Fløj med Ryanair for sidste gang...

Re: Fløj med Ryanair for sidste gang...

Ny synes jeg ikke umiddelbart man kan sammenligne et flyselskab, og at stikke en gaffel i sit øje for at have en mening om det.

Jeg kan ikke huske de andre artikler, men der er en her.
http://politiken.dk/turengaartil/re...-for-at-faa-din-doede-mands-kuffert-med-hjem/

'''»Gebyret, som fejlagtigt blev opkrævet af vores handling-agent i Girona lufthavn, er nu blevet refunderet. Ryanair vil gerne overbringe vores dybeste sympati til passagerens familie i denne triste tid«''''

Jeg kan ikke huske de andre artikler, men der er en her.
http://politiken.dk/turengaartil/re...-for-at-faa-din-doede-mands-kuffert-med-hjem/

'''»Gebyret, som fejlagtigt blev opkrævet af vores handling-agent i Girona lufthavn, er nu blevet refunderet. Ryanair vil gerne overbringe vores dybeste sympati til passagerens familie i denne triste tid«''''

OK, jeg kan se at Politikens artikel er opdateret med den sidste passus om svaret fra Ryanair. I går havde de "ikke svaret tilbage inden deadline".

Jeg læser nu ikke noget om blomster, men kun om "dybeste sympati".

Summa summarum er, at jeg stadig ikke har planer om at flyve med FR i fremtiden.

Høres ut som en ikke-sak. Hva er egentlig policy hos andre? Er det virkelig vanlig at man får sjekket inn bagasje for passasjerer som ikke flyr?

Jeg forstår ikke problemet her, Ryanair har jo refundert beløpet å bedt om unnskyldning!

Er det virkelig nødvendig å bruke denne avsluttede saken i korstoget mot Ryanair?

Jeg forstår ikke problemet her, Ryanair har jo refundert beløpet å bedt om unnskyldning!

Er det virkelig nødvendig å bruke denne avsluttede saken i korstoget mot Ryanair?

Ryanair har refunderet beløbet - EFTER at medierne gik ind i sagen! (Politikens artikel er opdateret siden i går)

Last edited:

Selvsagt dårlig kundebehandling, men krangling med innsjekkingsagentene har lite for seg. Forlanges det betaling er det vel bedre å gjøre det med en gang og få kvittering for det så det kan refunderes i etterkant enten av flyselskapet eller reiseforsikringen.

Er der nogen der ved hvordan andre selskaber, f.eks. SAS eller Norwegian, havde håndteret en sådan situation?

Jeg har enda ikke hørt fra lynjemobben hvilke andre flyselskaper som aksepterer innsjekking av bagasjen til noen som ikke flyr. ;)

Og du reiser alltid med dyreste pris når du skal ut å fly, fordi du har råd til det? Vurderer ikke rabatterte billetter engang?

Også selskaper som ikke regnes i samme klasse som Ryanair har maksvekt på håndbagasje, så det er ikke noe som er særskilt for de. Og vi mener vel at regler egentlig er til for å holdes, gjør vi ikke? Hvor fort mener du at man bør kunne kjøre i, la oss si, en 30 sone?

Uansett hvor man er i køen når innsjekk stenger, så har man ikke rukket frem tidsnok. Det er smart å beregne litt ekstra tid til uforutsatte ting som kan oppstå før du har kommet deg gjennom innsjekk. Kjører du f.eks egen bil kan du oppleve en punktering, vansker med å finne parkeringsplass, heftet på tur til flyplass med kø på veiene. Videre at bagasje/håndbagasje må pakkes om, reisedokumenter som ikke er i orden, nok en gang kø for forskjellige gjøremål etc. Og du er aldri alene om å skulle reise.

Til slutt vil du kanskje forklare hvorfor man skal reise til Gardermoen dersom Torp er en flyplass som ligger nærmere dit du skal, eller reiser fra?

Vidar

P.S. Jeg forstår at du egentlig er frustrert.

