Vel, tro det eller ei, men vi kommer etterhvert inn på det temaet som er vesentlig riktigere å diskutere når det gjelder Ryanair, og det er mangelen på demokratiske fora i forbindelse med kollektivavtaler etc. Fuel, sikkerhet og alt det andre som regelmessig dukker opp i fbm Ryanair, er unyttig å diskutere
For å trekke inn noe som er veldig relevant nå om dagen:
http://www.ryanair.com/en/news/ryanair-announces-new-pay-and-roster-agreements-with-cabin-crew-and-pilots
Denne "avtalen" det snakkes om i pressemeldingen fra Ryanair er en avtale som er fremforhandlet av
ÈN fast Ryanair ansatt på pilotsiden, uten demokratisk støtte fra de øvrige pilotene på basene det er snakk om. Med andre ord snakker vi om total mangel på en demokratisk forhandlingsprosess. Avtalen det siktes til gir en 0-vekst til samtlige styrmenn og en netto lønnsreduksjon til alle kontraktsansatte kapteiner. Den gir riktignok 10% lønnsvekst over 5 år til de ca 25% på fast Ryanair ansettelse.
Noen som ser problemet med at èn fast ansatt Ryanair representant signerer en avtale på vegne av alle pilotene på basen som vil gi 10% lønnsvekst til seg selv, mens den gir nedgang eller 0-vekst for majoriteten av de andre som ikke engang kan initiere egne forhandlinger? I mitt ordforråd er "Agreement" noe man blir enige om i fellesskap, og ikke noe man blir påtvunget av en "representant" som ikke engang burde forhandle på dine vegne.
At denne pressemeldingen fra Ryanair kom nå, er et ledd i fighten som pågår mellom RPG og Ryanair, der Ryanair for øyeblikket skaper frykt innad i selskapet gjennom at tilsynelatende alle andre baser godkjenner avtalen. Dette kommer etter at RPG har fremmet ønske om å igangsette formelle forhandlinger på vegne av hele pilotgruppen nå nylig (kontrakt og fast). Det er imidlertid en massiv støtte oppunder RPG, så om det ikke igangsettes demokratiske forhandlinger vil jeg være meget overrasket om det ikke blir aksjoner i løpet av sommeren.
At Storebrand tar et slik valg at de ikke ønsker å investere sine penger i selskapet, og dermed frasier seg muligheten til å få en mer aktiv styringsmakt kan man jo mene sitt om. Når de velger å verken fly eller eie Ryanair har de effektivt gitt fra seg den lille muligheten de hadde til å påvirke hvordan bærekraften er i selskapet. At ikke Storebrand vil fly med Ryanair kommer nok neppe til å utgjøre en eneste promille på trafikktallene.