Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

For dem er et fly "on time" hvis det har forlatt gate innen 15 min etter oppsatt rutetid. Om flyet må til de-iceing, stå i kø ect og lander 40 minutter etter oppsatt rutetider, vil flyet fortsatt være i rute i følge dem, siden det forlot gaten "on time". Det er å trikse med statistikk og lure kunden sine.

Det er jo slik det fungerer. Går flyet på rute så går det på rute. Skal noen straffes på statistikken fordi de flyr i motvind? Skal andre slå seg på brystet fordi det var masse tullball før avgang men allikevel lander før tid pga kraftig medvind? Syns det siste blir mere triksing og lureri. Men det hele kommer vel an på ståsted og synspunkt.
Uansett så ligger begge 2 helt på toppen og har punktlighet i verdensklasse og det bør begge være stolt av! :wow:
 
Bedrageri av opinionen og kundemassen er det Norwegians som står for.

For dem er et fly "on time" hvis det har forlatt gate innen 15 min etter oppsatt rutetid. Om flyet må til de-iceing, stå i kø ect og lander 40 minutter etter oppsatt rutetider, vil flyet fortsatt være i rute i følge dem, siden det forlot gaten "on time". Det er å trikse med statistikk og lure kunden sine.

Ja, jeg er en god kunde av SAS, men jeg har også særdeles gode opplevelser med Norwegian, spesielt flygninger med deres nyere materiell. Jeg velger selskap etter tid og komfort, og siden jeg flyr mest utenlands er det enklere å velge SAS. Det gjør meg ikke til noen "fotballsupporter" for SAS.

Og hvor tror du DY har lært dette? Dette har sas drevet med i flere tiår før DY fant ut at de skulle svare med samme mynt. Så den fingeren kan du bare slutte å peke med.
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Syns det begynnte å bli litt for mye skittkasting her. Som også andre har nevnt så har vi to selskaper som har punktlighet i verdensklasse. Og det er jo kanon bra. Og at SAS bruker disse punktlighets-prisene til fulle syns jeg er helt i orden. Hadde heller stillt spørsmålstegn vist de ikke brukte det aktivt i markedsføringen sin.

Men jeg lurer på om DY snart regnes som et major-airlines? Hva kreves?
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

På samme måte som myten om at Norwegian alltid er billigst ... At SAS alltid er punktligst og Norwegian alltid er billigst er myter og symboler i markedet/omgivelsene som har fått solid fotfeste bl.a. takket være systematisk markedsføring. Det kan som du sier slå tilbake på SAS, men sannsynligheten for at det egentlig spiller så stor rolle er egentlig ganske liten så lenge myten har så god forankring. Det har vi sett igjen og igjen i Norwegians tilfelle. Det er ikke så farlig at SAS i mange tilfeller er billigere så lenge folk har den oppfatning om at Norwegian uansett er billigst.

Kanskje... SAS fremstiller seg som verdens mest punktlige, og som selskapet hvor man ikke skal trenge å trekke frem kalkulatoren for å finne ut hva reisen koster når man skal ut å fly. Norwegian som et selskap som selger billige reiser. Det er jo nok av debattanter her som stadig vekk påpeker at DY ikke alltid er billigst, så da er det vel på sin plass at man kan kritisere SAS for de aspektene de selv fremhever som viktige for SAS når disse ikke stemmer (mitt innlegg var i første omgang ment som et tilsvar til de som syntes å mene at det er unødvendig å ta opp dette, samt de som ikke så problemet med annonsene om 0 kr for barn i sommer).
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Synes det er tendenser til litt harde ord her. Det er vel egentlig ikke behov for det siden begge selskaper gjøre det bra, men som grafen under viser så næmer de seg. Ved utgangen av Norwegian 3,6 prosentpoeng lavere enn SAS for 12 månders rullerende punktlighet, mens et år tidligere var avstanden 4,7 prosentpoeng. SAS må en punktlighet på minimum 94,9% i mai hvis de ikke vil ha Norwegian nærmere enn i april. Sannsynligheten for det er vel ikke helt stor siden mai i de to foregående årene har SAS hatt en punktlighet på 91,1% og 91,3%.

Punktlighet_pr_04-12.jpg


Det er også to andre linjer i grafen over, og de er hva OSL har rapportert. Der skjedde det er bytte i ledelsen i løpet av desember 2011. At SAS på OSL kan så mye bedre viser grafen deres helt til venstre.
 
Back
Top