Fly fløy lavt over Oslo sentrum

litt-amatør

ScanFlyer Gold
Medlem
Fly fløy lavt over Oslo sentrum

Sitter og ser ut over sentrum av Oslo fra en litt høy bygning. Kom nettopp noe som så ut som et relativt stort fly flyvende lavt inn over sentrum. Så ut som muligens et transportfly e.l. Vanskelig å si. Vet ikke hvor vanlig det er, men faktum er at akkurat i dag gav det noen tanker til hvordan det var å sitte en viss plass i NYC for ganske nøyaktig seks år siden og se det som ikke skulle være mulig.

Re: Fly fløy lavt over Oslo sentrum

Så den jeg også nå for 5 minutter siden. Det var en hercules som fløy særdeles lavt. Den kom inn med retning fra sentrum og over Tøyen hvor den svingte nordover. Den kan ikka ha hatt mange høyde meterene for jeg kunne telle plombene i tenna på piloten! Jeg synes det rett og slett var "farlig lavt" et par hundre meter max!

Originally posted by MartinL

Så den jeg også nå for 5 minutter siden. Det var en hercules som fløy særdeles lavt. Den kom inn med retning fra sentrum og over Tøyen hvor den svingte nordover. Den kan ikka ha hatt mange høyde meterene for jeg kunne telle plombene i tenna på piloten! Jeg synes det rett og slett var "farlig lavt" et par hundre meter max!

De har drevet touch and go på Torp en stund nå.

Vanligvis har man ikke lov til å fly lavere enn 1000 fot, 300 meter, over tettbygd strøk.

K

Originally posted by atck

Vanligvis har man ikke lov til å fly lavere enn 1000 fot, 300 meter, over tettbygd strøk.

K

I såfall var det 300,01 meter over bebyggelsen. Det var så lavt at folk reagerte....
Ikke at høyden i forhold til sentrum øker ekslusiviteten til mitt nabolag hehe, men det så ut som om de kom inn med samme høyde fra sentrum. Da blir det fort noen meter nærmere hærkules buken når den svinger over kampen.....

Militæret har vel tidvis litt andre regler enn hva de sivile har ? Sikkert artig å fly lavt med herkules,,,

Originally posted by Huttetu

Militæret har vel tidvis litt andre regler enn hva de sivile har ? Sikkert artig å fly lavt med herkules,,,

Bråker som faen på Oslo Nord !!!

Sett disse flyene på bakken for godt

Jan

Originally posted by ATC-flyradar

Jan

Bråk ?????

Godlåt, er det :-p

Er du ikke ekte entusiast ? :question: ^_^

BTW, den samme maskinen hadde ca 10 touch and gos i ettermiddag på OSL også. Noen piloter som trenger timer/landinger ?

Originally posted by LN-SEK

Jan

Bråk ?????

BTW, den samme maskinen hadde ca 10 touch and gos i ettermiddag på OSL også. Noen piloter som trenger timer/landinger ?

Helt enig... Hvilke fly er det som ikke braaker i slik hoyde??

Come on, man!!!

Originally posted by Tommy777

Originally posted by LN-SEK

Jan

Bråk ?????

Helt enig... Hvilke fly er det som ikke braaker i slik hoyde??

Come on, man!!!

Tar hintet - men for ordens skyld - så er nok ordinær flytrafikk over Groruddalen enn vi ha trening eller oppvisning eller kanskje opplæring i Stor Oslo.

Kanskje valget skulle endt på Hurumlandet enn OSL ??

Gidder ikke å diskutere med andre enn folk som er rammet av støyen - dere andre kan legge derre og lese lekser til i morgen.

Jeg har SBS-1 radar - har radiokom på PC og jobber i Groruddalen - fullstendig oversikt om de lander på 19R eller 01L - !! -Men flytrafikken er der til alle tider.

Jan

Hei Jan

Prøvde bare å være litt morsom, vet at du slår mange her med entusiasme....^_^

Vet hvordan det er å leve med flystøy, bodde under innflygningen til 06 på FBU i flere år....

Dagen etter at FBU la ned, så var det øredøvende stillhet, og vi kunne til og med høre fuglekvitter....

Naboene jubla, jeg var vel den eneste som savnet bl.a. lyden av dc8 frakteren om morgenen!:cry:

Det skal mye til for at forsvaret skal fly under minstehøydene i tettbygd strøk så fremt det ikke er en spesiell anledning, slik som øvelse osv.
For alt vi vet kan det hende at dette var nettopp det. Får sikkert vite det om 30 år.

K

Jeg tviler sterkt på at de er så dumme å fly under minstehøyden i et område der minst 1 er nødt til å få øye på det pene flyet!

De har helt sikkert ikke vært under 1000 fot, men Hercen oppleves nok av den tilfeldige tilskuer som nokså nær bakken når den flyr i den høyden.

Akkja, sann. Fire Allison-motorer er alltid musikk i mine ører.

Mvh Leon Luftwaffel,
124 m fra 06-24 på Fornebu i 21 år.

Originally posted by Falcon

De har helt sikkert ikke vært under 1000 fot, men Hercen oppleves nok av den tilfeldige tilskuer som nokså nær bakken når den flyr i den høyden.

Akkja, sann. Fire Allison-motorer er alltid musikk i mine ører.

Mvh Leon Luftwaffel,
124 m fra 06-24 på Fornebu i 21 år.

Enig. En Herc i 1000 fot oppleves som mye lavere enn f.eks. en C172 i 1000 fot pga størrelsen.

Herc'en drev med lavtflyging over bl.a. huset mitt på Nøtterøy i forbindelse med landingene på Torp. Jeg koooste meg med Allison T56-motorlyden! :D

Ja Orion og Herc er og blir en flyvende symfoni...
Vi er vel alle normale for det? :skep:

Originally posted by seilfly

Ja Orion og Herc er og blir en flyvende symfoni...
Vi er vel alle normale for det? :skep:

I alle fall i egne øyne ...;)

Gidder ikke å diskutere med andre enn folk som er rammet av støyen - dere andre kan legge derre og lese lekser til i morgen.

Jeg tror at både Tommy777 og LN-SEK er godt over leksealder.....:wink

Originally posted by seilfly
(...) Vi er vel alle normale for det? :skep:

Var vi ikke enige om at vi ikke skulle stille det spørsmålet her inne...? :D

Back