"Flight mode" på mobiltelefoner

Trety

ScanFlyer Rusty
"Flight mode" på mobiltelefoner

Er det noen her som har peiling på hvordan SAS stiller seg til det å bruke mobiltelefon i såkalt Flight Mode (det vil si at alt av radiofunksjoner på den er avslått og det blir en litt stor kombinert tidsplanlegger og MP3-spiller^_^)?

Re: "Flight mode" på mobiltelefoner

vett ikke noe om SAS, men hos Norwegian ber de deg slå av telefonen eller sette den i Flight Mode, for de som har det.. er vell samme hos SAS?

Når mobiltelefonen er i "flight mode", er den som et hvilket som helst annet elektrisk apparat som er tillatt å bruke ombord hos SAS. Men som kjent skal den være avslått under start og landing og når skiltet med "fasten seatbelt" er tent. Det har, så vidt jeg vet, ingenting med evt innvirkning på flyets instrumenter å gjøre, men heller at man skal være litt oppmerksom i tilfelle noe skulle skje. De fleste ulykker forekommer under start og landing, og skjer det noe uventet vil man vel helst være sikker på at man får med seg hva som skjer?
Det er mange passasjerer som ser rart på meg når jeg ber dem slå av mp3-spilleren (som oftest en mobiltelefon), men jeg kan jo ikke akkurat begynne å legge ut om sammenhengen mellom take-off/landinger og ulykker...

Takker for svar. Jeg vet jo at den ikke vil ha noen innvirkning (og ville ikke hatt det selv om Bluetooth hadde vært aktivert heller), men enkelte selskaper har jo totalforbud mot alt som heter mobiltelefoner i påslått tilstand uansett om det er Flight Mode på den eller ikke og jeg ville bare vite om SAS var en av dem.

Har flightmode på HTC-en min, og det er ingen som har brydd seg om det på noen av mien flyturer... Har flydd for det meste DY og noe SK, men ingen har gitt meg "påpakk" for det. :)

Tror at de fleste kabinpersonell er klar over at den del telefoner har denne funksjonen.

Det med flightmode, eller som Nokia kaller det på norsk, frakoblet, skal ikke være noe problem.
Jeg har opplevd spørsål under en inflyvning en gang mens jeg skrev en melding(frakoblet).

På min telefon(N95) er det slik at man må velge "frakoblet" før man slår den av, slik at man kan starte den i "frakoblet".

Har vel til dags dato aldri brydd mer om å sette mobilen i "lydløs" - modus, heller ingen andre under reisefølgene mine på SAS, Widerøe eller KLM fra Torp/Oslo siste 10 årene...
Flyene har ingen, INGEN !!! problem med å takle elektronisk utstyr sånn strengt talt, det hele beror vel heller på hysteri fra ..ja 50-60 tallet ?? (og ikke minst at de aller fleste ikke liker høylytte folk som prater i mobilen ustanselig under en flight.. men lydløse SMS....?!?? )
Nå tilbyr jo flere og flere flyselskaper trådløs kommunikasjon og etterhvert mobilsignaler ombord (ja, mobilen funger normalt ikke oppe i lufta ellers ). Sånn til totalt BLODPRIS...

Hadde mobiltelefoner trossalt utgjort det minste svev av trussel for flytrafikken, så hadde vi blitt fratatt disse i sikkerhetskontrollen og ferdig med det !!! BinLaden sine rekasjoner etter 11.sept har ført til langt strengere sikkerhetstiltak som småplukk.. tenk om tannpastaen min ikke er tannkrem, men C4?!??... Mobilen er et verktøy i vårt daglige virke, snarere enn en sikkerhetrisiko, ikke la dere påvirke av hva forumets egenoppnevnte professor Tommy777 mener, til og med ham har nok mobilen påslått under flight ja ;)

Last edited:

I WF har vi hatt noen tilfeller av mobiltelefoner i lasterommet som har trigget brannalarm, med påfølgende nødprosedyrer og retur til nærmeste flyplass. Svært unødvendig og dyrt.

I WF har vi hatt noen tilfeller av mobiltelefoner i lasterommet som har trigget brannalarm, med påfølgende nødprosedyrer og retur til nærmeste flyplass. Svært unødvendig og dyrt.

Ikke totalt helt uten grunn til at SAS har groundet Q400flyene altså og gitt produsenten Bombardier på pukkelen ??

Kanskje vår eminente SGS-tekniker Speedbird kan fortelle oss på forumet om mobiltelefonenes påvirkning på Boeings 737-flåte om har opplevd/fått erfare noe?
Jeg velger nå å tro at flyene våre faktisk tåler den strålingen en GSM-telefon utgjør... en ting at i luften får man sjeldent dekning alikevel.. men hva med de hundre/tusenvis av andre som tross alt bruker telefonen både på flyplassene rett i nærheten.. og de som bruker telefonene og som bor rett under innflygningstraseene og landingsbanene....... ??????????????

Last edited:

Har vel til dags dato aldri brydd mer om å sette mobilen i "lydløs" - modus, heller ingen andre under reisefølgene mine på SAS, Widerøe eller KLM fra Torp/Oslo siste 10 årene...
Flyene har ingen, INGEN !!! problem med å takle elektronisk utstyr sånn strengt talt, det hele beror vel heller på hysteri fra ..ja 50-60 tallet ?? (og ikke minst at de aller fleste ikke liker høylytte folk som prater i mobilen ustanselig under en flight.. men lydløse SMS....?!?? )
Nå tilbyr jo flere og flere flyselskaper trådløs kommunikasjon og etterhvert mobilsignaler ombord (ja, mobilen funger normalt ikke oppe i lufta ellers ). Sånn til totalt BLODPRIS...

