Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Ironisk nok var Cimber Sterling (96,71 prosent) Europas punktligste flyselskap i mai, men de gikk konkurs 3. mai så det er mer interessant å registrere den gode punktligheten til nordiske flyselskaper generelt. Norwegian (93,92 prosent) var mer punktlig enn SAS (92,38 prosent) i mai, men SAS var samtidig det punktligste blant verdens største flyselskaper. På samme nivå ligger også Widerøe og Blue1. CSA, som var Europas punktligste selskap i april, er også inne i mai og oppnådde på samme måte som i april 95 prosent punktlighet.

Europa:

QI Cimber Sterling - 96.71%
ZN NAYSA - 95.58%
BT airBaltic - 95.48%
OK CSA Czech Airlines - 95.29%
A3 Aegean Airlines - 94.00%
DY Norwegian Air Shuttle - 93.92%
KF Blue1 - 93.69%
WF Wideroe's - 93.62%
XK CCM Airlines - 93.45%
DB Brit Air - 93.16%

Flere tall:
http://www.flightstats.com/go/story.do;jsessionid=020034A873062BD3336C86CE0E46C22D.web3:8009?id=1014
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Bare det at man inkluderer Cimber Sterling, som da altså har operert (rett under) 10% av måneden, bekrefter at FlightStats er og blir tulletall.
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

http://www.cisionwire.com/sas/r/sas-remains-the-world-s-most-punctual-airline,c9269595

Scandinavian Airlines was the world’s most punctual major airline for a second month in a row, as its punctuality improved to 92.38% for the month of May. In April, SAS had the world’s highest punctuality of all major airlines with 90.78%, being the only major airline worldwide to achieve a punctuality higher than 90%. For the past three years, SAS has also been named Europe’s most punctual airline.

“This is the first time we have been the world’s most punctual airline two months in a row, which we are extremely proud of. We believe we more focused on offering a wider range of time-saving travel solutions than any other airline, as we know this is highly valued by the millions of customers travelling with us every month,” says Rickard Gustafson, CEO, Scandinavian Airlines.

In April, 20,559 flights out of 22,404 arrived on time. SAS Group subsidiaries Blue1 and Widerøe were also amongst the world’s best performers with 93.69% and 93.62%, respectively. Blue1 and Widerøe are featured in the Regional airlines category, whilst SAS is in the Major airlines category.

All data is provided by the independent source Flightstats. Flightstats track the performance of over 150,000 flights per day, archive the data for analysis and publication, and provide real time flight status to millions of travelers worldwide each day. For more information about Flightstats, please visit www.flightstats.com. SAS is included in the category Major airlines.

SAS har lavere punktlighet enn Norwegian denne måneden. Det må jo svi litt for SAS som markedsfører seg som verdens mest punktlige airline. Når tar Norwegian steget opp fra regionalt flyselskap? Det er vel mye mulig at Norwegian kan overta den tittelen vist Norwegian tar steget opp.
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Det blir hvertfall tull å markedsføre seg som verdens punktligste flyselskap hvis DY har bedre punktlighet, men ikke regnes med pga. en annen kategori.

Forøvrig:
Norwegian, er straks blant major selskapene.... i mai hadde DY 9.623 flyvninger. Når de passerer 10 000 blir de definert som major ifølge takoff.dk
 
Last edited:
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Det blir hvertfall tull å markedsføre seg som verdens punktligste flyselskap hvis DY har bedre punktlighet, men ikke regnes med pga. en kategori

Det bør være forskjell på selskaper som er globale og regionale. Etter min mening er og blir DY et regionalt selskap så lenge de ikke flyr intercontinentalt, noe SAS gjør, og dermed kan kalle seg et verdensomspennende selskap. Da fortjener de også tittelen verdens med punktligste.
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Etter min mening er og blir DY et regionalt selskap så lenge de ikke flyr intercontinentalt, noe SAS gjør, og dermed kan kalle seg et verdensomspennende selskap.

DY flyr til både to (eller tre, litt etter definisjon) kontinenter, og har dermed interkontinentale flyvninger, og har hatt det en del år nå.
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Her er det mye rart fra FlightStats og kategorisering, men SAS tar definitivt kaka!

