Flight i 1989 - SVG-BGO-London

lanorge

ScanFlyer Silver
Medlem
16.07.1989 fløy kona SVG-BGO-London. Jeg prøver å finne ut hvilke selskap og flytyper som kan ha vært involvert. Var det bare Braathens SAFE som fløy SVG-BGO på den tiden? Så var det kanskje SAS som fløy fra BGO til en av flyplassene i London? Hadde vært kjekt å sett noen tidtabell fra de aktuelle flyvningene også, hvis det går an å få tak i.

Takker for hjelp.
 
Re: Flight i 1989

Bergen - London sommeren 1989 har en forbindelse: SK 515 BGO 0730 - London (flyplass ikke oppgitt) 0915, DX6, flytype DC9. Retur fra London 1015 som SK 516 til BGO 1350.

Såvidt jeg ser er først fly fra SVG til BGO BU223 SVG 0700 - BGO 0730 - og det var vel kanskje en heller knapp korrespondanse, selv i 1989.

SAS hadde imidlertid to avganger mellom Stavanger og London i 1989, en daglig med avg. 0830 og en DX67 1725.

Så da spørs det hvorfor du og kona måtte via Bergen
 
Last edited:
Re: Flight i 1989

Men gikk ikke SK515 BGO-SVG-LGW? Jeg har ikke noe spesifikt for sommeren '89, men den gjorde i hvert fall det et par år før.

Men jeg vil kaste fra muligheten for at det var BA med 737-200. Det varierte litt mellom sesongene, men jeg er rimelig sikker på at de i en periode fløy trekant LHR-SVG-BGO-LHR. De fløy også LHR-SVG-BGO-SVG-LHR med 737-300 (leaset fra Maersk). Alt dette var rundt middagstider.
Tidsperiodene på disse husker jeg dessverre ikke....
 
Re: Flight i 1989

Interessant. Jeg var ikke selv på denne flighten, og regner med grunnen til at de fløy til Bergen var enten at det var et billigere alternativ eller at det ikke var en mulighet.
 
Re: Flight i 1989

Men gikk ikke SK515 BGO-SVG-LGW? Jeg har ikke noe spesifikt for sommeren '89, men den gjorde i hvert fall det et par år før.

Joda, det har du faktisk rett i. SK 515/516 gikk fra og til Bergen via Stavanger også sommeren 1989.

Ellers er min kilde Rutebok for Norge, og der er ikke alltid alle utenlandsrutene med, spesielt ikke slike som ble operert av utenlandske flyselskap.

(men det er knapt en bussrute som ikke er med, så vil noen vite rutetidene for bussen mellom Presteid og Tranøy operert av Stoklands Bilruter A/S - så er det bare å spørre :D )
 
Så hvis jeg skjønner riktig så fløy de DC9 SVG-BGO-LHR (eller LGW) uten flybytte, og returen London direkte SVG?
 
Så hvis jeg skjønner riktig så fløy de DC9 SVG-BGO-LHR (eller LGW) uten flybytte, og returen London direkte SVG?
Nei. SK515 var BGO-SVG-LGW og retur SK516 LGW-SVG-BGO. Tilsvarende for SK517(?) og SK518 sen ettermiddag/kveld.

En annen ting er at BU startet BGO-LGW rundt 1990. Hvis jeg husker riktig startet den som en ukentlig (lørdag?) TRD-BGO-LGW og retur en sommersesong for så å bli utvidet til flere dager i uken hvor TRD ble kuttet ut følgende sesong. I så tilfelle kan hun ha flydd SVG-BGO først for så å fly BGO-LGW, alt med BU 737-200. Dette burde kanskje stå i Rutebok for Norge - som jeg ikke har...
Bare en teori, det kan utmerket godt ha vært British Airways.
 
SK517 startet på FBU. Ihvertfall en periode. Det var jo en del triksing da man jo fortsatt fløy på konsesjoner og dette ble vel ikke opphevet før i 1994 eller deromkring. Så SK547 f.eks. fløy FBU-Stavanger-Amsterdam og kunne ta lokaltrafikk FBU-SVG mens Braathens ellers hadde enerett.
 
