Flög dessa i Norge?

SE-SAM

ScanFlyer Silver
Flög dessa i Norge?

Fann en gammal modell idag fra 1967.
Boeing 737-200 i SPANTAX (Spain) farver.
Flög dessa i Norge förr??
Skala 1/100 tillverkad i Miami FL. I nyskick.

Ovanlig modell!
/Hans

Attachments

• IMG_4222.jpg
    IMG_4222.jpg
    46.3 KB · Views: 350
  • IMG_4223.jpg
    IMG_4223.jpg
    47.7 KB · Views: 346
  • IMG_4228.jpg
    IMG_4228.jpg
    39.7 KB · Views: 348
Re: Flög dessa i Norge??

Mener du Spantax generelt eller med B737?
Når det gjelder 737´eren, så skal jeg ikke uttale meg bombastisk men det skulle forundre meg om de ikke benyttet disse også til Norge.
Ellers så var de hyppige gjester på norske flyplasser med sine CV990 og DC-8 og jeg tror også det var noen DC-10 flighter!

Re: Flög dessa i Norge??

Hei VC-10,

Ja jag tänkte nog mest på 737-200. CV-990 flög ju även hos oss med en tråkig olycka den 5 januari-1970. 5 döda.

Flygplanet CV-990 Coronado skulle tidigare samma kväll flyga till Mallorca med svenska resenärer, men vid starten havererade en av motorerna, starten avbröts och passagerarna fick lämna planet. Senare på kvällen fattade man beslut om att planet skulle flygas på tre motorer till Zürich för motorbyte. Med ombord fanns de tio besättningsmedlemmarna.Det var kraftig vind och -28 grader på flygplatsen.

Klockan 22:24 började flygplanet rulla på bana 19. Under starten girade planets nos till höger. Detta korrigerades genom att dra ned 1:ans motoreffekt från 85% till 80–60%. Flygplanet lyfte vid 134 knop med 27 graders klaff. Under stigning bankade flygplanet 4–6 grader åt höger och hastigheten sjönk plötsligt till 10 knop under V2 (145 knop). Planet slog i trädtopparna, bankade 10–15 grader och kraschade 1 800 meter från Arlandas startbana.

Hans

Re: Flög dessa i Norge?

God morgon Spruce Goose,

Tack för den intressanta Spantax bilden med Boeing 732!

Det blev ju svar på min fråga!!

Tusen takk!

Nabon Hans

Spantax B732 (EC-DUB) på Sola også , august 1986 har eg bilde ifra

Spantax B737-200 fløy også på Bodø og Tromsø i andre halvdel av 80-tallet. Var også en 737 fra dette meget omtalte selskapet som fløy nordover på kollisjonskurs mot en SAS DC-9-41 over Meråker, men det var jo ikke Spantax eller SAS sin feil.

Beste hilsen Espen

Nå bør vel ikke Spantax blandes inn i alt "gæli"-

Epsioden over Meråker var med SAS/Air Europa.

Rapport her:
http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2000-49

Fant i "arkivet" en scannet artikkel fra FlyNyttt 1979 om selskapets historie frem til da. - Interessant lesning.

Og litt "bring back memoriers".
Reiste i 1965 med en av Spantax DC-4 Teneriffe-Madrid.

Og - den tidlige fremveksten av charterturismen ble ikke godt mottatt av de etablerte ruteselskapene. Som brukte de "fleste triks i boka" for å motarbeide.

Litt som idag - kontra LCC-ene.

Tack för alla intressanta inlägg i ämnet Spantax!!!
De gick i konkurs 1988 efter 29 år i branschen och över 800 anställda blev utan jobb.

Hans SE-SAM

Og takk Hans for en interessant tråd du startet med modellen :)
den er nok rett nok fra 1987 og ikke 1967

Det meste er jo skrevet her, de gikk fast på Gardermoen fra ca midt på 70-tallet med CV-990A, og også noe med DC-8-61. Antakelig var de også der med 737-200 på slutten, men antakelig mer på Vestlandet som de andre har dokumentert.

Tack Fellowship!!

Naturligtvis är det 1987 som du sier!!
Hade för mange trådar igång på olika forum:-)

/Hans SE-SAM

Nå bør vel ikke Spantax blandes inn i alt "gæli"-

Epsioden over Meråker var med SAS/Air Europa.

Rapport her:
http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2000-49

Fant i "arkivet" en scannet artikkel fra FlyNyttt 1979 om selskapets historie frem til da. - Interessant lesning.

Og litt "bring back memoriers".
Reiste i 1965 med en av Spantax DC-4 Teneriffe-Madrid.

Og - den tidlige fremveksten av charterturismen ble ikke godt mottatt av de etablerte ruteselskapene. Som brukte de "fleste triks i boka" for å motarbeide.

Litt som idag - kontra LCC-ene.

Ja, der var jeg dessverre litt kjapp på labben og tok fullstendig feil....

Beklager det og takk for den høyst nødvendige presiseringen :-)

Jeg synes for øvrig at Spantax var et spennende og interessant flyselskap, som opererte med mange forskjellige flytyper mens de var operative.

Beste hilsen Espen

Back