (nå for tiden er det jo mest B737 det går i her oppe..) flyene på Langnes.

Originally posted by LN-MEH

Det er vel noen i Groruddalen som bruker en god gammeldags kullgrill. Når man fyrer opp en sånn så lukter det nokså likt jeteksos. Jeg har en slik, og når jeg (eller noen i nabolaget) fyrer opp grillen så er det nesten som å stå mellom MD-80 (nå for tiden er det jo mest B737 det går i her oppe..) flyene på Langnes.

Takk for det, MEH! Meget godt forslag til hvor en skal se etter kilden til vond (?) lukt. Det er tøv at det lukter jeteksos (og ikke parafin, hallo...) fra flyene på approach over Groruddalen.

Jag undrar hur många av personerna som klagar flyttade dit EFTER flygplatsen kom till. :angry:

Tycker att denna ger en tankeställare:

20070828.jpg

Og der var det igjen. Først for ca ti minutters tid siden i noe høyere høyde enn 11.september, men nå fløy det to fly helt ved siden av hverandre, rett over Oslo sentrum. Og de fløy meget lavt, lavere enn sist, tror jeg. Hørte de også meget godt denne gangen. Mulig de flyr høyere enn det virker som, men uansett et sjeldent syn for mitt vedkommende...:huh:

De fløy over meg også. Hadde kunde på telefon, men han hadde forståelse for at jeg måtte stikke hodet ut av vinduet.

Back