• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flightplandata, hvor kommer de fra?

Wig-wag

ScanFlyer Gold
Medlem
Jeg mener altså på Flightradar24.com. Når man klikker på et fly kommer det opp bla.a avgangssted og destinasjon.

Hvordan kommer disse data inn i systemet?

Nå ser jeg at det er mange fly som savner slike data, tenker særlig på alle de nye rutene til Ryanair til/fra Torp og Rygge. Er man avhengig av at selskapet har disse data i transponderen?

Og så ser jeg av og til at det mangler data når IATA og ICAO flightnummer/kallesignal ikke er like, har jeg observert rett?
 
Jeg forstår dette dithen at transponder i flyet sender registrering og rutenummer/callsign, og at resten av flightplan legges inn av entusiastgutta som driver web-siten?
 
I korte trekk, ja ... imidlertid er det en del feilkilder .. det kan være f.eks. være at routingen på flightnummeret endres .. det kan være at callsign blir lagt inn feil av pilotene slik at det ikke blir match mellom database og callsign ... man ser f.eks. at enkelte selskaper kun legger inn nummertallet i flightnummeret/callsign'et og da er det ikke mulig å få match i databasen.
 
Av og til er det ikke samsvar mellom IATA flightnummer og ICAO callsign. F.eks. FR1234 = RYR12A3.

Det skaper kanskje problemer?
 
Man kan legge inn både flightnummer og begge typer ICAO-callsign (RYR1234/RYR12A3) for å ta ditt eksempel. Men legger pilotene inn kun 1234 eller 12A3 blir det ikke match.
 
Vi lägger in FR1234 RYR1234 OCH RYR12A3 i databasen och rutten ska matchas oavsett vilket av dessa 3 piloten använder sig av.
 
Back
Top