• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flere fraktere fra Qatar Airways til OSL

The Ticketor

ScanFlyer Dusty
Fra 27OCT øker Qatar Airways Cargo til tre (fra to) ukentlige flighter på OSL.

Ny tidtabell blir (ankomsttid/avgangstid):

Mandager 0925/1055 A330-200F
Tirsdager 1000/1230 B777-200LRF
Torsdager 1040/1210 A330-200F
 
Jalla-flyselskaper viser seg ä vaere mer snartenkte enn SAS eller NAX när det gjelder ä snuse opp flyfraktpotensialer ... "Laer av folk som forstär seg pä flydrift !", er Frequent Travellers pämindelse til nordens flyselskaper : "vokne opp til fraktdriften !"
 
Nå er ikke akkurat Qatar et såkalt "jallaselskap" men utrolig kjekt at de øker på OSL.
 
Nå er ikke akkurat Qatar et såkalt "jallaselskap" men utrolig kjekt at de øker på OSL.

Jeg vet ikke om jeg syntes det er "utrolig" kjekt at et selskap med subsidiert fuel kommer å melker oss europeere for business. Hyggelig for OSL, handling selskaper og spottere, men nok et nederlag for europeisk luftfart. (Sorry, bare et lite hjertesukk over hvor lite "nasjonalistiske" vi er, og hvor stor stas vi synes det er med sandkasseselskap).
 
Hva går det egentlig på denne? Meg bekjent/forstått så sendes det lite laks og fersk fisk ut av landet på mandager?

Den har ikke startet å gå da, men det blir nok masse laks på den også. Hittil har det nesten være utelukkende laks, men det finnes mer å sende ut fra Norge enn bare laks, så dersom det blir mindre laks på mandager, så finnes det andre ting man kan fylle opp med.
 
Flyselskaper som driver med dedicated fraktfly pluss bellyfreight pä "First Concubine"-nivä (til motsetning av "Crazy Uncle"-nivä som f.eks. c/o SAS eller NAX) bruker eget Freight Coaching Team (bestäende av eksperter headhunted fra shipping, roadtrucking eller railfreight companies) som snuser frem ny freight-business som blodhunder finner nedgravde kjöttbein. När man er i dette markedet konfrontert med konkurranse fra LCC har man ingen annen sjanse for ä kunne overleve enn ä fremdrive nye inntektskilder : mer flyfrakt, tjene penger pä IFEC, Product Differentiation, Ancillaries... eller spare ekstra : effektivisering, produktivitet, kvikkere bakke-rotasjoner ... Qatar har valgt ä ikke legge nökkelen under matten og gä pä fisketur : de GJÖR NOE med saken !
 
Last edited:
Gammel tråd, men relevant innhold.

Ser på FR24 at OSL har hatt besøk av 2 fraktere fra Qatar i dag. A7-AFZ en A332 og A7-BFE B77F ser ut til å være og komme fra OSL. AFZ står der i skrivende stund.

Ser vi at Qatar har tatt over noe kapasiteten etter Asiana?
 
QR Cargo øker på OSL igjen. Fra vinterprogrammet øker de til 6u fordelt 2 på mandag, 2 på tirsdag, 1 på torsdag og 1 på lørdag. I tillegg så oppgraderes tirsdagsavgangen til 777F.
 
Back
Top