Fly dalte 1500 meter

imm

ScanFlyer Crusty
Dagbladet.no skriver om et fly fra Jet Airways som mistet høyde over Ankara. Kapteinen på 777 maskinen sov, mens styrmann var opptatt med nettbrett, og ikke merket at flyet mistet høyde.

Jeg stiller meg undrende til hvorfor kapteinen er suspendert, hvis han hadde lov til å sove, slik artiklen sier.

En annen ting: det har vært mye diskusjon både her og andre steder hvor mange forhold blir dratt fram som kan svekke flysikkerheten. Anetterlser i eksterne firmaer, hviletidsbestemmelser, lønninger, redsel for å miste jobb + +h
Hva med Internett ombord? Er ikke det noe som kan være en fare? Piloter som leker med sine nettbrett og mister fokus på jobb. Som i dette tilfellet.

http://ipad.dagbladet.no/2014/08/16/nyheter/utenriks/luftfart/flytrafikk/34815367/

Vel - som vanlig er det nok ting her som ikke kommer frem i pressen. Tablets er imidlertid arbeidsverktøy i mange cockpit'er og har i mange tilfeller tatt over for papirmanualer. Hun spilte neppe Farmville, men kan godt ha sett etter approachplates, sjekket en feilmelding eller annet. Imidlertid burde hun, hvis dette innebar noe som krevde dyp konsentrasjon, vekket kapteinen .. Man skal dog ikke miste fokus selv om man leter etter noe i manualene.

Indiske selskaper har imidlertid et stykke å gå når det gjelder CRM, uten at man skal trekke for mange konklusjoner av såpass begrenset informasjon.

Last edited:
Tydeligvis mye jeg ikke har skjønt av hvordan hviletider fungerer ombord i cockpit. Så hviletiden altså når man sover, den gjør man i cockpit ?
Så det betyr at kun en pilot er våken om gangen ?

Trodde man i tilfeller det var snakk om hviletid alltid var 3 piloter jeg, og at kun 1 av dem var ute av cockpit sånn at det alltid var 2 der fremme og våkne ?

Indeed, in the Fatigue Risk Management System (FRMS) guidelines agreed by the International Air Transport Association (IATA), the International Civil Aviation Organization (ICAO) and the International Federation of Airline Pilots' Associations (IFALPA), controlled rest is recommended on the flight deck for a commercial aircraft, but it's not really defined.

http://www.cnbc.com/id/100806498

Mulig det var organized napping som vel de fleste selskap har prosedyrer på. Isåfall er det nok at en er våken i cockpit. Hos oss max 45. min. og minst 20 min. fra man blir vekket til nestemann evt. kan ta sine 45 min. Gjorde det selv natt til fredag og satser på det samme natt til mandag...
Det som interesserer meg mere er hvorfor de sank 5000 fot siden jeg regner med at de fløy på autopilot på cruise når dette fant sted.

Jeg stiller meg undrende til hvorfor kapteinen er suspendert, hvis han hadde lov til å sove, slik artiklen sier.

Akkurat det er nok ikke grunnen, men TOI artikkelen som er mer utfyllende enn Dagbladets, opplyser bl.a. at kapteinen ikke har rapportert hendelsen.

Back