Da er det mest sannsynlig Braathens eller British Airways, altså. Takker for info så får jeg grave litt videre.
 
29/10-1988 gikk SK515 BGO-SVG-LGW med DC-9-41 LN-RLJ. 3/11 var returen LGW-BGO direkte med SE-DDW. Den var ikke nedom SVG.

22/8-1989 gikk SK515 BGO-SVG-LGW med DC-9-41 LN-RLC. 27/8 var returen LGW-BGO også direkte med SE-DDR.

8/10-1989 fløy jeg med BA773 BGO-SVG-LHR med 737-300 OY-MMR innleid fra Maersk Air. Returen var med SK518 som gikk LHR-BGO direkte med DC-9-41 OY-KGH.

Gamle loggbøker er godt grunnlag for mye moro...
 
29/10-1988 gikk SK515 BGO-SVG-LGW med DC-9-41 LN-RLJ. 3/11 var returen LGW-BGO direkte med SE-DDW. Den var ikke nedom SVG.

Gamle loggbøker er godt grunnlag for mye moro...

Fløy du med denne også? eller hadde du logget hva som var nedom SVG?

Fløy selv 9/10-1988 med DA4791 SVG-LGW (Dan-Air) Ukjent hvilken type maskin (Sete 23D) inngang bak.
Returen var 16/10-1988 med DA4790 LGW-SVG også her ukjent hvilken maskin (Sete 23D denne gang også).
 
Hentet fra min logg. Jeg bryr meg egentlig lite om hva som er nedom SVG ;)

Sannsynligheten for Dan-Air fløy med BAe 146 eller BAC 1-11 er stor. De begynte tidlig på 1980-tallet med BAe 146 NCL-SVG-BGO-SVG-NCL. Det var DA106 og DA107. Jeg fløy med dem også. De fløy også MAN-NCL-FBU t/r på den tida.
 
Gamle loggbøker er godt grunnlag for mye moro...

Ja, når man skal så langt tilbake er det stort sett det folk har logget og rutehefter man kan bruke. Det er vanskelig å finne detaljert info fra 80-tallet. Uansett tyder dette på at det var en god del variert trafikk mellom Vestlandet og London på den tiden.
 
Hentet fra min logg. Jeg bryr meg egentlig lite om hva som er nedom SVG ;)

Sannsynligheten for Dan-Air fløy med BAe 146 eller BAC 1-11 er stor. De begynte tidlig på 1980-tallet med BAe 146 NCL-SVG-BGO-SVG-NCL. Det var DA106 og DA107. Jeg fløy med dem også. De fløy også MAN-NCL-FBU t/r på den tida.

Egentlig et lite håp om at du hadde noe, det var min første tur til utlandet med fly.
Er overrasket over hvor mye informasjon folk her på nettet sitter på.
Oppdaget først i november 2010 at fly hadde regno, fant da nettstedet airfleet.net, min første reg ble D-AECE.
 
Uansett tyder dette på at det var en god del variert trafikk mellom Vestlandet og London på den tiden.

Egentlig ikke. Det var bare et par-tre selskaper som fløy vanlig rute. I tillegg gikk det en og annen charter, men ofte var det oppkjøpte seter på rutefly.
 
Det har egentlig vært ganske så stabilt. Fra Oslo har tilbudet blitt dårligere. Både BA og SAS fløy med 767. BA hadde også 757 både til LHR og LGW fra FBU.
 
Det har egentlig vært ganske så stabilt. Fra Oslo har tilbudet blitt dårligere. Både BA og SAS fløy med 767. BA hadde også 757 både til LHR og LGW fra FBU.



Dårligere? Fordi man flyr med kjedeligere fly?

Frekvensen Oslo-London er jo langt bedre nå
 
Teller 16 avganger OSL-London mandag .. I 1998 hadde vi 9, tror jeg. 4 SAS, 4 BA og 1 BU.
 
Back
Top