I WF har vi hatt noen tilfeller av mobiltelefoner i lasterommet som har trigget brannalarm, med påfølgende nødprosedyrer og retur til nærmeste flyplass. Svært unødvendig og dyrt.
Kanskje Det "beror" seg på å spare batteri.Har vel til dags dato aldri brydd mer om å sette mobilen i "lydløs" - modus, heller ingen andre under reisefølgene mine på SAS, Widerøe eller KLM fra Torp/Oslo siste 10 årene...
Flyene har ingen, INGEN !!! problem med å takle elektronisk utstyr sånn strengt talt, det hele beror vel heller på hysteri fra ..ja 50-60 tallet ?? (og ikke minst at de aller fleste ikke liker høylytte folk som prater i mobilen ustanselig under en flight.. men lydløse SMS....?!?? )
Nå tilbyr jo flere og flere flyselskaper trådløs kommunikasjon og etterhvert mobilsignaler ombord (ja, mobilen funger normalt ikke oppe i lufta ellers ). Sånn til totalt BLODPRIS...
Hadde mobiltelefoner trossalt utgjort det minste svev av trussel for flytrafikken, så hadde vi blitt fratatt disse i sikkerhetskontrollen og ferdig med det !!! BinLaden sine rekasjoner etter 11.sept har ført til langt strengere sikkerhetstiltak som småplukk.. tenk om tannpastaen min ikke er tannkrem, men C4?!??... Mobilen er et verktøy i vårt daglige virke, snarere enn en sikkerhetrisiko, ikke la dere påvirke av hva forumets egenoppnevnte professor Tommy777 mener, til og med ham har nok mobilen påslått under flight ja![]()
ikke la dere påvirke av hva forumets egenoppnevnte professor Tommy777 mener
Kanskje Det "beror" seg på å spare bateri.
Men at mobilen våres utgjør en sikkerhetsrisiko for oss som flyr... nei og nei !!
Har vel til dags dato aldri brydd mer om å sette mobilen i "lydløs" - modus, heller ingen andre under reisefølgene mine på SAS, Widerøe eller KLM fra Torp/Oslo siste 10 årene...
Flyene har ingen, INGEN !!! problem med å takle elektronisk utstyr sånn strengt talt, det hele beror vel heller på hysteri fra ..ja 50-60 tallet ??
Boeing 737-800 crew report to NASA incident database Sept 2005:
After takeoff near max gross weight, prior to flap retraction, received a resolution advisory 'maintain vert spd' with red area not to decrease to 1500fpm or less rate of climb.
Delayed thrust reduction and flap retraction to comply with RA and scanned for traffic. TCAS indicated a co-alt target (red circle) less than 0.01 behind us. This occurred at 1000ft msl and cleared up approx 30 seconds later.
Second RA occurred near 12000ft msl. Same target indication, a red circle, co-alt less than 0.01 behind us. Now the RA advised 'Descend, descend, descend'. We started the descent, advising ATC of the RA and scanning for traffic. ATC advised us there was nothing in our vicinity, and TCAS was clean of targets for nearly 10 miles.
Began to suspect EMI from cabin. Started to climb again - ignoring the TCAS RA commands. The box was quiet. Recycled the transponder power.
At 14000ft we got a third TCAS RA. Same display and descend callouts. We ignored them.
Called cabin for a check of equipment that may have caused interference. Found passenger seated in first class with laptop on. Model HP6220 with wireless function enabled. The passenger closed the lid when we were boarding on the ground, putting the laptop into standby/hibernate mode.
Once he disabled the wireless function, all OK. The tech people should get a heads-up on this.
Flight-moden for min mobil er avknappen - vil ikke være påtrengende for mine naboer med mine viderverdigheter.
Har da telefonen full av MP3'er, så Flightmode har blitt brukt en del ganger jeg har vært på tur..
Hvis ikke er telefonen avslått fra jeg går inn i flyet til jeg går ut, for jeg har flere ganger fått bevist at mobilen påvirker ting i flyet, både brannalarmer og instrumenter...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.