Fly eller tog mellom OSL og BGO

CRJ900

ScanFlyer Blue
Bergens Tidende har nå en nettssak på at reisetidsforskjellen mellom opprusting av Bergensbanen og nybygging av Haukelibanen på én time vil ha en kostnad på 110 milliarder kroner.

http://www.bt.no/nyheter/trafikk/n-time-koster-110-milliarder-2799727.html

For 50 pluss eventuelt 110 milliarder kunne man gjort ganske mye med infrastrukturen mellom hver bys sentrum og respektive flyplasser, samt underverker med flyparken som kunne vært tatt i bruk.
 
Last edited:
samt underverker med flyparken som kunne vært tatt i bruk.

På lik linje med at NSB eller den som drifter togene selv må stå for det rullende materialet, er det flyselskapene som selv må stå for flyene.
 
Bergens Tidende har nå en nettssak på at én times kortere reisetid på Bergensbanen vil ha en kostnad på 110 milliarder kroner.

Nei, nei, nei. Det saken forteller er at foreslått høyhastighetsbane mellom Bergen og Oslo er estimert til 160 millarder, men at man for 50 milliarder kan korte ned reisetiden på Bergensbanen til omtrent en time mer enn høyhastighetsbanen vil gi. Altså at den siste timen av nedkorting til tre timers togtur i realiteten koster 110 milliarder. Det er noe helt annet.

En time kortere reisetid på Bergensbanen får man for et sted mellom 10 og 15 milliarder, og det strekket heter Ringeriksbanen.
 
Nei, nei, nei. Det saken forteller er at foreslått høyhastighetsbane mellom Bergen og Oslo er estimert til 160 millarder, men at man for 50 milliarder kan korte ned reisetiden på Bergensbanen til omtrent en time mer enn høyhastighetsbanen vil gi. Altså at den siste timen av nedkorting til tre timers togtur i realiteten koster 110 milliarder. Det er noe helt annet.

En time kortere reisetid på Bergensbanen får man for et sted mellom 10 og 15 milliarder, og det strekket heter Ringeriksbanen.
Og Ringeriksbanen ble vedtatt samtidig med bygging av OSL, var vel en del av hestehandelen mellom AP og SV for å få den flyttet fra Hurum. Med en reisetid på 3-4 timer vil nok jeg foretrekke toget dersom det kan konkurere på pris.

CRJ900, er du journalist i dagbladet? dette virker så forvrengt!!!!
 
Og Ringeriksbanen ble vedtatt samtidig med bygging av OSL, var vel en del av hestehandelen mellom AP og SV for å få den flyttet fra Hurum. Med en reisetid på 3-4 timer vil nok jeg foretrekke toget dersom det kan konkurere på pris.

CRJ900, er du journalist i dagbladet? dette virker så forvrengt!!!!


Gikk litt fort der, beklager den. Retter til 50 milliarder for opprustning og 110 milliarder mer for å korte ned reisetiden med én time.

50 milliarder er uansett vilt mye penger og vil rekke i massevis for opprustning av nevnte fasiliteter og kan skaffe mye nytt flymateriell.
 
50 milliarder er uansett vilt mye penger og vil rekke i massevis for opprustning av nevnte fasiliteter og kan skaffe mye nytt flymateriell.

Hvor mye kortere reisetid gir nytt flymateriell på følgende strekninger?
Oslo-Hønefoss
Oslo-Geilo
Bergen-Geilo
Oslo-Voss
Bergen-Voss

Hvordan bidrar nytt flymateriell til å avvikle rushtrafikken fra Ringerike til Oslo?

Hvordan sikrer nytt flymateriell en effektiv godstransport mellom Østlandet og Vestlandet?
 
50 milliarder er uansett vilt mye penger og vil rekke i massevis for opprustning av nevnte fasiliteter og kan skaffe mye nytt flymateriell.

Men altså, skal Staten kjøpe fly til DY og SK? Drive eget flyselskap?

Staten kjøper nye jagerfly, det får holde! :cool:
 
Gikk litt fort der, beklager den. Retter til 50 milliarder for opprustning og 110 milliarder mer for å korte ned reisetiden med én time.

Dette høres ut som den samme misforståelsen som du presenterte i utgangspunktet. Det er altså 50 milliarder for å korte ned til ca 4 timer (fra dagens ca 7) og 160 milliarder for å korte ned med ytterligere en time, men da med helt ny trasse hele veien. Den siste timen koster effektivt 110 milliarder.

