Flere slots på AMS -> færre

Re: Flere slots på AMS -> færre

Full krig nå, og ser ut som amerikanske selskaper og myndigheter ikke gir seg uten kamp her, og mener det er et brudd på Open Skies avtalen

https://www.ch-aviation.com/portal/news/133582-us-hits-back-over-schiphol-slot-constraints

In a retaliatory move, the US Department of Transportation has hit back at the Dutch government's decision to proceed with slot constraints at Amsterdam Schiphol by ordering Dutch carriers KLM Royal Dutch Airlines, Martinair (Netherlands), and TUI fly (Netherlands) to file schedules for all their services to/from the United States within seven days for re-consideration.

The November 2 order came in response to what the DOT labelled the Dutch government's "unlawful experimental regulation" being implemented when Airport Coordination Netherlands (ACNL), on the same date, reduced or denied slot holdings at Schiphol for the IATA Summer 2024 season (end of March to October 2024). Consequently, Airlines for America (A4A) member carriers lost 339 historic slots at Schiphol, while airlines without historical slot allocations, such as JetBlue Airways (B6, New York JFK), have been denied slots entirely for the 2024 summer season.
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Hvem har egentlig regjeringen i Nederland må? Er dette noe som typisk reverseres med ny regjering, eller stikker reduksjonen dypere enn som så?
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Hvem har egentlig regjeringen i Nederland må? Er dette noe som typisk reverseres med ny regjering, eller stikker reduksjonen dypere enn som så?

VVD vant valget sist iaff (mars 21), og de sitter godt ute på høyresiden. Det som kanskje kan sammenlignes med MDG, SV og AP gjorde et historisk dårlig valg. Er vel et parti som heter D66 som også gjorde det bra (likt venstre), som virker å ivre mest for dette. Virker å være bred politisk enighet om at flytrafikken må ned uansett, som isolert sett sikkert er fornuftig.
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

KLM risikerer å bli tvinget til å redusere like mye til amerikanske flyplasser, som de amerikanske selskapene mister av slots på AMS. Dette kommer i så fall til å gå kraftig ut over deres amerikanske nettverk.

https://www.aviation24.be/airlines/...to-the-usa-amid-amsterdam-airport-downsizing/

The Dutch government’s plan to reduce Amsterdam Schiphol Airport’s capacity may lead KLM Royal Dutch Airline to lose more than a thousand flights to the United States, according to sources within the airline. This downsizing has already resulted in American carriers losing 1,135 slots at Amsterdam Schiphol. If KLM experiences a similar loss of slots at American airports, it will represent 22% of the total flights operated by the Dutch airline.
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Skulle da bare mangle. Behøver nytt styresett i Nederland om ikke dette blir permanent.
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Skulle da bare mangle. Behøver nytt styresett i Nederland om ikke dette blir permanent.

Nå blir det nok et skifte i styresettet etter valget neste uke (22. nov).
Valget skjer etter at Rutte regjeringen falt tidligere denne sommeren. (Rutte stiller ikke til gjenvalg).
Siden forrige valg i 2021 så har det vært en betydelig politisk endring hos folket blant annet på klima spørsmålet. Så sjansen er nok stor for at det blir endringer på flere områder inkl klimatiltakene og restriksjonene på Schiphol.
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Nå blir det nok et skifte i styresettet etter valget neste uke (22. nov).
Valget skjer etter at Rutte regjeringen falt tidligere denne sommeren. (Rutte stiller ikke til gjenvalg).
Siden forrige valg i 2021 så har det vært en betydelig politisk endring hos folket blant annet på klima spørsmålet. Så sjansen er nok stor for at det blir endringer på flere områder inkl klimatiltakene og restriksjonene på Schiphol.
Klima er mest business.
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Å tenke bærekraft, (bærekraft er også sunn økonomi og ikke bare miljø) det koster på kort sikt - men er nok helt nødvendig på lengre sikt.
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

KLM forsøker være litt proaktive og minste nattestøyen, så re-timer noen flighter så ingen skal ankomme eller ha avgang mellom midnatt og 06:00.

https://nltimes.nl/2024/01/26/klm-will-stop-overnight-passenger-flights-schiphol-within-two-months

The Dutch airline will not schedule flights to depart or land at Schiphol between the hours of midnight and 6 a.m. once the summer season timetable is underway the airline confirmed after it was first reported by Luchtvaartnieuws.
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Fra Q4 rapporter til Icelandair, når de nevner økningen på AMS nå i Q1

Investment in AMS slot assets anticipating future slot reductions

Det kan nok forklare hvorfor endel selskaper, blant annet SAS, nå øker litt på AMS med det de kan få tak i slots. Med stor sannsynlighet vil selskapene på et tidspunkt få beskjed om å redusere med x-prosent. Og da da det være en fordel sitte på det tidspunktet med flest mulig slots, for å kunne beholde fleste mulig flighter.
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Fra Q4 rapporter til Icelandair, når de nevner økningen på AMS nå i Q1



Det kan nok forklare hvorfor endel selskaper, blant annet SAS, nå øker litt på AMS med det de kan få tak i slots. Med stor sannsynlighet vil selskapene på et tidspunkt få beskjed om å redusere med x-prosent. Og da da det være en fordel sitte på det tidspunktet med flest mulig slots, for å kunne beholde fleste mulig flighter.

SAS har vel flere grunner til å ønske seg flere slott på AMS;-)
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Tja….tror med Transavia at man kan «Call, their bluff» akkurat her.
 
Last edited:
Re: Flere slots på AMS -> færre

En delvis seier for flyselskapene i nederlandsk høyesterett, som riktignok ikke setter ned foten for slot reduksjonene, men det må skje på det de kaller en balanser måte og etter EUs regler for slikt.

https://www.ch-aviation.com/news/142547-klm-iata-welcome-dutch-supreme-court-ruling-on-schiphol

KLM Royal Dutch Airlines (KL, Amsterdam Schiphol) and the International Air Transport Association (IATA) have welcomed a Dutch Supreme Court ruling that any measure to reduce capacity at Amsterdam Schiphol must comply with the balanced approach to noise management mandated by European Union (EU) legislation.
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Av nysgjerrighet, hva er reel driftsmessig forsvarlig kapasitet på AMS uten juridiske begrensinger?
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Istedet for kutt til 440.000 årlige flighter er det nå foreslått bare redusere til 475.000-485.000. Samt ymse begrensninger på flytyper og nattflighter etc.

https://www.aviation24.be/airports/...dam-schiphol-responses-from-schiphol-and-klm/

The Dutch Ministry of Infrastructure and Water Management (I&W) has announced a package of measures aimed at reducing noise pollution around Schiphol Airport. The key elements include a reduction in the number of aircraft movements, particularly at night, with a target range of 475,000 to 485,000 movements annually.
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

EU Kommisjonen sier nei, til denne foreslått reduksjonen på AMS

https://www.paddleyourownkanoo.com/...lution/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=bluesky

he European Commission has delivered a severe blow to the Dutch government’s attempt to slash the number of flights allowed to operate out of Amsterdam Schiphol Airport in a crude attempt to reduce noise pollution for local residents.

On Wednesday, the Commission informed the Hague that the current plan to cut the number of flights allowed to take off and land at Schiphol by tens of thousands was not in compliance with the so-called ‘balance approach.’
 
Back
Top