Flere DY ruter fra Danmark?

Kan kun være enig. Hvis det udelukkende er for at gå efter en konkurrent, så synes jeg det er meget dårlig stil af DY - og det fortjener man ikke at lykkes med.

På den annen side, situasjonen nå tilsier at ingen tjener penger. Er det verre med et halshugg enn å la Cimber dø av underernæring?

Sikkert er det ikke gentleman oppföring av Norwegian, men pa den annen side er det vel konkurranse. At de hopper inn i en del ruter som mange - meg inkludert - anser som haplös, er vel en annen sak. Men strengt tatt er alle aktörer fritt a fly hvor-som-helst i EU/EÖS omrade dersom de tenker at de vil klare a tjene penger pa dette.

Cimber pa den annen side har seg selv manövrert i denne ubehagelige situasjon. Bare for a illustrere den harakiri de kjörer. 2 daglige avganger med 737 mellom BLL og LGW og, da hvor EZY og DY flyr 2daglige mellom CPH og LGW da flyr Cimber 3 daglige turer. Resultatet er faktum at du finner for neste Tisdag billetter hos Cimber helt nede til 300 DKK. Dette er ökonomisk harakiri. De ikke vil bare a bli med i klubben av de store, de vil vaere större enn de store.

Med eller uten DY sitt utvidelse, sa vil Cimber har vaert i nöd a enten ga til skifteretten eller nedlegge 737 ops. Og - det kan god hende - at Cimber legger ned deler eller all drift för DY starter virkelig opp disse ruter som de annonserte idag. Cimber er i akut livsfare og la meg si det slik, temperaturen er 40,9°C eller sa dersom vi male i medisiniske forhold...

Jeg likte spesielt denne setning:

Cimber Sterling er i hvert fald god til at klare sig på et konkurrencepræget marked

Da ma jeg undre meg hvorfor de er i nöd a lane penger fra kunder og leverandörer.

Man kan bare hape at Nielsen ser alvoret na og tar de grep som trenges til. Han har som sjef en ansvar for sine ansatte og jeg finner det merkelig at man gar ut med slike kommentarer i en situasjon hvor mange ansatte i Cimber ser frem til en uvist fremtid.

Nielsen kan gi gjerne gi slike kommentarer 2-3 uker til. Men han star i akutt fare a ha ikke en selskap i Medio Desember dersom han ikke tar grep og stoppen penge-blöding ut av selskap...

Nielsen er jo heller ikke sjef lengre i QI nå, så det skal bli spennende å se hva den nye sjefen klarer å få til. Det begynner å haste...

Den danske journalist Andras Krog skriver på sin blog
at han ikke er overbevidst om DY's satsning bliver en succes.

Særdeles offensivt træk, hvor det primære formål ikke er at tjene penge, men at svække konkurrenten ved at stjæle passagerer og omsætning på ruter hvor Cimber Sterling i dag er alene.
Cimber Sterling har dog primært to ting, der taler til deres fordel. For det første har de langt flere daglige afgange, hvilket er en fordel over for især forretningsrejsende, som er dem, der hovedsageligt fylder sæderne ud i de danske indenrigsfly.

Og grunden til at Cimber Sterling kan have de mange afgange i løbet af dagen skyldes at de kun skal fylde små ATR-fly med plads til ca. 50 eller 70 passagerer og ikke en stor Boeing 737-800 med 189 sæder. Norwegian har kun de store Boeing-fly.

Jeg har derfor en fornemmelse af at Norwegian er indstillet på at flyve med en meget lav belægningsprocent og uden den store indtjening, kun for at kunne give konkurrenten et nyrestød

http://www.andreaskrog.dk/

Han har jo uden tvivl ret i noget af dette, spørgsmålet er om
dette når at kvæle interessen for børsprospektet ?, dette tror jeg
vil blive den store ubekendte her !

Last edited:
Hmm, jeg vil tro vi ser -300s pa disse tynne innenriks-ruter.

Men som sagt mange ganger för, sa har jeg litt problemer a se at Cimber eksisterer i dagens form med 737-ops da alle disse ruter er i drift. Karup starter i Januar, BLL blir aktive i Februar og Rönne kommer ikke i fart för Mars. De nye ruter fra CPH startes i Juni.