Snakk om å undervurdere den gemene hop - soleklar svindel å slå seg på brystet med å kalle seg "Verdens mest punktlige" når en blir til de grader feid av banen i sitt eget hjemmemarked. Tipper det er noen journalister som retter blikket mot SAS sin desperate og villedende bruk av medier rimelig snart. Kan heller ikke tenke meg at DY lar denne muligheten gå fra seg.

Helt åpenbart at SAS har sluttet å kjempe med blanke våpen :(
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Hele kategoriseringen er jalla .. Hawaiian, men rutenett fra JFK til Tokyo, Seoul og Sydney regnes som regionalt selskap i klasse med f.eks. Horizon .... Pick and choose og Flightstats ler hele veien til banken ,,,
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Det er vel ikke verre enn at SAS baserer sine "slagord" på et gjennomsnitt?
De var vel ikke mest punktlig hver måned i 2011 heller, men sett over et år må det vel være lov å bruse litt med fjærene ^_^

E!
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Her er det mye rart fra FlightStats og kategorisering, men SAS tar definitivt kaka!

Snakk om å undervurdere den gemene hop - soleklar svindel å slå seg på brystet med å kalle seg "Verdens mest punktlige" når en blir til de grader feid av banen i sitt eget hjemmemarked. Tipper det er noen journalister som retter blikket mot SAS sin desperate og villedende bruk av medier rimelig snart. Kan heller ikke tenke meg at DY lar denne muligheten gå fra seg.

Helt åpenbart at SAS har sluttet å kjempe med blanke våpen :(

SAS har blitt kåret til det mest punktlige selskapet i langt flere månder de siste årene enn DY. At DY nå er mer punktilig i én måned gjør vel ikke SAS sin markedsføring til svindel?
De ble jo med rette det mest punktlige selskapet i hele fjor.

Det bør også nevnes at Flightstats sin måling har blitt kritsert av DY i lang tid. I følge dem måles punktlighet når de forlater gaten, ikke når det reelt sett lander. Regner også derfor med at DY heller ikke bruker denne målingen når de har har vært i mot den hele tiden.
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Dette er skrevet flere ganger før, men litt av problemet med FlightStats er jo at de kun baserer seg på et selektivt utvalg, og har som MOW så fint sier, jalla kategorisering.

Ryanair, som vi elsker og hater, har jo flere ganger uttalt at de ikke ønsker å sende inn sine tall til FlightStats, da de anser de offisielle tallene fra myndigheter og flyplasser som mer enn bra nok.
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Det er vel ikke verre enn at SAS baserer sine "slagord" på et gjennomsnitt?
De var vel ikke mest punktlig hver måned i 2011 heller, men sett over et år må det vel være lov å bruse litt med fjærene ^_^

E!

“This is the first time we have been the world’s most punctual airline two months in a row, which we are extremely proud of."

Det er setningen over jeg reagerte på - klokkereint bedrageri av kundemassen.

Dette synes sikkert de her inne som har en fotballsupporters patriotisme til SAS er heelt OK. For oss andre er det bare trist..
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

“This is the first time we have been the world’s most punctual airline two months in a row, which we are extremely proud of."

Det er setningen over jeg reagerte på - klokkereint bedrageri av kundemassen.

Dette synes sikkert de her inne som har en fotballsupporters patriotisme til SAS er heelt OK. For oss andre er det bare trist..


Bedrageri av opinionen og kundemassen er det Norwegians som står for.

For dem er et fly "on time" hvis det har forlatt gate innen 15 min etter oppsatt rutetid. Om flyet må til de-iceing, stå i kø ect og lander 40 minutter etter oppsatt rutetider, vil flyet fortsatt være i rute i følge dem, siden det forlot gaten "on time". Det er å trikse med statistikk og lure kunden sine.

Ja, jeg er en god kunde av SAS, men jeg har også særdeles gode opplevelser med Norwegian, spesielt flygninger med deres nyere materiell. Jeg velger selskap etter tid og komfort, og siden jeg flyr mest utenlands er det enklere å velge SAS. Det gjør meg ikke til noen "fotballsupporter" for SAS.
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Huff og huff. Hvorfor ikke glede seg over at vi her i nord kan velge mellom to av verdens aller mest punktlige selskap, til tross for en del værmessige utfordringer i vinterhalvåret?
Alt trenger ikke være en kamp mellom SK og DY, og så lenge de er innenfor et par tre prosentpoeng av hverandre, er det ingen grunn til å velge et spesifikt selskap på grunn av nettopp punktlighet.
 
