Flere slots på AMS -> færre

Someone

Moderator
Medlem
Flere slots på AMS -> færre

Mulig noen av de innfødte derfra er bedre enn Google translate, men slik jeg forstår det så ligger det an til å øke taket på antall slots/flighter på AMS fra dagens 500.000 per år til 540.000 per år. Kanskje ikke et stort hast i disse Koronatider, men på sikt så skaper det muligheter for flere å øke trafikken på AMS, som jo nå har en ny pir under bygging

I tillegg vil flyplassen i Lelystad få et tak på 45.000 når den åpner


https://www.parool.nl/amsterdam/kab...rliners.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1446289

De komende dertig jaar kan de luchtvaart in Nederland volgens het kabinet gemiddeld 1,5 procent per jaar toenemen. Schiphol wordt daarbij, zoals vorig jaar al is besloten, beperkt tot maximaal 540.000 vluchten, Lelystad Airport tot 45.000. Het kabinet wil door groei toe te staan de sleutelpositie van Schiphol behouden, de werkgelegenheid zeker stellen en het netwerk van rechtstreekse verbindingen met de rest van de wereld versterken.
 
Re: Flere slots på AMS

Men er vel ikke mer en to-tre år siden de strammet inn på slots ? Var det ikke bla flere cargo flighter som ikke fikk fortsette ? Var vel snakk om Air Bridge cargo som fløy til Osl ble påvirket av dette ?
 
Re: Flere slots på AMS

Men er vel ikke mer en to-tre år siden de strammet inn på slots ? Var det ikke bla flere cargo flighter som ikke fikk fortsette ? Var vel snakk om Air Bridge cargo som fløy til Osl ble påvirket av dette ?

Var det ikke at de da nådde taket på 500.000, og flyplassen valgt å nedprioritere enkelte cargoaktører?
 
Re: Flere slots på AMS

Interessant. Amsterdam har jo startet en aktiv kamp mot overturisme, hvor et av virkemidlene skulle være å kutte i kapasiteten på AMS:

The gentle-sounding name "City in Balance" conceals an uncompromising program: a halt to building new hotels and souvenir shops, ticket sales outlets and cheese shops in which no local would ever set foot. The capacity of Schiphol Airport is to be capped and the berths for passenger vessels moved out of the city center.

Kilde: https://www.dw.com/en/how-amsterdam-is-fighting-mass-tourism/a-47806959
 
Re: Flere slots på AMS

Godt mulig at det var grunnen

Jo stemmer det. Da de ikke hadde lovt å forskjellsbehandle trafikk (men ønsket vekk cargo for å gi plass til pax) innførte de regel om at de som ikke hadde 90% regularitet av bruk av sin slot tid kunne miste denne (og i praksis var jo dette bare cargo). ABC ble da fratatt flere av sine slots nesten over natten. Men russere kødder du jo ikke med, så der fikk Nederland beskjed om at KLM ville bli nektet overflyvning over Russland hvis ikke ABC fikk sine slots tilbake, noe de da fikk.
 
Re: Flere slots på AMS

Dette ble vedtatt allerede i fjor. Saken er vel egentlig bare at viruset ikke har endret noe, selv om luftfarten har avtatt.
 
Re: Flere slots på AMS

Interessant. Amsterdam har jo startet en aktiv kamp mot overturisme, hvor et av virkemidlene skulle være å kutte i kapasiteten på AMS:



Kilde: https://www.dw.com/en/how-amsterdam-is-fighting-mass-tourism/a-47806959

Økt aktivitet er ikke nødvendigvis en motsats til satsningen på en mindre destruktiv turisme. De fleste som ankommer AMS er enten nederlendere selv, eller skal videre ut i verden. Hvis det er så viktig å begrense turismen, kan man jo feks øke avgiftene på non-transfers. Og hva med resten av turismen i området? Overnatting, underholdning, sightseeing og bespisning?
 
