Flere A320 til skroting

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Så er vi kommet så langt at A320 nå så smått begynner å havne hos skrotnissen. Første maskin ut var som kjent en Cyprus-maskin, de neste ser ut til å bli noen Northwest-maskiner, nærmere bestemt N302US, N306US, N307US og N308US. De to første ble bygget i '89, de to siste i '90.

Her er det vel deler som skal selges på brukt-markedet.
 
89 og 90 modell er da ikke noe alder hvis du sammenligner med NW DC-9. Har de så forferdelig mange cycles?
 
Ingen ting...selv Airbus kan måle seg med produktene fra Long Beach!
 
Originally posted by MountainDew
89 og 90 modell er da ikke noe alder hvis du sammenligner med NW DC-9. Har de så forferdelig mange cycles?

Inte många cycles, nej. Från 22000 + på N302US ned till 21760 på N308US.
 
Originally posted by RolfL

Originally posted by MountainDew
89 og 90 modell er da ikke noe alder hvis du sammenligner med NW DC-9. Har de så forferdelig mange cycles?

Inte många cycles, nej. Från 22000 + på N302US ned till 21760 på N308US.
Utrolig at NW vælger denne løsning.....
Deres DC9 må jo være i omegnen af 40 år gamle

Hilsen
Ole
 
Som nevnt øverst så er det antageligvis dele-forhandlere som ønsker å plukke maskinen fra hverandre.
 
Flyene dette gjelder skal ha vært leaset, som ble opphevet under bankruptcy. Så har leasingselskapet sett at det var mer lønnsomt å selge ut delene enn å lease ut maskinene/selge dem videre. Dette har skjedd med andre A320er, og vil skje med flere frames i løpet av de kommende årene.
Hvorfor beholder NW enda store deler av Dc-9flåta? Vel, de eier samtlige maskiner.

Originally posted by EB
selv Airbus kan måle seg med produktene fra Long Beach!
Når det kommer til antall cycles maskinen er designet for å tåle, neppe, om du sammenligner med Dc-9, det er nok en grunn til at de enda kan holdes flyvende (uten å bruke store summer på å forlenge levetida til framen.)
En kan vel ta dette lovforslaget fra DOT som et tegn på hva de to maskinene er gode for, se på tabellen på side ti. Tallene derfra sier:
A320 (all models), Service goals (in flight cycles): 48,000
DC–9 (all models), Service goals (in flight cycles): 100,000

Forøvrig listes 737 slik:
Boeing 737, Service goals (in flight cycles): 75,000
 
Originally posted by brendas
Flyene dette gjelder skal ha vært leaset, som ble opphevet under bankruptcy. Så har leasingselskapet sett at det var mer lønnsomt å selge ut delene enn å lease ut maskinene/selge dem videre. Dette har skjedd med andre A320er, og vil skje med flere frames i løpet av de kommende årene.

Men just dessa fyra var väl inte leasingmaskiner eller ...?
 
Dettle ble tatt opp som argument for å gjennoppta produksjonen av Fokker 70/100. Grunnen til at fly som DC-9/B737 og Fokker 28/70/100 har en opplistet tillatelse til å fly med så mange cycles er at flyene (eller tidligere utgaver av flyene som F28) har vært på markedet i mange år og er "tried and tested"

Ved ett nybygd fly som f.eks Embraers nye E170/175/190/195 så blir det satt ett antall cycles for modellen ved introduksjon, da flyet bør pensjoneres. Når så flåten av disse flyene nærmer seg dette målet, vil tilsynsmyndighetene se nærmere på modellen og se om noen problemer har oppstått i denne tiden, så kan grensen for flyets cycles bli satt høyere.

Men DC-9 er tydeligvis ett meget solid bygd fly, og det fortjener all respekt for at det flyr så mange av disse den dag i dag ;)
 
Originally posted by RolfL

Originally posted by brendas
Flyene dette gjelder skal ha vært leaset, som ble opphevet under bankruptcy. Så har leasingselskapet sett at det var mer lønnsomt å selge ut delene enn å lease ut maskinene/selge dem videre. Dette har skjedd med andre A320er, og vil skje med flere frames i løpet av de kommende årene.

Men just dessa fyra var väl inte leasingmaskiner eller ...?
Jeg var av den oppfatning at disse var leaset, men jeg kan godt ta feil der, finner nå ingen info nå heller som knytter disse til noe leasingselskap:huh:
 
Som sagt, de var inte leasingmaskiner. De såldes av Northwest till Eagerball GIE och vidare till GE Aviation Materials LP och till The Memphis Group "for scrapping".
 
Mountain Dew sa: "89 og 90 modell er da ikke noe alder hvis du sammenligner med NW DC-9. Har de så forferdelig mange cycles?"

Hehe, neppe flere cycles enn "Hawaiian Cabriolet"..


LN-AFG sa: "Men DC-9 er tydeligvis ett meget solid bygd fly, og det fortjener all respekt for at det flyr så mange av disse den dag i dag"

Det støtter jeg. Men hvor ER disse herlige flyene, da? Såvisst ikke på ENGM.


Savner dem alle! :(
 
Her har vi dem:
DC-9-32 og en av Airbusene som skal skrotes:

http://www.airliners.net/open.file/0784435/M/

Ingen tvil om at DC-9 er en arbeidshest - det har vi jo ettertrykkelig fått bevist her i Skandinavia. Airbus A320 er nok ikke dårligere, men dersom det er kostnadsmessig fornuftig er det ikke så rart at de gjør det de gjør.
 
Back
Top