D.S.
Joda, Vidar, jeg reiser selvfølgelig på billigste måte, men ALDRI med Ryanair! Skal jeg til Frankfurt, så betaler jeg heller noen kroner mer og flyr med et ordentlig flyselskap som flyr meg dit jeg skal, nemlig til Frankfurt.

Hvorfor skal jeg reise til Sandefjord når jeg bor i Oslo? Hvorfor kan de kalle Sandefjord for Oslo, Bergamo for Milano, o.s.v.? Vi "flyfreakere" vet om dette, men det er mange som overhodet ikke vet at lander 150 km utenefor den byen de tror de lander i, og så er det heller ikke mulig å komme seg inn til byen uten å måtte betale flere hundre kroner.
Iflg. MOL er det ingen selskaper i Ryanairs "klasse" (eller mangel på sådan), og takk for det.

Når det gjelder (over)vekt, så hadde dem jeg kjenner veiet bagasjen på forhånd, uten at noen hadde overvekt. Det er ingen hemmelighet at de som sjekker inn for Ryanair har jukset med vektene. Det stod i en av nettavisene for noen mndr. siden (jeg finner ikke linken nå). De jeg kjenner var ute i god tid og stod nesten helt først i køen, men måtte altså gå bakerst og kom ikke med flyet. Intet annet selskap ville oppført seg på den måten. De ville sett på vekten og akseptert at en bag veide 0,1 kg for mye og en annen 1 kg. "for lite".

Ingen skal få meg ombord i et fly fra Ryanair!

Joda, Vidar, jeg reiser selvfølgelig på billigste måte, men ALDRI med Ryanair! Skal jeg til Frankfurt, så betaler jeg heller noen kroner mer og flyr med et ordentlig flyselskap som flyr meg dit jeg skal, nemlig til Frankfurt.

Hvorfor skal jeg reise til Sandefjord når jeg bor i Oslo? Hvorfor kan de kalle Sandefjord for Oslo, Bergamo for Milano, o.s.v.? Vi "flyfreakere" vet om dette, men det er mange som overhodet ikke vet at lander 150 km utenefor den byen de tror de lander i, og så er det heller ikke mulig å komme seg inn til byen uten å måtte betale flere hundre kroner.
Iflg. MOL er det ingen selskaper i Ryanairs "klasse" (eller mangel på sådan), og takk for det.

Du som tydeligvis vet så meget har kanskje fått med deg at FR faktigst flyr fra Rygge dersom det er for langt til Torp.

Nei få av deg skylappene:headbang og aksepter at andre har positive erfaringer med FR. :fly

Når det gjelder (over)vekt, så hadde dem jeg kjenner veiet bagasjen på forhånd, uten at noen hadde overvekt. Det er ingen hemmelighet at de som sjekker inn for Ryanair har jukset med vektene. Det stod i en av nettavisene for noen mndr. siden (jeg finner ikke linken nå). De jeg kjenner var ute i god tid og stod nesten helt først i køen, men måtte altså gå bakerst og kom ikke med flyet. Intet annet selskap ville oppført seg på den måten. De ville sett på vekten og akseptert at en bag veide 0,1 kg for mye og en annen 1 kg. "for lite".

Vel booker du billett fra BGo til OSL får du også opp alternativer til Sandeford, så dette er ikke bare et FR fenomen. Jeg er forsåvidt enig med deg at skal man til Sandefjord, så er det kun TRF som kommer opp, og skal du til Oslo så burde det kun være Gardermoen. Det hadde gjort verden mye enklere. Men slik er det, skal du til NYC så får du opp flere alternativer. likeså dersom du skal til LON.

Har du belegg for å hevde at det ikke er noen hemmelighet at de som sjekker inn for FR har jukset med vektene? Det er en kriminell handling. Jeg kan kun fortelle hvordan det fungerer der jeg arbeider. Der kommer Justervesenet med sine målere og kalibrerte lodd for å teste vektene våre som brukes til salg. Og de kommer som regel like før jeg skal gå hjem, men jeg må pent vente til de har gjort seg ferdig. Finner de ingen feil får vi en godkjent label som settes på displayet, og det har vi fått alle ganger. Slik tror jeg alle vekter blir behandlet. De forhåndsvarsler ikke når de kommer så det å jukse med vektene er en risikosport.
Det kan jo også være at passasjerenes vekt ikke er helt korrekt. Den er neppe kalibrert og kontrollert, slik en vekt som brukes til salg må være.