En time mindre får man som nevnt for prisen til Ringeriksbanen, som for tiden estimeres til i overkant av 10 milliarder, som også er mye penger, men som vil gi Hønefoss en god jernbaneforbindelse til Oslo.
 
Dette høres ut som den samme misforståelsen som du presenterte i utgangspunktet. Det er altså 50 milliarder for å korte ned til ca 4 timer (fra dagens ca 7) og 160 milliarder for å korte ned med ytterligere en time, men da med helt ny trasse hele veien. Den siste timen koster effektivt 110 milliarder.

En time mindre får man som nevnt for prisen til Ringeriksbanen, som for tiden estimeres til i overkant av 10 milliarder, som også er mye penger, men som vil gi Hønefoss en god jernbaneforbindelse til Oslo.

For å ta det pent og rolig:

50 milliarder for å minke reisetid mellom Oslo og Bergen med tre timer er i mine øyne for dyrt. Da er det bedre samfunnsøkonomi å bruke de 50 milliardene på følgende tiltak:

Reduksjon av reisetid mellom Bergen sentrum og Flesland, med de positive effekter det vil gi for Bergen by (eksempelvis flytogideen fra Flesland via Oasen til sentrum med forlengelse til Åsane [og evt videre mot Voss]).

Reduksjon i reisetid mellom forstedene til Oslo og Oslo S.

En god jernbaneforbindelse mellom Hønefoss og Oslo S er et godt tiltak i denne sammenheng.

For å sette det på spissen: Oslo - Geilo og Bergen - Geilo har utspilt sin rolle som togdestinasjon for annet enn kanskje Skarverennet og én og annen ferie. De aller fleste som skal på hytta tar bilen.
 
Dette høres ut som den samme misforståelsen som du presenterte i utgangspunktet. Det er altså 50 milliarder for å korte ned til ca 4 timer (fra dagens ca 7) og 160 milliarder for å korte ned med ytterligere en time, men da med helt ny trasse hele veien. Den siste timen koster effektivt 110 milliarder.

Kan være en god idé å se på inntektssiden også. Med 4 timer reisetid er ikke toget konkurransedyktig med fly, mens en høyhastighetsbane på 2.5 timer kan utkonkurrere flyet. Dermed blir inntektene betydelig høyere, og man får også bedre kapasitet på Gardermoen.
 
Og Ringeriksbanen ble vedtatt samtidig med bygging av OSL, var vel en del av hestehandelen mellom AP og SV for å få den flyttet fra Hurum. Med en reisetid på 3-4 timer vil nok jeg foretrekke toget dersom det kan konkurere på pris.

Samferdeselsministeren den gang var fra sogn og fjordane. En del av hestehandelen var at SV skulle støtte og legge stamveien Oslo-Bergen på E16 og bygge den 24 km lange lærdalstunellen. Mot at Ringeriksbanen skulle bygges. Siden 1992 har jernbanen ligget i en skuff. Det var det.
 
Kan være en god idé å se på inntektssiden også. Med 4 timer reisetid er ikke toget konkurransedyktig med fly, mens en høyhastighetsbane på 2.5 timer kan utkonkurrere flyet. Dermed blir inntektene betydelig høyere, og man får også bedre kapasitet på Gardermoen.

Hvis man setter t/r pax tall til 2 mill, så må disse betale 800 kr per vei for å nedbetale 160 mrd kr.
 
Kan være en god idé å se på inntektssiden også. Med 4 timer reisetid er ikke toget konkurransedyktig med fly, mens en høyhastighetsbane på 2.5 timer kan utkonkurrere flyet. Dermed blir inntektene betydelig høyere, og man får også bedre kapasitet på Gardermoen.

Selv om man - slik høyhastighetsentusiastene gjør - ser bort ifra at det er reisetid også til togstasjonene (folk flest bor ikke i sentrum) og at norsk samferdselspolitikk umuliggjør at det bygges parkeringsplassser nok rundt togstasjonene til at et lyntog kan bli konkurransedyktig med fly uansett hvordan man snur og vender på det, så trenger ikke toget å komme ned i samme reisetid som fly for å være konkurransedyktig i enhver sammenheng, fordi det har et annet konkurransefortrinn, nemlig muligheten til å jobbe effektivt.

For fritidsreisende som har Oslo eller Bergen som endestasjon, er uansett den timen ganske uinteressant.
 
Hvis man setter t/r pax tall til 2 mill, så må disse betale 800 kr per vei for å nedbetale 160 mrd kr.

Og det vil ta 100 år...

Edit; ser du skrev 800 pr vei. Da blir det jo bare 50 år til den er nedbetalt.
 
Last edited:
Back
Top