Selvfølgelig skal vi glede oss over høy punktlighet. Men når selskapene bruker det selv i markedsføringen, ja da må de forvente at det blir diskusjon.
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Huff og huff. Hvorfor ikke glede seg over at vi her i nord kan velge mellom to av verdens aller mest punktlige selskap, til tross for en del værmessige utfordringer i vinterhalvåret?
Alt trenger ikke være en kamp mellom SK og DY, og så lenge de er innenfor et par tre prosentpoeng av hverandre, er det ingen grunn til å velge et spesifikt selskap på grunn av nettopp punktlighet.

Amen! :nor
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Bedrageri av opinionen og kundemassen er det Norwegians som står for.

For dem er et fly "on time" hvis det har forlatt gate innen 15 min etter oppsatt rutetid. Om flyet må til de-iceing, stå i kø ect og lander 40 minutter etter oppsatt rutetider, vil flyet fortsatt være i rute i følge dem, siden det forlot gaten "on time". Det er å trikse med statistikk og lure kunden sine.

Ja, jeg er en god kunde av SAS, men jeg har også særdeles gode opplevelser med Norwegian, spesielt flygninger med deres nyere materiell. Jeg velger selskap etter tid og komfort, og siden jeg flyr mest utenlands er det enklere å velge SAS. Det gjør meg ikke til noen "fotballsupporter" for SAS.

Ikke for å være showstopper her, men SK og DY rapporterer begge punktlighet i trafiktallsrapporten på avgang innen 15".
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Det er supert at man har to svært punktlige selskaper som flyr fra Norge. Jeg og mine har selv slitt litt med å konsekvent være forsinket på alle reiser ut fra Manchester, for alle selskaper bortsett fra med SK og DY det siste året (samt Jet2...).

Årsaken til at man reagerer på noen formuleringer fra selskapene er nok at spesielt SAS har brukt mye ressurser på å skape seg et konkurransefortrinn i det å være mest punktlig. Flere har kommentert at et slikt konkurransefortrinn i beste fall er svært "flyktig", og at det er risikabelt å investere for mye i dette. Det slår veldig fort tilbake på SAS. Nå ser vi jo i også andre saker at SAS forsøker å skape et kanskje noe kunstig skille mellom seg selv og konkurrenten DY (dette så vi på 0kr for barn, vi ser der på Roalds utspill i Aftenposten og i Dagsnytt 18). Jeg tror denne strategien er et tveegget sverd, og det er ikke helt enkelt å balansere slikt. Kanskje hører imidlertid dette i en ny tråd om markedsføring/posisjonering mer generelt.
 
Re: Flightstats: Nordiske flyselskaper på punktlighetstoppen

Årsaken til at man reagerer på noen formuleringer fra selskapene er nok at spesielt SAS har brukt mye ressurser på å skape seg et konkurransefortrinn i det å være mest punktlig. Flere har kommentert at et slikt konkurransefortrinn i beste fall er svært "flyktig", og at det er risikabelt å investere for mye i dette. Det slår veldig fort tilbake på SAS. Nå ser vi jo i også andre saker at SAS forsøker å skape et kanskje noe kunstig skille mellom seg selv og konkurrenten DY (dette så vi på 0kr for barn, vi ser der på Roalds utspill i Aftenposten og i Dagsnytt 18). Jeg tror denne strategien er et tveegget sverd, og det er ikke helt enkelt å balansere slikt. Kanskje hører imidlertid dette i en ny tråd om markedsføring/posisjonering mer generelt.

På samme måte som myten om at Norwegian alltid er billigst ... At SAS alltid er punktligst og Norwegian alltid er billigst er myter og symboler i markedet/omgivelsene som har fått solid fotfeste bl.a. takket være systematisk markedsføring. Det kan som du sier slå tilbake på SAS, men sannsynligheten for at det egentlig spiller så stor rolle er egentlig ganske liten så lenge myten har så god forankring. Det har vi sett igjen og igjen i Norwegians tilfelle. Det er ikke så farlig at SAS i mange tilfeller er billigere så lenge folk har den oppfatning om at Norwegian uansett er billigst.
 
Last edited:
Back
Top