Hvem er 100% sikkert at Cimber flyr da forsatt med 737er kan tilby denne kapasitet (ogsa innenlands) som de gjör na? Jeg vil ikke satse en eneste Öre pa dette...

Hmm, jeg vil tro vi ser -300s pa disse tynne innenriks-ruter.

Det er nå ikke det Norwegian sier selv:

Vi vil sikre bornholmerne lave priser, god service og de nyeste og mest miljøvennlige fly," siger Johan Bisgaard Larsen, presse- og marketingschef i Norwegian Danmark.

Vi vil sikre jyderne lave priser, god service og de nyeste og mest miljøvennlige fly," siger Johan Bisgaard Larsen, presse- og marketingschef i Norwegian Danmark.

http://www.norwegian.dk/Global/glob...8f1fbe&nd_view=view_pressrelease&nd_id=343456

http://www.norwegian.dk/Global/glob...8f1fbe&nd_view=view_pressrelease&nd_id=343489

Først og fremmest er der kommet en bro mellem Fyn og Sjælland - der har cuttet en time af tog og bil rejser.

Desuden var SAS trafikken nok meget baseret på feed til egene og andres udenrigsruter - hvilket DY jo ikke kan bruges til.

Det er jo det som er kjernen i endringen av indenrigs trafikken i DK.
Jeg har fløyet mye DC-9 til både EBJ ,BLL og Thisted av alle ting på sytti- og åttitallet.
Etter CV-440 ble utfaset fra indenrigs rutene i 1975/76 var det en periode hvor DC-9 var dominerende på de fleste indenrigsrutene bortsett fra Sønderborg ruten(QI) og Odense hvor Mærsk brugte 737.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere overbevist bliver jeg om, at DY ikke gør dette for at tjene penge. De gør det for at knække QI.
Og jeg er bange for at det vil lykkedes...

Feil, DY gjør naturligvis dette for å tjene penger.
Det er noe som heter etableringskostnader.
Man satser og investerer i et nytt markedssegment. Dersom satsingen ikke lykkes etter en hvis tid bestemt på forhånd , avblåser man hele øvelsen for en aktuell rute.
Så er det jo også noe som heter sesongbetonte ruter. Noen av disse kan flyes på tider der publikum aksepterer dette så lenge prisen er riktig.

Hvis man tager et kig på DY fartplanen mellem CPH og RNN, så vil jeg bestemt mene at
det ikke er af konkurrence hensyn de flyver på de helt fjollede tidspunkter.
1(EN) daglig afgang sidst på aftenen...det er er der ingen bornholmere der kommer til at udnytte....
Så det er da rigtigt at de viser miljøhensyn over for Bornholm...nemlig ved stort set ikke at flyve
Hilsen
Ole

Hvis man tager et kig på DY fartplanen mellem CPH og RNN, så vil jeg bestemt mene at
det ikke er af konkurrence hensyn de flyver på de helt fjollede tidspunkter.
1(EN) daglig afgang sidst på aftenen...det er er der ingen bornholmere der kommer til at udnytte....
Så det er da rigtigt at de viser miljøhensyn over for Bornholm...nemlig ved stort set ikke at flyve
Hilsen
Ole

Ole , fjollete tidspunkter eller ikke , så lenge prisene er riktig viser jo historien at folk flyver med LCC'erne.
Så må vi jo ikke utelukke andre enn bornholmerne vil flyve till øen der ude i havet?
Selv tror jeg nok at en og annen bornholmer vil smyge seg ombord på DY flighter.......

Ole , fjollete tidspunkter eller ikke , så lenge prisene er riktig viser jo historien at folk flyver med LCC'erne.
Så må vi jo ikke utelukke andre enn bornholmerne vil flyve till øen der ude i havet?
Selv tror jeg nok at en og annen bornholmer vil smyge seg ombord på DY flighter.......

Jo men at ankomme til RNN efter 2100 !!! det er altså for fjollet...Der er ikke nogen former for bus service til og fra lufthavnen, og det bliver der nok heller ikke bare fordi DY kommer, så du er afhængig af taxa eller anden for for "overflade transport"..
Ved godt at Bornholm ikke er det største, men jeg er altså født derovre, så jeg har lidt lokal interessse
Hilsen
Ole

Back