Flesland (BGO) tørlegges før 08

Re: BGO tørlegges før 08

Kan du forklare meg hvorfor en flyplass skal ha unntak fra skjenkeregler som gjelder absolutt alle andre serveringssteder i nærheta?

Nei, men det er allikevel innmari teit.

Pointet er nok at servering før kl 08 i utgangspunktet er for å regulere hvor lenge pub'erkan være åpne, og begrense "morning-bars" - som enkelte steder er en forlengelse av nattklubbene.

På en flyplass er det helt anderledes. Det er vanlige folk som skal til Syden og som har lyst til å ta en øl før avgang. Det er en viss tradisjon for dette og å fjerne unntaket er barnslig moralisering. Enkelt og greit.

Last edited:

Har liksom aldri falt meg inn med en pils kl 0600 om morgenen, ferie eller ikke. Men for all del, hver sin smak.

Uansett fullstendig tåpelig å ta fra noen den gleden.
Nok en molbo påfunn.

Har liksom aldri falt meg inn med en pils kl 0600 om morgenen, ferie eller ikke. Men for all del, hver sin smak.

Har inntrykk at av det kanskje er den litt eldre generasjonen (50+) og de helt unge på Syden-tur dette er snakk om. Har en kompis i den første kategorien, og når det snakk om avreise med charterfly til Hellas har det liksom alltid hørt med å drikke alkohol når man skal på tur og ta fly sånn ca 07 om morgenen. Sist gang møttes vil OSL og han hadde allerede dukket litt på veien fra Moss - for egen del tok jeg en øl for selskaps skyld litt etter 06, men etter hvert som man reiser mer "vokser man det fra seg".

For egen del er i alle fall øl før kl 09 på en flyplass et tilbakelagt stadium, fordi jeg rett og slett ikke har lyst på det og gir veldig lite å gi 100 kroner for å bare bli litt trøttere og mer surrete tidlig på dagen. Da tar jeg heller igjen senere, på reisemålet ! :) MEN - dette med å stramme inn fordi man ikke liker det selv og komme med lover og forbud fordi man ikke liker ting det er jo helt i tiden, dessverre, vil jeg si - se f.eks. hvor stor aksept det er i den ikke-røykende befolkningen for å f.eks. forby salg av tobakk for visse aldersgruppe, ref Legeforeningens siste forslag. :stir

Hvorfor man skal forby noe bare fordi man ikke selv ser poenget synes jeg ikke noe særlig om. Når det er sagt har jeg ved et par anledninger opplevd å se folk kose seg i overkant på flyplassen før de fortsetter med full fest på morgenflyet med dertilhørende grafsing og tafsing oppi toppen til reisefølget. Ikke et pent syn.. Men kanskje man heller burde forbydd slike mennesker å fly med en eller annen no-fly-liste..? :stir

Re: Flesland (BGO) tørlegges før 08

KrF har i sitt generelle partiprogram at de ønsker å redusere alkohol-tilbud og konsum. Derfor er det helt naturlig at KrF forsøker å gjennomføre dette når de befinner seg i maktposisjoner i by og land.

I Norge ender vi opp med samarbeidsregjeringer (samarbeidsbyråd for Bergen kommune sin del) og følgelig kan intet parti gjennomføre sitt program slik de selv ønsker, det blir en samarbeidsplattform med kompromiss. I Bergen er KrF i byråd sammen med V og AP. V og AP er som kjent langt mindre restriktive enn KrF hva angår alkohol og det blir derfor vanskelig for KrF å få noen seire innen området alkoholpolitikk. Resultatet av det blir at KrF får tildelt noen småting som ekstra formuleringer i skjenkereglementet og redusert skjenketid på morgenen på flyplassen.

Vanligvis når en er uenig med politikken utøvd av valgte politikere så er løsningen å stemme på et annet parti neste gang og håpe at mange nok andre gjør det samme. Derimot viser historien at nesten uten unntak kommer KrF seg inn i maktens korridorer uavhengig av stemmefordelingen partiene mellom. Og all den tid V skal ha seg frabedt å samarbeide med FrP er det lite sannsynlig at høsten 2019 gir et valgresultat som muliggjør et byråd uten KrF på innsiden.

Så dette kommer i kategori irritasjonsmoment en bare må lære seg å ignorere, uansett hvor kjempeteit og unødvendig innstrammingen i regelverket er.

Back