Re: Flere slots på AMS

Men nå blir det færre, da myndighetene ligger an til å kutte antallet tillatte bevegelser på AMS fra 500.000 i året, til 440.000

https://apnews.com/article/netherlands-amsterdam-pollution-ac23e08623f38235f201b59453b58f21

The Dutch government said Friday it will cut the maximum number of flights allowed each year at the country’s busiest aviation hub, Schiphol Airport, in an attempt to reduce noise and air pollution.

The decision — expected to take effect late next year — to cut the number of flights allowed from around 500,000 to 440,000 is a further blow to the airport.

Dette vil vel ramme KLM ganske hardt, samtidig som det er noen lufthavnsjefer og flyselskap i nabolandene som nå kan gni seg i hendene
 
Re: Flere slots på AMS

Men nå blir det færre, da myndighetene ligger an til å kutte antallet tillatte bevegelser på AMS fra 500.000 i året, til 440.000

https://apnews.com/article/netherlands-amsterdam-pollution-ac23e08623f38235f201b59453b58f21



Dette vil vel ramme KLM ganske hardt, samtidig som det er noen lufthavnsjefer og flyselskap i nabolandene som nå kan gni seg i hendene

Är det döden för KLM City Hopper med dess regional jets?
160 flighter per dag på AMS tas bort när myndigheterna minskar flygtrafiken på AMS.
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Nå klinker nederlandske myndigheter til med en egen "transfer tax" på Schiphol. Det gjenstår å se hva denne endelig blir, men om den ligner skatten de tar fra de som starter i AMS så kan den bli opp til 52 Euro for en retur via AMS.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nie...amer-steunt-vliegtaks-voor-transferpassagiers

Dette kan vel potensielt bli tøft for KLM, hvis det gjør dem mindre konkurransedyktig enn andre konkurrerende knutepunkter i Europa.
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Nå klinker nederlandske myndigheter til med en egen "transfer tax" på Schiphol. Det gjenstår å se hva denne endelig blir, men om den ligner skatten de tar fra de som starter i AMS så kan den bli opp til 52 Euro for en retur via AMS.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nie...amer-steunt-vliegtaks-voor-transferpassagiers

Dette kan vel potensielt bli tøft for KLM, hvis det gjør dem mindre konkurransedyktig enn andre konkurrerende knutepunkter i Europa.

KLM ska holde fast i servering ombord, også vil folk vælge dem på det parameter.
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

En rekke flytyper vil heller ikke kunne fly til AMS pga nye støykrav

https://twitter.com/AirlineFlyer/status/1707417490962157577

F7H2ohHXsAAwldu
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Den listen av flytyper inneholder jo mest meget gamle fly. For passasjertrafikken har det vel minimal betydning, men mulig noen gamle fraktere omfattes.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

Dornier 328? Bråker vel ikke noe mer en Dash-8 og ATR.

EASA har en (lang) liste. Det er jo forskjell på motortyper og propeller og alt sånt, og uten at jeg har finregnet på det, så ser ATR-ene ut til å ligge noen decibel lavere enn Do328 og Dash 8. Men alle beveger seg rundt i området 80-85dB alt etter variant. (ATR har noen nede mot midt-70)

https://www.easa.europa.eu/en/domains/environment/easa-certification-noise-levels
 
Re: Flere slots på AMS -> færre

I følge slot-koordinatoren på AMS, må nå selskapene med slots neste sommer redusere trafikken med 3-4% som følge av dette

Ellers har artikkelen til Airlineweekly her en veldig bta oppsummering

https://airlineweekly.skift.com/202...ts-to-set-the-record-straight-on-flight-cuts/

Airlines with historical slot portfolios at Schiphol, in other words, a right to future slots at the airport, must reduce their schedules by 3-4%, he said. The slot coordinator, ACNL, is working with airlines to determine the best solution for them.
 
Back
Top