Jeg er også enig med deg i at man i mange tilfeller kan "bruke" hodet, men jeg har møtt mange kunder i mitt yrkesaktive liv som bruker dette rått mot meg. Jeg tror alle som driver med salg har hørt at på andre salgssteder slapp kunden å betale for samme tjeneste. og så er forhandlingene i gang. Skal kunden betale for en tjeneste som er prissatt, eller skal de slippe for det gjør de på det stedet?

Vidar

Det som står här gäller inte! Det som nog är allmänt känt är att Ryanair är stenhårda på regler om bagagevikt och är du utanför reglerna så får du betala mycket. Men jag åker ofta med Ryanair från Girona och Barcelona och de fuskar inte med vikterna när jag åker. Jag väger väskan varje gång, och när jag checkar in den så stämmer den vikten på något hekto när.
Har gjort mer än 100 flighter med Ryanair utan extra kostnader eller klagomål. Och som vanligt ska jag lägga till att oftast är min rullstolsburna dotter med och det hanteras utmärkt av den vänliga och trevliga personalen.
Allt är inte som det står på nätet, i alla fall inte hela tiden.
Att man sedan behöver ha koll på var man landar och att Nyköping kanske inte är en förort till Stockholm, det är en annan sak. Men vi är många som inte ser det som en nackdel för den lilla flygplatsen passar oss bättre (110 km till NYO 240 till ARN).

Du som vet så mye vet da sikkert også at det er omtrent like langt fra Malpensa til sentrum av Milano som fra Bergamo og inn. Rart at alle de "ordentlige" selskapene som flyr til Malpensa kaller det for Milano... Eller at en bygd fem mil nord for Oslo blir kalt for Oslo. Når det gjelder prisen for å komme seg til Oslo fra Gardermoen kontra Torp er det ikke store prisforskjellen mellom flytoget på Gardermoen og torpekspressen.

Jeg er klar over at Ryanair flyr til endel plasser langt fra bykjernen, men dette gjelder langt fra alle tilfeller. Flyr du f. eks til Tallinn lander du 5 km fra sentrum på samme flyplass som SAS benytter seg av.

Når det gjelder (over)vekt, så hadde dem jeg kjenner veiet bagasjen på forhånd, uten at noen hadde overvekt. Det er ingen hemmelighet at de som sjekker inn for Ryanair har jukset med vektene. Det stod i en av nettavisene for noen mndr. siden (jeg finner ikke linken nå).
Ahh, du har lest i en eller annen random nettavis at FR jukser med baggasjevektene. Da må det selvsagt være det som var årsaken i tilfellet du beskriver. Det har ikke slått deg at vekten som ble brukt på forhånd ikke var 100% nøyaktig slik tilfellet med vekter for privatbruk ofte er?
Nei såpass har jeg igrunn skjønt, det er best å stole på hva de misfornøyde kundene sier og den utmerkede journalistikken i sakene til nettavisene fremfor å teste produktet selv. Det faktum at Ryanair i løpet av få år har vokst seg til ett av europas desidert største flyselskaper med millioner av passasjerer spiller heller ingen rolle.

Jeg sier som på Wikipedia: Citation needed.
Inntill da, så tar jeg dette som personlig oppfattning, bedre kjent som oppspinn.

Hei.

Her er det bare å legge seg flat å beklage. Jeg finner overhodet ingen dokumentasjon på det jeg skrev om juksing med vektene, så det må jeg bare trekke tilbake.

Jeg ser ikke bort ifra at enkelte har en baderomsvekt som måler i hytt og pine som referanse.

Jeg har enda ikke hørt fra lynjemobben hvilke andre flyselskaper som aksepterer innsjekking av bagasjen til noen som ikke flyr. ;)

I denne saken tilhørte ikke bagasjen lengre den som ikke fløy. Etter dødsfallet tilhørte bagasjen den gjenlevende enka.

Back