Flesland Havn

BGO

TurbopropFlyer
Diskusjonene her i Bergen på hvor man skal bygge ny containerhavn har pågått en stund. Et av de 5 alternativene som fremdeles er aktuell er Flesland. Da ser man for seg at deler av lagringsplassen for containere vil ligge øst for rullebanen(e) mens selve kaien ligger på vestsiden.
De to delene vil bindes sammen med tre tuneller (1 x jernbane og 2 x vei) under flyplassen.

Her er en tegning av hvordan det kan komme til å se ut:
 

Attachments

  • Flesland-planer.jpg
    Flesland-planer.jpg
    57.2 KB · Views: 337
og jammen har ikke BGO fått større terminal og en ekstra rullebane også!?
 
og jammen har ikke BGO fått større terminal og en ekstra rullebane også!?

Ja, på bildet er vel dagens terminal og parkeringshus tegnet in med rosa/rød farge, mens det i gult er mulig utbygging.
 
og jammen har ikke BGO fått større terminal og en ekstra rullebane også!?

Fra Avinor sin Masterplan for BGO. Denne går som kjent mange tiår frem i tid.
Andre lufthavner har tilsvarende planer selv om på langt nær alle har planer om to rwys.
 
Spennende, sikkert ikke så dumt å legge havna og flyplassen tett

Jeg klarer ikke helt se den store synergien mellom en flyplass og containterhavn. Normalt er det andre typer varer som kommer med båter enn det som kommer med fly
 
Det så veldig interessant ut, men også svært dyrt ut .. Hvor mange milliarder er det snakk om her? 10?
 
Jeg klarer ikke helt se den store synergien mellom en flyplass og containterhavn. Normalt er det andre typer varer som kommer med båter enn det som kommer med fly


OK, du har ett poeng der.. men kanskje noen som liker å ta bilder av både båter og fly, eller båter som frakter flybensin :p. Men for selskaper som sender ting med både fly og båt kan det vel være greit (posten), men ikke nødvendig. Samtidig er det greit å bygge jernbane til ett sted og få både havn og flyplass på kjøpet. Togargumentet var det beste jeg kom på.
 
og jammen har ikke BGO fått større terminal og en ekstra rullebane også!?

OK, du har ett poeng der.. men kanskje noen som liker å ta bilder av både båter og fly, eller båter som frakter flybensin :p. Men for selskaper som sender ting med både fly og båt kan det vel være greit (posten), men ikke nødvendig. Samtidig er det greit å bygge jernbane til ett sted og få både havn og flyplass på kjøpet. Togargumentet var det beste jeg kom på.

Det er nok "togargumentet" som holder flesland inne i kampen om å få havnen.
 
Flesland har vært inne i bildet i flere omganger når det gjelder en ny godshavn for Bergen.

Men det har vært endel protester blandt innbygerene som isåfall vil bli berørt av denne, det er endel hus som kommer i veien for denne havnen.

Å kombinere en båthavn med en godsterminal for jernbane er en ting som helt sikkert vil skje.

Bergen havn er i dag sprengt på kapasitet, det samme gjelder godsterminale som jernbanen har på Nygårdstangen.

Det har vært endel forslag om hvor det kan være aktuelt å flytte, men Flesland har seil opp som favoritt gang på gang. -er ikke særlig realistisk å få en undersjøisk jernbanetunell ut til noen av øyene rundt Bergen....

-Håper selv på at Flesland blir valgt, får kort vei til jobb da .... ;)
 
-er ikke særlig realistisk å få en undersjøisk jernbanetunell ut til noen av øyene rundt Bergen....


Nei, det bor vel så mange rundt Bergen at man faktisk kunne ririkere at det var samfunnsøkonomisk forsvarlig. Folketomme øyer på Mørekysten og i Nord-Norge derimot... :p

(Vet ikke hvordan dyp fjordene er, kan jo være teknisk umulig også)
 
Det ligger nok endel hus som kommer til å bli berørt av en eventuell bygging av havn der. Men i siste forslag, ble havnen trukket lengte mot Nord, så endel mindre hus kom i veien.
 
Det er sikkert vel og bra med ny havn på Flesland (er jo en liten havn der allerede med hurtibåtanløp for flypassasjerer til og fra Sunnhordland), slik at de kan frigjøre dagens comtainerhavn i Bergen for kostbare leilighetskomplekser og fine strandpromenader.

Men hva de skal med jernbane ut til en evt. ny havn på Flesland forstår jeg ikke. Dagens havnespor mellom Bergen stasjon og containerterminalen på havnen har jo ligget brakk og ubenyttet i flere år nå; isteden kjøres containere mellom havnen og stasjonen på lastebil.
 
Det er sikkert vel og bra med ny havn på Flesland (er jo en liten havn der allerede med hurtibåtanløp for flypassasjerer til og fra Sunnhordland), slik at de kan frigjøre dagens comtainerhavn i Bergen for kostbare leilighetskomplekser og fine strandpromenader.

Men hva de skal med jernbane ut til en evt. ny havn på Flesland forstår jeg ikke. Dagens havnespor mellom Bergen stasjon og containerterminalen på havnen har jo ligget brakk og ubenyttet i flere år nå; isteden kjøres containere mellom havnen og stasjonen på lastebil.

En av årsakene til dette er at sporet ikke er egnet til å kjøre dagens tog fra Nygårdstangen og til Dokken. Profilet på dagens tog har vokst litt... Det fraktes en god del semihengere, og de er såpass høye , og lange at tror det ville skapt problemer ved å kjøre inn i denne gamle tunellen.
 
Back
Top