Fleet-News: LH og A300-600

TG faser ut sine A300-600 og disse blir faktisk erstattet med A330-300, som blandt annet brukes domestic.
 
TG har vel aldri vært noe foregangsselskap når det gjelder intellegent flåteplanlegging ...
 
A330 er ingen alternativ for domestic runs.

For tungt og for dyr for disse korte flydistanser.
I japan bruger JAL og ANA B747 med en capasitet på + 500 på rene
indenrigs ruter f.ex HDN-OSA
JAL bruger A300 indenrigs. Det har en capasitet på omkring 400.
---
Tilsyneladende er behovet for flyvning i Japan umætteligt. Det kan vel ikke just sige, at det er i Europa lige nu....A300 er nok for stor . Selv for LH

Hilsen
Ole
 
Qantas opplevde vel cracks i understellet på sine A330 når de ble brukt på "shuttle" mellom SYD og et par andre destinasjoner.
 
Husker fortsatt med skrekk og gru da vi hadde 289-seters DC-8 melom FBU og BGO .... The Teknisk Express ... de likte IKKE å fly 30-minuttersturer ...
 
Qantas opplevde vel cracks i understellet på sine A330 når de ble brukt på "shuttle" mellom SYD og et par andre destinasjoner.

Hm, hvorfor har lengden på flygningen noe å si for understellet? Er det at det blir oftere landinger og derfor mer slitasje?
 
Men LH bruker vel og A330/A340 på en del litt kortere ruter og?

Ser f.eks at flyr man til Cairo i dag med LH, så får man A330-300, å fløy man i går, så hadde det blitt A340-300...Er dette økonomiski det hele og det store, å bruke A343 på ruter på tja 1400-1600 nm?
 
Økonomisk er det nok, så lenge de greier å fylle opp flyet. Timeskostnaden til maskinene blir høyere ved mange korte legs enn ved langturflyging, men den blir neppe astronomisk. Om de flyr fulle A330/A340 så er det vel i alle fall tillsvarende 2 store 737 i passasjertall. Og da er jo spørsmålet om ett stort fly blir mer enn dobbelt så dyrt når man regner inn alt av kostnader til crew, landing handeling osv.

Nå vet jeg ikke hvordan serviceintervaller er på fly, men fra annet teknisk utstyr er det vanlig at det er X antall timer, eller Y cycles avhengig av hvilken grense som oppnås først. Om LH da har noen store fly som har gått langt, men hatt få cycles kan det jo også passe å flytte de til noen korte ruter slik at både max cycles og max hours nærmer seg grensen sammtidig. God flåteplanlegging vil sikkert sørge for at flyene blir jevnt rulert kontinuelig så man slipper å først akumulere timer og deretter cycles.
 
Flere av de største byene landene langs østkysten av Middelhavet og omegn får også jevnlig besøk av tungt materiell fra LH (og flere andre europeiske selskap).
 
TG faser ut sine A300-600 og disse blir faktisk erstattet med A330-300, som blandt annet brukes domestic.

Hvis alt gaar etter oppsatt plan saa faar jeg testet TG sin A300-600 om ca. to uker. Faar proeve aa ta noen bilder hvis anledningen byr seg ;)
 
Hvis alt gaar etter oppsatt plan saa faar jeg testet TG sin A300-600 om ca. to uker. Faar proeve aa ta noen bilder hvis anledningen byr seg ;)

God sjanse for det ja. Har hatt tur med TG sine A300-600 3 ganger. Det er en liten reise bak i tid interiørmessig og de støyer litt vil jeg påstå, men helt kurante fly. Ellers er vel thailand et av de få land man kan fly A330, B777 og B747 Domestic? Har opplevd TG B772 fra BKK til HKT.
 
For a komme seg litt tilbake til opprinnelig tema av topic.

LH har brukt en 757-300 og diverse A330 for test-flygninger domestic for a finne ut om de kunne erstatte A300. Resultated ble at begge ikke passer. Bording tid for 753 ble for langt, selv om trip economy ble relativ godt.

For A330 er bildet litt annenleders.
Du kan ikke bruke de samme gates som du bruker na for en A300 og dette ble - ved siden av utrolig darlig trip economy for en flygning TXL/HAM - TXL - den killer for a bruke A330 i stor stil for de korte domestic runs.

Resultated er na at vi ser utfasing av A300 siden de blir rett og slett for dyr a holde i drift. 9 nye A321 kommer i ar, og disse ble satt nesten uten untakk til FRA. Det vil bli en god erstatter for de meste avganger, om man ikke ser pa morgen/kveldsavganger pa TXL-FRA og HAM-FRA. Her er volumes sa höyt at man fyller A300 uten problemer. Lösningen her er ikke enna funnet.
 
Those are the A300s that will fly during summer:

AB6 : D-AIAH / AK / AL / AM / AT / AU / AX / AZ

D-AIAY is also still in the systems, but is offered for sale

Those are up for grabs or already sold and will not be operating any LH flight in future:

ABA = D-AIAN / AP / AR / AS
 
Kan maskinene være attraktive for FedEx? Rammene har vel pådratt seg en forholdsvis drøy mengde cycles etter å ha fløyet shuttle innenriks i en årrekke, men alikevel.
 
Var i Phuket forrige uke. Hadde 777 på BKK - HKT og A300-600 på HKT - DMK. Hyggelig gjensyn med Don Mueang. Kjapp bagasjeutlevering og ingen taxikø.
 
Back
Top