Fly-by over Hammerfest

Replying to Topic 'Fly-by over Hammerfest'

Jeg krangler aldri med Finnmark Dagblad om bruksrettighetene på egne bilder.
Jeg jobber nemlig i avisen :up:

Bakgrunnen for denne postingen, er en oppfordring fra en oppmerksom (og over snittet flyinteressert) FD-leser. At dette bildet skulle skape slik interesse er naturligvis bare kjempemorsomt, og en like morsom spin-off av vår egen artikkel.

Mvh

Allan

En A330 har vel ikke range nok heller til å fly AMS-NRT?

BF:cool2

Egentlig ganske gøy å pusle med sånne viktige problemstillinger.

Allan - skynd deg å sette navnet ditt i et hjørne av bildet og legg det inn på nytt, ellers kan det bli brukt av andre (ikke noen her, selvsagt).

:love

KLM bruger blandt andet B777 til Tokyo
Hilsen
Ole
se her:
* OPERATIONAL FLIGHT INFO * KL 861 0 TH 18MAY
CITY INFO HOUR (LOCAL)
AMS LEFT THE GATE 1518
TOOK OFF 1533
PASSENGERS ON BOARD (325)
OTHER INFORMATION
MAP1318
ESTIMATED TIME OF ARRIVAL 0907 NRT

* 1A PLANNED FLIGHT INFO * KL 861 0 TH 18MAY
APT ARR DY DEP DY CLASS/MEAL EQP GRND EFT TTL
AMS 1520 TH JCIZ/DB SBM/DS 777 11:20
HQKLTV/DS
NRT 0940 FR 11:20

Hilsen
Ole

Originally posted by SK384

Da er sakens realiteter sjekket, og det er bare å slå fast at det er jeg som roter og sammenblander. Leserinnlegget i Altaposten som (signert F. Heitmann) beskriver en tur fra ALF til NRT. Poenget er at en først reiser Alta-London og så mange timer senere passerer rett over Alta igjen på vei til NRT. Det er et bilde av ett fly i leserinnlegget, og ikke bilde fra FD med to fly. Beklager rotet og sammenblandingen.

Jeg har fått det bildet som var i Altaposten tilsendt fra min far.Han har i tillegg til det bildet som var i avisen,også tatt et par andre bilder av denne Virgin Atlantic Airbus 340 som flyr rute VS900 LHR-NRT.Den passerer ofte rett over Alta på sin ferd østover.Avgang fra London kl.13.00,lander i Tokyo kl.09.00 neste morgen etter en flytid på 12 timer.Bildefilene var store,så jeg har forsøkt å gjøre de så små at de kommer med her.

Attachments

Originally posted by Bizflyer

Jo, det har den.

AMS-NRT 5801NM

A332 Range (w/max. passengers) 6,750 nm.

Originally posted by ANX

"Alle" tenker Airbus, men KLM har ikke A320 i flåten (hadde tidligere A310).
Den til høyre må være B777, for undersiden av vingen er veldig forskjellig fra A330.
Fant et bilde som er ganske likt ditt.
Jumboene til BA er jo ganske lette å ta.
Husker du hva klokka var da du tok bildet? :)
At det står Airbus A320-300 i den henvendelsen Allan nevner (i en posting lengre opp på side 1)han fikk etter at artikkelen stod på trykk,skyldes tastefeil som du sikkert skjønte ANX?At det i det hele tatt var snakk om Airbus A330-200 og ikke Boeing 777-200ER fra KLM,skyldes at det var det flygelederen i Bodø sa til FD's journalist Allan K. som jo har tatt det flotte bildet av de to flyene som passerer høyt over Hammerfest.Det stod i avisa at flygelederen sa at Airbus flyet fra KLM var raskere enn den eldre Boeing 737(!) fra British Airways.Hva den feilen skyldes vites ikke,men jeg trodde at flyvelederene visste hva slags fly de snakker med og "ekspederer" i luftrommet!

Lån disse gamlegutta en gedigen kanon-tele i noen uker, da!!!

De er jo midt i smørøyet og har tydeligvis tid, så hva venter dere på?

Jaaada, MEH, jeg skjønner både ditt og datt, men når det går fort så går det fort.

:love

Hammerfest hadde forøvrig en kjempefin "fly-by" for mange år siden.Den foregikk på en langt lavere høyde enn den med BA og KLM.Det var i 1980 en SAS DC-9-41 på vei fra Kirkenes til Alta og videre sørover fløy lavt over flyplassen i Hammerfest.Dette var i anledning et flystevne i Hammerfest.(Slik at folk i denne byen kunne få se en ordentlig flymaskin...!).Jeg var ikke der men har lest om dette i et gammelt nr. av "Flynytt".Der var også en faksimile av en reportasje i fra Finnmark Dagblad,hvis jeg ikke husker helt feil.Det er lenge siden jeg så i det bladet. :up:

Noen av flyplassene i Nordnorge som er faste alternates for disse polarflyvningene?

I så fall så vil vel Bodø, Evenes, Bardufoss eller Banak få besøk en dag:wow:

I read norwegian much better than write so that is reason for using english. It was nice to find this forum and find this interesting news about planes over Finnmark. Many planes can be seen here daily, flying from western Europe to Japan mostly. I don´t have a camera, only scanner, so I know the routes and LHR-NRT route is very commonly flown by BA, JAL and ANA, Virgin I have seen only twice during 2-3 last years, but heard many times. Those situations with 2 planes so near each other are quite common, however. And if you are wondering, I´m living near town Loimaa between Turku(Åbo på svenska) and Tampere(Tammerfors) in southwest Finland.

Originally posted by Thomas

Originally posted by Bizflyer

Jo, det har den.

AMS-NRT 5801NM

A332 Range (w/max. passengers) 6,750 nm.

...og Air France bruker (brukte) A330 paa en av sine Paris-Tokyo flighter

Og med tanke på hvor den siste er tatt i fra :devot:

Back