Hadde mobiltelefoner trossalt utgjort det minste svev av trussel for flytrafikken, så hadde vi blitt fratatt disse i sikkerhetskontrollen og ferdig med det !!! BinLaden sine rekasjoner etter 11.sept har ført til langt strengere sikkerhetstiltak som småplukk.. tenk om tannpastaen min ikke er tannkrem, men C4?!??... Mobilen er et verktøy i vårt daglige virke, snarere enn en sikkerhetrisiko, ikke la dere påvirke av hva forumets egenoppnevnte professor Tommy777 mener, til og med ham har nok mobilen påslått under flight ja ;)
Kanskje Det "beror" seg på å spare batteri.

Last edited:

Kanskje Det "beror" seg på å spare bateri.

Klart man sparer batterikapasitet ved å slå av telefonen i luften enn at man lar den står på i full modus eller lydløs.... all den tid en mobil faktisk bruker svært mye energi på å søke opp basestasjoner den ikke finner.. (blir bedre nå som Ryanair og Norwegian installerer dette ombord)...

Men at mobilen våres utgjør en sikkerhetsrisiko for oss som flyr... nei og nei !!

Men at mobilen våres utgjør en sikkerhetsrisiko for oss som flyr... nei og nei !!

Det må føles godt å ha svaret på alt;) Du får ringe litt rundt til de store flyprodusentene og tipse dem.

Flyene har ingen, INGEN !!! problem med å takle elektronisk utstyr sånn strengt talt, det hele beror vel heller på hysteri fra ..ja 50-60 tallet ??

Uansett hva som er årsaken, og uansett hva du måtte mene, så er det fint om du som passasjer forholder deg til de regler som gjelder ombord i et fly. Dersom flyselskapet forteller deg at elektronisk utstyr skal være avslått under start og landing - ja, så skal det være avslått. Om det gir utslag på flyets instrumenter er i så måte underordnet.

...og hvorfor må du absolutt ha på mobilen på flyet? Du får jo uansett ikke ringt noe sted, så hvis du gjør det bare for å bryte reglene, så bør du kanskje tenke deg litt om neste gang! Have a nice flight :)

Last edited:

Kjapt søk på nettet gir endel interessante treff på temaet. Fant blant annet denne:

Boeing 737-800 crew report to NASA incident database Sept 2005:

After takeoff near max gross weight, prior to flap retraction, received a resolution advisory 'maintain vert spd' with red area not to decrease to 1500fpm or less rate of climb.

Delayed thrust reduction and flap retraction to comply with RA and scanned for traffic. TCAS indicated a co-alt target (red circle) less than 0.01 behind us. This occurred at 1000ft msl and cleared up approx 30 seconds later.

Second RA occurred near 12000ft msl. Same target indication, a red circle, co-alt less than 0.01 behind us. Now the RA advised 'Descend, descend, descend'. We started the descent, advising ATC of the RA and scanning for traffic. ATC advised us there was nothing in our vicinity, and TCAS was clean of targets for nearly 10 miles.

Began to suspect EMI from cabin. Started to climb again - ignoring the TCAS RA commands. The box was quiet. Recycled the transponder power.

At 14000ft we got a third TCAS RA. Same display and descend callouts. We ignored them.

Called cabin for a check of equipment that may have caused interference. Found passenger seated in first class with laptop on. Model HP6220 with wireless function enabled. The passenger closed the lid when we were boarding on the ground, putting the laptop into standby/hibernate mode.

Once he disabled the wireless function, all OK. The tech people should get a heads-up on this.

Så enig med mr. TCAS: regler er til for å følges, så enkelt er det.

Last edited:

Flight-moden for min mobil er avknappen - vil ikke være påtrengende for mine naboer med mine viderverdigheter.

Mulig jeg er litt sær, men jeg bruker min mobil (kun) til samtaler og SMS-er.. I Flight Mode fungerer ikke det, så da kan jeg jo like gjerne slå den av..

Har da telefonen full av MP3'er, så Flightmode har blitt brukt en del ganger jeg har vært på tur..

Hvis ikke er telefonen avslått fra jeg går inn i flyet til jeg går ut, for jeg har flere ganger fått bevist at mobilen påvirker ting i flyet, både brannalarmer og instrumenter...

Flight-moden for min mobil er avknappen - vil ikke være påtrengende for mine naboer med mine viderverdigheter.

Du har skjønt det KGL... Høylytt mobilprating er noe jeg også kommer til å hate, når jeg er ute og flyr vil jeg ha ro rundt meg. Men at jeg i fremtiden vil komme til å tilby å sende en SMS er helt ok....

Poenget mitt er det neppe er noen som helt beviser på at en påslått mobiltelefon utgjør noen som helst fare for sikkerheten. Da hadde vi forlengst blitt beslaglagt dette i sikkerhetskontrollen, langt mindre gitt tillit til at så lenge vi slår av alt ekektronisk utstyr "går denne flighten bra, og vi styrter ikke..."
En tannkremtube utgjør faktisk en mye større risiko i disse dager!!! Tenk over det....

Last edited:

Har da telefonen full av MP3'er, så Flightmode har blitt brukt en del ganger jeg har vært på tur..

Hvis ikke er telefonen avslått fra jeg går inn i flyet til jeg går ut, for jeg har flere ganger fått bevist at mobilen påvirker ting i flyet, både brannalarmer og instrumenter...

Nja... ok Kenneth jeg forstår deg så absolutt..., men alikevel utgjør en tannkremtube og en aftershave tilsynelatende en langt større sikkerhetsrisiko i følge myndighetene...

Back