Flere fly forsinket

Status
Not open for further replies.

Savipix

ScanFlyer Rusty
Passasjerer som skal fly nordover og vestover fra Østlandet må regne med et par timers forsinkelser lørdag, opplyser Avinor.Les også
MYLDER: Rutetider for fly (ekstern, åpnes i nytt vindu)
De tekniske problemene er løst ved Avinors kontrollsentral og innflygingskontroll i Bodø, men ved Røyken kontrollsentral mangler det fortsatt folk.

- Vi har for få flygelederfullmektiger på Røyken, altså de som assisterer flygelederne, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor til NTB.

Jobbskifte

Det skulle egentlig vært seks fullmektiger på jobb, men bare tre stilte.

- Mangelen på folk skyldes sykdomsforfall, sier Narvesen.

Han innrømmer likevel at personellmangelen også indirekte skyldes at noen har begynt å se seg om etter andre jobber, fordi Avinor skal kvitte seg med en del ansatte.

- Fullmektigene skal nedbemannes fordi deres arbeidsoppgaver blir gradvis automatisert. I denne prosessen har en del av dem allerede funnet seg andre jobber, sier Narvesen.

Han sier Avinor vil fylle hullene med midlertidig ansatte slik at situasjonen vil stabilisere seg. Men inntil videre, i alle fall denne helgen, må passasjerene leve med en del forsinkelser.

Søndagstrøbbel

- Trafikken skal gå greit søndag morgen, men vi frykter forsinkelser utover ettermiddagen søndag, også da for folk som skal til Vestlandet og Nord-Norge, sier Narvesen.

Lørdag morgen gikk trafikken over Gardermoen noenlunde normalt, bortsett fra at enkelte avganger var innstilt som følge av problemene fredag.

- Dette skyldes fly som ikke var kommet dit de skulle, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn.

Har inntrykk av at flygeledere er mer sykemeldte enn de er på jobb.

Trodde man måtte ha helseattest for å få jobbe som flygeleder?

Kanskje de bare har vondt i viljen?

Originally posted by Bizflyer
Har inntrykk av at flygeledere er mer sykemeldte enn de er på jobb.

Kanskje de bare har vondt i viljen?

Tror du må lese litt før du snakker! Det her er snakk om luftrafikktjenestefullmektige som er syke! Ikke flygeledere.

Så hvis jeg tolker siste taler rett når han sier at disse "fullmektige" ikke er flygeledere.. hvorfor er da flyene forsinket.. ? (Hvis ikke disse har noen direkte kontakt med de..)

En fullmektig gjøre masse rart. Tar seg av mye av telefonene som kommer inn til hver possisjon (MYE TELEFONER), noe koordinering. Regner ut estimates for flygninger, klargjør flight progress strips, etc etc. Om disse ikke er på jobb, må flygeleder konsentrere seg mer om andre ting, istedenfor å konsentrere seg om det de skal! I kontrolltårn fungerer dem også som værobservatører når de er på jobb!

Nå skal nesten alle LTT-fullmektige sparkes! Da kan dere selv finne ut hvordan det kommer til å bli:(

Originally posted by Thomas
Så hvis jeg tolker siste taler rett når han sier at disse "fullmektige" ikke er flygeledere.. hvorfor er da flyene forsinket.. ? (Hvis ikke disse har noen direkte kontakt med de..)

På Røyken har LTTF (lufttrafikktjenestefullmektiger, tidligere flygelederassistenter) blant annet ansvar for alt som har med flightplaner å gjøre. Uten dette stopper det meste opp, klarer du å se det for deg?

Hva mener du forresten med disse "fullmektige"?

Tenk om alle disse Thomas "dispatchere" blir syke, det får vel heller ingen innvirkning på trafikken? :mol

Originally posted by catocontrol
Er det noen som driter seg ut?:naughty:
Ja, opptil to stykker så langt. Hva skal vi gjøre med dem?

Noen føler seg truffet av pilen...

Siterer megselv;

Så hvis jeg tolker siste taler rett

BTW; Fikk forresten svar på spørsmålet mitt av Mr. Cato - så ser egentlig poenget med dette påhengs innlegget ditt Anders?

Så fort det er snakk/-spørsmål om jobben deres så er det full fyr..?

:smokin

Du vet.. sørgepil? :biggrin

Men men, det er vel visse personer i Avinor som driter seg ut.. ikke bare "oss" her på forumet..

Originally posted by ThomasBTW; Fikk forresten svar på spørsmålet mitt av Mr. Cato - så ser egentlig poenget med dette påhengs innlegget ditt Anders?

Jeg har generelt lite til overs for noen av kommentarene dine, derfor. Følte du trengte litt mer :naughty:.

(Er det lov å skrive sånt uten at noen sletter innlegget, låser tråden osv?)

For the record: Jeg er ikke redd for jobben min. Det er nok ikke så mange av de på Røyken heller, men de slutter for å finne seg en bedre jobber. :baeh

Jeg har generelt lite til overs for noen av kommentarene dine, derfor. Følte du trengte litt mer

Det er jo lov, men ser du sier noen - mener du da generelle kommentarer (for de har jeg ikke så mange av her) eller kun de som dreier seg om flygeledelse?

Originally posted by Thomas

Er det rart? Så fort noe skjer stiller folk spørsmål ved flygelederens arbeidsmoral. Av omtrent alle reisende, mange ansatte i bransjen, alle media og så også her på forumet.

"Har inntrykk av at flygeledere er mer sykemeldte enn de er på jobb.
Kanskje de bare har vondt i viljen? "

Hadde jeg vært flygeleder hadde også jeg blitt jævlig lei denne svartmalingen. Spesielt her på forumet så syns jeg heller vi skal ha en hyggelig tone. Vi er jo her fordi vi alle er flyinteressert eller hva? :up:

Hilsen,
Laurenz

Ække snakk om moral, Laurenz.. det er stilt ett spørsmål om en Flygelederfullmektigs rolle i forhold til en vanlig flygeleder.. og hvis dette får en person til å flamme ut om rimelig PM stuff.. so be it..

Case closed!

Tråden tog en liten annan utveckling än vad jag tänkte mig (även om jag hade mina misstankar). Tror alla sidor har vädrat ut sina åsikter och vill ni fortsätta så har vi en eminent PM funktion :up: Case closed.

Status
Not open for further replies.
Back